NemID - virker/virker ikke?
Jean
2010-09-14 08:17:49 UTC
Hej!

Dette er ikke skrevet som oplæg til en debat og for/imod NemID.

Mit NemID fungerer fint både på skat.dk, Telmore.dk og via min netbank.

Jeg har 2 Mastercard - et gennem LO og et gennem Coop Danmark. Ingen af
disse virker... med NemID, altså jeg kan ikke logge ind og tjekke mit
forbrug - så spørgsmålet er nu - Hvem skal jeg ha' fat I?

- DanID
- Entercard (som står bag de 2 kort...)
- Min bank (som bruges som verfisering)

Mvh Jean.
Kurd
Det er sikkert for let: Kortudstederen.
alexbo
2010-09-14 08:51:34 UTC
"Jean" skrev
Post by Jean
Jeg har 2 Mastercard - et gennem LO og et gennem Coop Danmark. Ingen af
disse virker... med NemID,
Næh, men skal de det?

Mit COOP Mastercard fungerer gennem min bank, forstået på den måde at når
jeg logger ind, spørger entercard min bank om jeg er den jeg påstår.''

Sekvensen skulle være som nedenstående.

NetID er ikke NemID men den måde man identificerer sig overfor sin bank.

http://www.fdb-betalingskort.dk/

https://netbank.entercard.com/ec/engine?locale=da_DK&brand=fddk

https://id.signicat.com/std/method/entercard/?id=netid:fddk&target=https%3a%2f%2fnetbank%2eentercard%2ecom%2fec%2fengine%3fusecase%3dnetid%26command%3dlogon%5fwith%5fnetid%5fcommand%26guid%3d7EbQhQGAu7tMejIY10q2bgCC%26fpid%3dAAAHNcniHSAvZc0DeBU8qwCC8511098849131509339%26hash%3dDKFC8hWCg5KqxF0Ghha65gCC

mvh
Alex Christensen
Jean
2010-09-14 11:45:31 UTC
Post by alexbo
https://netbank.entercard.com/ec/engine?locale=da_DK&brand=fddk
Jeg bruger præcist overstående link. Derefter kommer jeg ind på en side hvor
jeg klikker på; "Log ind med NetID" - derefter vælger jeg min bank - så
kommer jeg ind på min banks hjemmeside, som spørger om jeg er skiftet til
NemID, det svarer jeg ja til... så ber den mig logge ind med NetID... jeg
taster så mit brugernavn, kode og cifrene fra mit "loginkort"... så skriver
"https://id.signicat.com"-siden følgende:

"Identificering

Du bedes venligst identificere dig

Tjenesten kræver at du logger ind"

Og så kan jeg vælge mellem Prøv igen og "Fortsæt"...

Vælger jeg prøv igen, så starter det hele forfra... vælger jeg fortsæt så
får jeg følgende besked:
Indlogging mislykkedes.
Indlogging mislykkedes.
Vær venlig at gå tilbage til indloggingssiden og prøv igjen.

Sådan har det været siden jeg skiftede fra digital signtur til NemID....

Mvh Jean.
alexbo
2010-09-14 12:11:42 UTC
"Jean" skrev
Post by Jean
Indlogging mislykkedes.
Vær venlig at gå tilbage til indloggingssiden og prøv igjen.
Sådan har det været siden jeg skiftede fra digital signtur til NemID....
Det kan jeg ikke forklare, men det undrer mig at du skulle have brugt
digital signatur til en banklogin.

Har du prøvet at skrive nej til.

Alex Christensen
Jean
2010-09-14 12:17:21 UTC
Post by alexbo
Det kan jeg ikke forklare, men det undrer mig at du skulle have brugt
digital signatur til en banklogin.
Det har jeg heller ikke - men problemet er opstået siden jeg skiftede til
NemID - da jeg brugte mit gamle netbank-kode, så var der ingen problemer.
Post by alexbo
Har du prøvet at skrive nej til.
"som spørger om jeg er skiftet til
NemID, det svarer jeg ja til."
Ja, jeg har prøvet alle muligheder.

Nu prøvede jeg lige at logge på e-boks.dk via min netbank fremfor direkte
via NemID, så får jeg følgende fejl:
"KMD - NemAdgang - Der er i øjeblikket tekniske problemer. Prøv igen senere
eller kontakt KMD."

Så det kunne tyde på et generelt problem, når jeg bliver videresendt fra min
netbank og til siden jeg skal logge ind på. Sider hvor jeg bruger NemID
direkte, fx Skat, E-boks, netbank virker fint.

Mvh Jean.
alexbo
2010-09-14 13:01:44 UTC
"Jean" skrev i
Post by Jean
"KMD - NemAdgang - Der er i øjeblikket tekniske problemer. Prøv igen
senere eller kontakt KMD."
Det kunne tyde på at din bank har svært ved at videresende dig dels til
Eboks dels til Entercard, det kan du nok ikke gøre ret meget ved.

Alex Christensen
Jean
2010-09-15 14:25:48 UTC
Post by alexbo
Det kunne tyde på at din bank har svært ved at videresende dig dels til
Eboks dels til Entercard, det kan du nok ikke gøre ret meget ved.
Jeg ved det ikke. Jeg har ringet til banken... de bad mig registere de
pågældende sider som "jeg havde tillid til"... men det hjalp selvfølgelig
ikke.

Jeg har lige afprøvet det på 2 andre maskiner, og det giver samme problemer.

Så nu har jeg skrevet til DanIDs support, så må vi se hvad de svarer.

Tak for jeres input, kun til dem, som IKKE begyndte at debatere for og
imod.... :)

Mvh Jean.
John N. H.
2010-09-14 14:35:08 UTC
Post by Jean
Jeg bruger præcist overstående link. Derefter kommer jeg ind på en side
hvor jeg klikker på; "Log ind med NetID"
Nemlig

Post by Jean
kommer jeg ind på min banks hjemmeside, som spørger om jeg er skiftet til
NemID, det svarer jeg ja til... så ber den mig logge ind med NetID
NetID? På dette sted skal du da vælge NemID. Hvis du ikke får denne
mulighed, er det i din netbank, problemet er. Så skal du have fat i banken.

Har selv lige prøvet at logge på LO-plus Mastercard med NemID via Danske
Banks netbank. Ingen problemer med det.
--
Med venlig hilsen
John N. H.
; -)
N_B_DK
2010-09-14 09:23:57 UTC
Post by Jean
Hej!
Dette er ikke skrevet som oplæg til en debat og for/imod NemID.
http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1410020.ece

Det siger en hel del om FrygteligID, men det er jo noget så sikkert mener
folk.....

Citat:

F-Secure har sidenhen testet systemet og konkluderet, at der er et gabende
stort hul i hele NemID-systemet.

Virksomheden DanID, som administrerer NemID oplyser, at de har kendt til
problemet siden før sommerferien.

-Vi burde nok have advaret brugerne mod at gå ind på www.nemid.dk«, siger
Michael Juul Rugaard fra DanID til Politiken.

- Men det vil vi gøre nu.
MVH. N_B_DK
Martin Bak
2010-09-14 10:22:27 UTC
Post by N_B_DK
Post by Jean
[...]
Nu var det jo ikke det tråden skulle handle om, men det viser sig at
"digital signatur" hele tiden har haft nøjagtigt den samme brist.

Kort fortalt, så tror man at man er logget af systemet, men det er man ikke!
Næste bruger af computeren kan uden videre se og redigere i alt indhold,
hvis ikke browseren har været helt lukket ned.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/1059233/nyt-sikkerhedshul-i-den-digitale-signatur-er-afsloeret/
--
Martin
www.martinbak.dk/
Jubi
2010-09-14 12:30:55 UTC
Post by Martin Bak
Post by N_B_DK
Post by Jean
[...]
Hvad med at bruge de tråde der allerede er i lange baner om DET emne,
tak.
alexbo
2010-09-14 12:07:35 UTC
"N_B_DK" skrev i
Post by N_B_DK
Post by Jean
Dette er ikke skrevet som oplæg til en debat og for/imod NemID.
Det siger en hel del om FrygteligID, men det er jo noget så sikkert mener
folk....
Det siger en del om dig, du er ganske enkelt så dum som de siger.

mvh
Alex Christensen
N_B_DK
2010-09-14 13:11:40 UTC
Post by alexbo
Det siger en del om dig, du er ganske enkelt så dum som de siger.
Men hvis du har en nøgle til en dansk OEM Home version - så vil en
"tilfældig" dansk OEM Home-CD af samme type kunne bruges....
Så spørgmålet er om fabrikken har installeret en alm OEM eller en anderledes
version.

Er der nogen måde hvorpå man ved hjælp af produktnøglen kan se typen.
Min nuværende maskine har følgende nøgle kan den afkodes?
KB27R JKPDB YT9CK 6J9J7 XQ44B

Tak for svaret.

mvh
Alex Christensen

Og du kalder mig dum...
MVH. N_B_DK
N_B_DK
2010-09-14 13:09:01 UTC
Post by alexbo
Det siger en del om dig, du er ganske enkelt så dum som de siger.
Du er ikke meget bedre selv, men det ved du jo inderst inde godt.

Ps hvordan var det nu lige at windows produkt nøglen var låst til kun en
maskine?

Det er nok ret dumt at kalde mig dum, når du selv er så tåbelig at
offenliggøre din produktnøgle, det næste bliver vel du offentliggør dit CPR
nummer, kode, og indscanner dit elskede kodepapir, og ikke fatter hvorfor
det er blevet misbrugt.
MVH. N_B_DK
alexbo
2010-09-14 13:33:27 UTC
"N_B_DK" skrev
Post by N_B_DK
Det er nok ret dumt at kalde mig dum, når du selv er så tåbelig at
offenliggøre din produktnøgle,
Produktnøglen er lige så værdiløs som dig selv, men den er din hvis du vil
have den.
Herved overfører jeg omtalte nøgle til en eller anden der kalder sig N_BDK
til evigt eje.

mvh
Alex Christensen
N_B_DK
2010-09-14 13:42:21 UTC
Post by alexbo
Produktnøglen er lige så værdiløs som dig selv, men den er din hvis
du vil have den.
Nej det er den faktisk ikke, hvis den bliver anvendt ret mange gange, så får
du at vide ved næste WGA tjek at din maskine ikke er godkendt, og du
anvender en ulovlig kopi.
MVH. N_B_DK
Jean
2010-09-16 17:08:30 UTC
Post by Jean
[...]
Det viser sig at jeg blander tingene sammen - NemIDs support foregår via
DanID - NetID er bankers afdeling.
Jeg blev også bekræftet i at det var bankens problem, da jeg fik følgende
besked på pensionsinfo.dk;

"- Vi fik ikke tilsendt NetID fra din bank..."

Så nu fik jeg tilføjet en masse sider som sider jeg havde tilllid til og nu
virker det hele; 2 x Mastercard, pensionsinfo via NetID og e-boks via NetID.

Tak for jeres input endnu engang.

Mvh Jean.