Reflekscoating på briller, varme og bittesmå ridser
Peter T.
2021-06-11 09:03:53 UTC
I foregårs bemærkede jeg at mine køre-/arbejdsbriller var blevet
utydelige. Kigger jeg på glassene er der intet at se medmindre jeg
vinkler dem helt præcist i forhold til en skarp lyskilde (sol). Så var
det tydeligt, at de var blevet matte ovenpå en pudsning som om de var
blevet pudset med noget afsindigt fint sandpapir. Problemet er blot, at
jeg kun bruger den samme pudseklud, som jeg også bruger på andre
briller. De andre briller, som jeg sidenhen har brugt pudsekluden på,
har ikke problemet.

I weekenden har de ligget i et etui i forruden i bilen. Det har været i
strålende solskin og varme. Kan sådan en varme være årsag til at
coatingen bliver mat og dermed ødelagt ved brillepudsning?

Jeg har før oplevet problemer med coating, der "revnede" eller "faldt
af" på briller. Men dette ser anderledes ud.
Peter T.
Peter T.
2021-06-12 00:30:00 UTC
I weekenden har de ligget i et etui i forruden i bilen.  Det har været i
strålende solskin og varme.  Kan sådan en varme være årsag til at
coatingen bliver mat og dermed ødelagt ved brillepudsning?
Profil Optik, hvor jeg havde købt brillen, sagde "Ja!" til ovenstående.
Og så får jeg to nye glas uden beregning.

Så lad være med at lade coatede briller ligge i forruden i en bil på en
varm sommerdag. Det kan coatingen åbenbart ikke tåle.
--
Peter T.