Rødvin - holdbarhed
blaahund
2006-08-26 19:20:12 UTC
Udbudet af vin på tappe-papdunke bliver større og større. Er der
nogen der ved noget om holdbarheden for disse når de er åbnet? Jeg
tænker umiddelbart, at der kan være forskel i forhold til alm.
flasker afhængigt af hvilket "lukkesystem" der bruges.
HKJ
2006-08-26 19:33:24 UTC
Post by blaahund
[...]
Holdbarheden er meget bedre end en åbnet flaske, så lang tid der ikke
kommer luft ind til vinen.
Peter Wing Larsen
Der stod max 2 uger efter åbning på én dunk med 3 l i, jeg købte.
Allan Olesen
2006-08-27 08:10:55 UTC
Post by Peter Wing Larsen
Der stod max 2 uger efter åbning på én dunk med 3 l i, jeg købte.
Jeg tror, det afhænger meget af behandlingen. Hvis jeg tipper kartonen
lidt under tapning for at få (typisk nødvendigt for at få de sidste 3-5
glas) og den suger falsk luft, er resten af vinen til at smide ud, hvis
vi ikke drikker den samme aften. Men undgår man det, ser 2 uger ikke ud
til at gøre meget ved vinen.

Jeg har derimod læst, at vinen kun holder 3-4 måneder i uåbnet dunk. Det
skyldes, at posen er en lille smule porøs. Man bliver endda nødt til at
tilsætte mere svovl til posevin end til flaskevin for at forlænge
holdbarheden.
Allan Olesen
Preben Kaas
2006-08-27 09:53:47 UTC
On Sun, 27 Aug 2006 10:10:55 +0200, Allan Olesen
Post by Allan Olesen
[...]
Den australske vin i 3L box, jeg køber i Flensburg, angiver en
holdbarhed på 12 mdr. uåbnet og 6 uger åbnet.
Jeg har ikke kunnet konstatere smagsforskel efter 6 uger.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk
Peter T.
2006-08-27 13:01:00 UTC
Post by Preben Kaas
Jeg har ikke kunnet konstatere smagsforskel efter 6 uger.
Den slags når jeg desværre aldrig at afprøve. Mine holder sjældent længere
end maksimalt 7-8 timer efter indkøb. *ahem* :)
--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win