Underlig samtale med licenskontoret
Sune
2008-06-23 13:56:20 UTC
Hoved-essensen i samtalen:

DRLicens "Ja goddag, det er licenskontoret"
bla bla bla.

Mig "Jeg bor ikke på adressen. Jeg har dog et TV i kælderen der er
vandskadet - har fået penge fra forsikringselskabet"

DRLicens "Så skriver jeg til Kundeservice om at du har TV"

Mig "TV'et er vandskadet. Det virker ikke mere."

DRLicens "Selvom TV'et ikke virker mere er der et TV på adressen, og det
skal jeg rapportere"

Mig "Jamen det virker ikke"

DRLicens "Jeg skal bede om dit CPR nummer"

Mig "Den giver jeg ikke ud. Hvorfor skulle jeg det?"

DRLicens "Så blot de 6 første cifre"

Mig "Nej hvorfor skulle jeg dog oplyse dem?"

DRLicens <indsæt manglende forklaring om CPR/fødselsdato her>

DRLicens "Jeg vil bede dig om at skrive ind til Kundeservice og fortælle
hvad der sker på adressen."

Mig "Jamen det gør jeg så nok"

Bye Bye
Lars Christensen
2008-06-23 15:38:36 UTC
On Mon, 23 Jun 2008 15:56:20 +0200, Sune <***@tdcadslw.dk>
wrote:

> [...]
>
>DRLicens <indsæt manglende forklaring om CPR/fødselsdato her>
>
>DRLicens "Jeg vil bede dig om at skrive ind til Kundeservice og fortælle

Øh hvad er problemet?
Hvorfor ringer du op til licenskontoret/ eller ringer de til dig?

Livet er for kort til at undgå persille
Sune
2008-06-23 18:46:54 UTC
On Mon, 23 Jun 2008 17:38:36 +0200, Lars Christensen
<***@givmigspamiminskraldespand.invalid> wrote:

>Øh hvad er problemet?
>Hvorfor ringer du op til licenskontoret/ eller ringer de til dig?

De ringer til mig - ud af den blå luft.

Mvh
Sune
bj
2008-06-23 20:06:51 UTC
Hej

Blev også ringet op for ca. 2 uger siden af den blå luft..

og det var ved 19tiden!!

- Goddag, det er licenskontoret. Du har ikke betalt licens
- jo, det har jeg!
- nå, men det kan vi ikke se.
- vi?
- ja, altså licenskonteret.
- nå, ok, men det har jeg og jeg cykler altså lige nu så det er et dårligt
tidspunkt at snakke.
- jamen jeg skal bruge dit personnummer.
- hvad skal du med den?
- for at jeg kan registrere, at vi har talt med dig.
- jamen hvordan har du da fundet mig i første omgang, så må du da også vide
hvem jeg er!
- må jeg få dit personnummer?
- ja, det må du, jeg har ikkke noget af skjule.. xxxx-xx
- jeg skal også bruge de sidste 4 cifre, siger damen så
- ja, det skal du vel, men dem får du ikke, jeg aner jo ikke om du reelt set
er den du siger du er
- er du altid så mistænkelig, siger hun så
- ja, når jeg ringes op på den måde og påd et tidspunkt, så er jeg..

Hun slutter med at sige, at hører jeg ikke noget fra dem inden for et par
mdr. skal jeg bare glemme samtalen..Samtalen slutter..

Jeg har ikke hørt noget endnu i hvert fald..

Totalt mærkelig samtale!

Mvh
bj

Axel Hammerschmidt
2008-06-23 22:29:07 UTC
"bj" <***@mail.dk> wrote in

> Hej
>
> Blev også ringet op for ca. 2 uger siden af den blå luft..
>
> og det var ved 19tiden!!

Det bli'r værre, når de - der er forslag fremme - indfører opt-out = du
er tilmeldt indtil du framelder.

Så er det dig der skal ringe, og de har kun åben for ekspedition pr
telefon og det er mellem 11:30 og halv-tolv den 3. januar, hvis den dag
ikke falder på en helligdag, for så må du vente til året efter.

Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets one.
Bae3*3
2008-06-23 20:48:45 UTC
"Sune" <***@tdcadslw.dk> skrev

sådan er mobiltelefoner......
SmaRTrxxv
2008-06-24 09:28:06 UTC

De må have gang i en oprydningskampagne..

Jeg fik også en noget spøjs opringning for noget siden, en torsdag
formiddag.

DRLicens "Ja goddag, det er fra licenskontoret vi holder ude på din adresse.

Mig "Nå ok?!"

Der blev jeg noget forbavset jeg stod nemlig udenfor i vores gårdsplads
men kunne ikke se dem. Desuden vores hund, en meget vagtsom sag på 45
(ej fed!) havde heller ikke sagt noget.
Desuden så virkede det noget mærkeligt, jeg bor laaangt ude på landet
mellem Brønderslev og Frederikshavn.

Mig "På min hjemadresse"

DRLicens "ja, på xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" - adressen var rigtig nok!

Så kørte den udaf med om vi ikke har TV o.s.v..

Da samtalen var ved at dø ud
Mig "Er det almindelig fremgangsmåde at lyve når I ringer rundt til folk?

DRLicens "Hvad mener du?

Mig "Jeg står i min indkørsel nu, og der ikke andre end mig og min hund
i 300 meters omkreds!

DrLicens " larmende stilhed..... Du må undskylde ulejligheden, farvel [klik]
Nick
2008-06-25 11:14:51 UTC
"SmaRTrxxv" skrev i meddelelsen...
> Desuden vores hund, en meget vagtsom sag på 45 (ej fed!) havde heller ikke
> sagt noget.

Imponerende alder...

/Nick
Bae3*3
2008-06-25 11:22:55 UTC
"Nick" <som er super-sej> skrev i meddelelsen

> Imponerende alder...
>
> /Nick

ja høj alder af en hund, men jeg vil dog indskyde at derfor
beøves den jo ikke være fed. Det var jeg da ikke da jeg var 45.
SmaRTrxxv
2008-06-25 20:32:00 UTC
Bae3*3 skrev:
> "Nick" <som er super-sej> skrev i meddelelsen

> ja høj alder af en hund, men jeg vil dog indskyde at derfor
> beøves den jo ikke være fed. Det var jeg da ikke da jeg var 45.

ok, fair nok... :-)

Den vejer 45 kg..

Thore
Bae3*3
2008-06-25 21:58:49 UTC
"SmaRTrxxv" <***@snaps.dk> skrev i meddelelsen

> ok, fair nok... :-)
>
> Den vejer 45 kg..
>
> Thore

hehe - så er den sku godt nok større end min dansk-svenske på 13
kg - altså ikke en lommehund
Jesper Poulsen
2008-06-24 11:14:00 UTC
Sune wrote:

Hmmm... Har I fået navnet på den der ringer og navnet på dennes foresatte?

Umiddelbart tyder det da på telefon-scam.

Med navn, adresse og CPR-nummer der der nemlig frit spil for overtagelse
af identiteter.

Jesper Poulsen
Max
2008-06-24 11:56:15 UTC
Hej Jesper

> Hmmm... Har I fået navnet på den der ringer og navnet på dennes
> foresatte?

Vil du snakke med en der ringer fra licenskontoret, jeg
vil ihvertfald ikke, røret røg på med det samme.

Mvh Max
Jens C. Hansen
2008-06-24 14:23:29 UTC
Jesper Poulsen wrote:
> Hmmm... Har I fået navnet på den der ringer og navnet på dennes foresatte?

Det var også det første jeg ville se efter - om de ringer fra et hemmeligt nummer, eller om man på anden måde kan få bekræftet at det var fra DR-Licens.

Man kunne evt. starte med at spørge efter et nummer at ringe tilbage til, fordi man lige i øjeblikket er optaget.
Kim Ludvigsen
2008-06-24 18:41:56 UTC
Jesper Poulsen skrev:

> Umiddelbart tyder det da på telefon-scam.

En svindler ville nok have fundet en undskyldning, der gav
større chance for succes. Medmindre en svindler har fået fat
i licensbetalerkartoteket, så er chancen for at ramme
ikke-licensbetalere nok ikke så stor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotoalbum til hjemmesiden med JAlbum.
http://kimludvigsen.dk
Jesper Poulsen
2008-06-25 07:08:52 UTC
Kim Ludvigsen wrote:

> i licensbetalerkartoteket, så er chancen for at ramme
> ikke-licensbetalere nok ikke så stor.

Som jeg kan læse ud af tråden, så er der licensbetalere iblandt. Noget
tyder på svindel.

Jesper Poulsen
Bertel Lund Hansen
2008-06-25 07:20:25 UTC
Jesper Poulsen skrev:

> Som jeg kan læse ud af tråden, så er der licensbetalere iblandt. Noget
> tyder på svindel.

Jeg har lige sendt en forespørgsel til DR.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Bertel Lund Hansen
2008-06-25 09:15:32 UTC
Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har lige sendt en forespørgsel til DR.

Og svaret var:

From: "Kontakt DR"

Tak for din henvendelse.

Ja, det er korrekt.
DR Licens har indgået et samarbejde med et
Telemarketingsbureau, der ringer ud til personer der ikke er
tilmeldt med licens.

Bae3*3
2008-06-25 11:20:48 UTC
"Bertel Lund Hansen" <***@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Ja, det er korrekt.
> DR Licens har indgået et samarbejde med et
> Telemarketingsbureau, der ringer ud til personer der ikke er

Nårhhh - de har sat en flok skoleelever til at styre biksen

- tror faen det går galt!

ak ja - dem forpulede statslige og kommunale liberalistiske
udlicitering.

Men på den anden side - der er jo kroner i lortet - - - - for
nogen......

"Anden aktør" er synonymt med:

GIV AGT - fare for fejl
Rado
2008-06-25 14:33:36 UTC
On Wed, 25 Jun 2008 13:20:48 +0200, "Bae3*3" <***@3.landekode> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <***@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

>Nårhhh - de har sat en flok skoleelever til at styre biksen

Har de ikke altid haft det?

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa
Axel Hammerschmidt
2008-06-26 22:45:53 UTC
Bertel Lund Hansen <***@lundhansen.dk> wrote in

<snip>

> [...]
>
> Ja, det er korrekt.
> DR Licens har indgået et samarbejde med et
> Telemarketingsbureau, der ringer ud til personer der ikke er

Det går under et navn; udlicitering.

Men det lyder godt. Muligheden for at vi slipper for opt-out syntes
tilstede.

2GB RAM ought to be enough for anyone.
Lars Christensen
2008-06-25 07:21:56 UTC
On Wed, 25 Jun 2008 09:08:52 +0200, Jesper Poulsen
<***@ingensteder.dk> wrote:

>Som jeg kan læse ud af tråden, så er der licensbetalere iblandt. Noget
>tyder på svindel.

Det ser ud til at DR Licens kører en meget agressiv kampagne mod folk
som ikke betaler medielicens. Min kæreste har fået et brev fra dem i
går hvor der står at hendes tv-forhandler har oplyst at hun har købt
et tv i maj 2007. Problemet er så bare at hun ikke har et tv. Hun
plejer at se tv her hos mig :)

Men går den så går den. Men nu skal hun bruge tid på at skrive til dem
og sikkert bevise at hun ikke har noget tv.

Livet er for kort til at undgå persille
Bertel Lund Hansen
2008-06-25 07:30:46 UTC
Lars Christensen skrev:

> som ikke betaler medielicens. Min kæreste har fået et brev fra dem i
> går hvor der står at hendes tv-forhandler har oplyst at hun har købt
> et tv i maj 2007.

Gjorde hun det?

Lars Christensen
2008-06-25 07:45:01 UTC

Ifølge hende, så gjorde hun ikke.

Livet er for kort til at undgå persille
-= JF =-
2008-06-25 21:38:54 UTC
Lars Christensen skrev:

> Men går den så går den. Men nu skal hun bruge tid på at skrive til dem
> og sikkert bevise at hun ikke har noget tv.

Jeg havde krøllet brevet sammen og kylet skidtet ud.
Og med hensyn til at bevisse noget, så er det nu DR der skal bevise at
hun *har* fjernsyn.

--
Mvh. John

Lars Christensen
2008-06-27 05:48:18 UTC
On Wed, 25 Jun 2008 23:38:54 +0200, -= JF =- <***@null.null> wrote:

>Jeg havde krøllet brevet sammen og kylet skidtet ud.
>Og med hensyn til at bevisse noget, så er det nu DR der skal bevise at
>hun *har* fjernsyn.

Der var et girokort vedlagt på lidt over 3000 kr. Det er ikke noget
man sådan lige har lyst til at kyle i skraldespanden uden at reagere.

Livet er for kort til at undgå persille
Johnny Kjeldsen
2008-06-29 18:04:28 UTC
"Lars Christensen" <***@givmigspamiminskraldespand.invalid> skrev i en
meddelelse news:***@4ax.com...

Ja eller bredbånd der er over 256
i***@gmail.com
2020-06-02 17:13:33 UTC
Nå ok, hvis i tror i har oplevet noget spøjst med licenskobtoret, så hør lige her. Jeg flyttede fra min daværende adresse i 2008.I den forbindelse opsagde jeg min licens (havde skiftet adresse), udfyldte en formular på nettet, hvor jeg angav grunden (at jeg flyttede sammen med en, der i forvejen betaler licens). Flere år efter ringer de, og siger, at der ikke bliver betalt licens på adressen. De har så opsagt både min og samleveren licens. Jeg fortæller dem, at det jo kun gjaldt min tidligere adresse. Ja, men det følger personnummer og ikke adresse. Så tænker jeg, hvordan kan de så opsige min samlevers licens?????? Min samlever betaler så med tilbagevirkende kraft. Så er den sag vel i orden? Nej, nej de vil stadig have betaling fra mig også. Jeg nægter selvfølgelig at betale, så nu er sagen overgivet til gældsstyrelsen, bliver altså trukket via min løn. Og man kan ikke klage over det, andre steder end licenskobtoret. Det er da virkelig bedrageri, så det gør noget. Og du har ikke en skid, at skulle have sagt
Carl Alex Friis Nielsen
2020-06-02 20:26:30 UTC
On 02-06-2020 19:13, ***@gmail.com wrote:
> [...]
> klage over det, andre steder end licenskobtoret. Det er da virkelig
> bedrageri, så det gør noget. Og du har ikke en skid, at skulle have

Det lyder som om det er dig der har afmeldt din licensbetaling med
bagrund i at du dannede husstand med een der betaler licens; men som
altså IKKE gjorde dette (eller afmeldte med samme begrundelse som dig).

Desuden er man ikke automatisk en husstand bare fordi man bor på samme
addresse - Den omfatter i denne sammenhæng een eller to voksne som er
gift eller registreret som samlevende samt disses hjemmeboende børn.
Forældre der bor hos deres børn er ikke dækkede, logerende er ikke
dækkede, søskende der bor sammen er ikke dækkede osv.

Og hvis i er utilfredse med DR's afgørelse kan i gå til en domstol og se
om de vil give jer ret i at deres fordring er ugyldig.

DR licens er iøvrigt ikke en aftale man kan opsige - det er en afgift
man efter en lov skal betale, hvilket hverken du eller din samlever har
gjort.

Så hvor ligger bedrageriet ?
ErikRS
2020-06-04 00:33:37 UTC
Carl Alex Friis Nielsen wrote:
> Og hvis i er utilfredse med DR's afgørelse kan i gå til en domstol og se
> om de vil give jer ret i at deres fordring er ugyldig.

Faktisk er der også mulighed for at gå via Ombudsmandsinstitutionen, når
det gælder en offentlig myndighed / institution.

> DR licens er iøvrigt ikke en aftale man kan opsige - det er en afgift
> man efter en lov skal betale, hvilket hverken du eller din samlever har
> gjort.

Selvfølgelig kan man opsige en licensaftale - uanset, om det er en
afgift eller bestemt via opkrævning over skattebetalingen, som den nye
lov er.

MEN - hvis man opsiger en aftale, skal man dokumentere, at man /ikke/ er
ejer af eller råder over et elektronisk apparat, der har mulighed for at
modtage radio og/eller TV - ej heller streame fra disses webbaserede
kanaler.

Det vil i praksis sige, at man ikke må eje hverken en konventionel
radio, DAB radio, have installeret / bruge radio apps på en smartphone.
Ej heller må man eje et TV, streame TV signaler fra smartphone eller
streame via en computer, der er tilsluttet nettet - hverken kablet eller
trådløst!

Ejer man en computer, skal man kunne dokumentere, at den på intet
tidspunkt er eller kan tilsluttes internettet.

Bemærk. Der gælder særlige regler for handicappede og pensionister.
Disse grupper kan hel eller delvis blive fritaget for licens efter
ansøgning med fornøden dokumentation. Ansøgningen sendes med
dokumentation til DRs licenskontor, der så afgør, om man er berettiget
til at få nedsat / slippe for licensbetaling.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-***@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
2020-06-04 05:27:36 UTC
ErikRS skrev:

> Det vil i praksis sige, at man ikke må eje hverken en konventionel
> radio, DAB radio, have installeret / bruge radio apps på en smartphone.

Fra DR:

Hvordan er licensreglerne?

Har du tv, eller adgang til internettet? Så skal du være
tilmeldt.

Med en smartphone har man adgang til internettet.

- Jamen, hvad nu hvis man har en aftale der ikke omfatter
mobildata.

Hvis man heller ikke har andre apparater der kan komme på nettet,
så skal man ikke betale licens. Men hvor sjov er en smartphone
så?

ErikRS
2020-06-04 11:10:36 UTC
Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvis man heller ikke har andre apparater der kan komme på nettet,
> så skal man ikke betale licens. Men hvor sjov er en smartphone

Jeg snakker ikke om, om det er 'sjovt' eller ikke. Jeg forsøger blot at
koge den nye licenslov ned til et forståeligt punkt...

Mht. at bruge gamle/ældre mobiltelefoner, så har jeg kun haft to, der
ikke kunne gå på internettet - en Alcatel og en Motorola 5200 tilbage i
slut-firserne. - Alle øvrige almindelige modeller har været Siemens + en
enkelt Ericsson, indtil jeg købte iPhone, - de kunne alle gå på nettet
via Windows Mobile (Ikke at forveksle windowsPhone).

2020-06-04 11:38:16 UTC
ErikRS skrev:

> Jeg snakker ikke om, om det er 'sjovt' eller ikke. Jeg forsøger blot at
> koge den nye licenslov ned til et forståeligt punkt...

Det lykkedes ikke. Du kalder licensen en aftale, men det er det
ikke. Du siger (indirekte) at man godt må have en smartphone, og
det er misvisende al den stund der næppe er nogen der ikke har
internetadgang via deres smartphone og dermed er licenspligtige.

Du siger for øvrigt også at man ikke må have en *radio*app. Men
man må slet ikke have apps på sin smartphone uden at betale
licens, for dem henter man via nettet.

Hvis du vil forenkle licensloven, kan du sige:

Alle skal betale licens.

Kim Ludvigsen
2020-06-04 12:16:00 UTC
Den 04.06.2020 kl. 13.38 skrev Bertel Lund Hansen:

> Hvis du vil forenkle licensloven, kan du sige:
>
> Alle skal betale licens.

Undtagen hvis man har længere ophold i udlandet. Så får man ikke lov.

Jeg lejer min lejlighed ud, mens jeg er i udlandet, hvilket betyder, at
jeg frameldes adressen. DR framelder så automatisk min licens, hvilket
jeg fandt ud af på den hårde måde - jeg fik besøg af licensvognen, da
jeg ikke havde meldt mig til igen efter hjemkomst.

Som trådstarter havde jeg ikke tænkt over en manglende opkrævning, omend
der her ikke gik 10 år men blot nogle få måneder.

DR var heldigvis til at snakke med, så jeg blev blot meldt til igen.
Igen i år var der problemer. Jeg havde meldt mig til, men fik aldrig en
opkrævning, og så tænkte jeg ikke nærmere over det - før jeg fik en
rykker med gebyr. Igen var DR til at snakke med, og jeg slap for gebyret.

Jeg ville absolut foretrække at ikke blive frameldt. Dels ville min
lejer nok ikke få besøg af licensvognen, og dels ville jeg slippe for
rodet med tilmelding af licens og betalingsordning hver gang. Men det
kan ikke lade sig gøre.

Det bliver noget nemmere, når licensen trækkes over skatten.

Mvh. Kim Ludvigsen
Carl Alex Friis Nielsen
2020-06-04 07:27:34 UTC
On 04-06-2020 02:33, ErikRS wrote:

> Selvfølgelig kan man opsige en licensaftale - uanset, om det er en
> afgift eller bestemt via opkrævning over skattebetalingen, som den nye
> lov er.

DR-licensen er IKKE nogen aftale.

En aftale er en kontrakt indgået mellem to eller flere parter.
Det som en lov fastsætter man skal betale er ikke nogen aftale.

Man kan (skal) TILMELDE sig DR licens hvis man opfylder kravene.
Man kan AFMELDE sig fra DR Licens hvis man ophører med at opfylde kravene.

Man kan selvfølgeligt indgå en aftale om at købe ret til at producere
varer som er beskyttet af en anden mands patent - noget der kaldes at
producere på licens. Og en sådan aftale kan opsiges; men det er jo noget
helt andet end DR-licens.
Bertel Lund Hansen
2008-06-27 07:28:06 UTC
-= JF =- skrev:

> Jeg havde krøllet brevet sammen og kylet skidtet ud.

Det er altid en dårlig idé. Hvis man lader nogen svæve i en
vildfarelse, kan man få problemer.

En god tommelfingerregel er at man skal reagere én gang på en
uretmæssig opkrævning (eller andre uretmæssige krav), og det er
en fordel bagefter at kunne dokumentere at man har gjort det.
Derefter kan man arkivere rykkere og andet efterfølgende lodret.

> Og med hensyn til at bevisse noget, så er det nu DR der skal bevise at
> hun *har* fjernsyn.

Det er korrekt.

Christian B. Andresen
2008-06-24 13:25:48 UTC
On Jun 24, 11:28 am, SmaRTrxxv <***@snaps.dk> wrote:
> De må have gang i en oprydningskampagne..
>
> Jeg fik også en noget spøjs opringning for noget siden, en torsdag
> formiddag.

Har du kontaktet chefen for DR Licens for at høre om de virkelig gør
det på den måde ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Sune
2008-07-07 16:07:47 UTC
> [...]

>Mig "TV'et er vandskadet. Det virker ikke mere."
>
>DRLicens "Selvom TV'et ikke virker mere er der et TV på adressen, og det

Så modtog jeg i dag en licensopkrævning.

Det var heldigt at manden på licenskontoret var så venlig, ellers var
der kommet STORE ord ud af min mund.

Morale:
Næste gang jeg bliver kontaktet smækker jeg røret på.

Mvh
Sune