"Flere kartofler"
2018-11-28 17:21:39 UTC
Kartoffelforbruget er dalende. Hvis i vil brugeflere kartofler så kan
jeg anbefale en "Air Fryer" som kan lave Pommes Frittes med en
spiseskefuld olie, per fuldautomatik.

Efter at have haft en lang kartoffelpause, spiser vi nu alle de
kartofler vi køber.
"Air Fryeren" kan iøvrigt varmt anbefales til en eller to personer.

MvH
jens
Niels Jørgen Kruse
2018-11-29 15:55:03 UTC
Post by Lyrik
[...]
Stegning kan gøre de for tiden dyrkede kartofler spiselige. De dyrkede
sorter er hvad jeg kalder klisterkartofler, som har været krydset med
aspargeskartofler. Den eneste undtagelse er sorten Estima, som har en
støvet/bitter smag, som jeg ikke bryder mig om. Kartofler i pose eller
løs vægt er svært plaget af stød. Kartofler i bakke er bedst.

Som erstatning for kartofler bruger jeg ofte polenta. Jeg skærer skiver
af porre, som jeg koger i vandet et par minutter før polentaen røres i.
Når polentaen er tyknet, slukker jeg blusset under gryden og lægger låg
på og den hygger sig 5 - 10 minutter. Persille er også udmærket i
polenta, det hakkes og røres i umiddelbart inden der slukkes for gryden.
2018-12-09 14:46:28 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vores kartoffelindtag er steget med 1000 % Det har erstattet det meste
af brødindtaget.
Det er godt, for kartofler indeholder kun 1/3 af de kalorier der er i
brød, per vægtenhed.

Min airfryer er en "Tefal Actifry", som jeg fik på tilbud. Fordelen er
at den har en transportør som langsomt rører rundt under tilberedningen.

Hvis jeg bruger vaskede kartofler skal jeg kun smide den i pommes
frittesjernet mærket "Lifeheit". Den kan spytte Pommesfrittene lige ned
i Actifryeren, uskrællede. 40 minutter og nylavede Pommes Frittes kan
indtages alene eller som tilbehør til noget.

Det er noget som virkelig kan multiplicere kartoffelindtaget!;-)
Det har bønderne brug for.

jens
Thomas Corell
2018-12-09 15:12:56 UTC
Post by Lyrik
Post by Lyrik
[...]
Jeg syntes det er fint, at i har fundet en sund måde, at øge indtaget
af kartoffler. Alt andet lige må det også være mere bæredygtigt, mindre
forarbejdning, mindre (problematisk) embalage, mindre spøjs kemi; har
nogen overvejet hvorfor hvidt brød fra supermarkedet ikke bliver
tørt/hårdt.
Post by Lyrik
Vores kartoffelindtag er steget med 1000 % Det har erstattet det meste
af brødindtaget.
Det er godt, for kartofler indeholder kun 1/3 af de kalorier der er i
brød, per vægtenhed.
Men det hænger nok mest sammen med at der er mere vand i kartoffler, end
i brød. Brød indeholder ~45% vand, hvor kartoffler indeholder knap 80%
vand.

Hvis din "Air fryer" koger/damper vandet ud af kartofflerne, vil de
nærme sig hinanden i energi pr. vægtenhed.

Brød indeholder typisk omkring ~210-220 kcal/ 100g. En kartoffel
indeholder omkring 86 kcal / 100 g.

En kartoffel hvor du damper/koger halvdelen af det naturlige vandindhold
fra har 143 kcal / 100 g.

En anden ting man skal huske er, at brød er en god kilde til kostfibre.
Rugbrød har eksempelvis 5 gange så mange kostfibre, som kartoffler. Så
man skal huske at få flere kostfibre andre steder i sin kost.
Post by Lyrik
Det er noget som virkelig kan multiplicere kartoffelindtaget!;-)
Det har bønderne brug for.
Jeg er også overbevist om, at det er bedre at spise rå varer, med
væsentlig mindre (industriel) forarbejdning.
--
You will not be punished for your anger
you will be punished by your anger
Carl Alex Friis Nielsen
2018-12-11 18:09:52 UTC
Post by Thomas Corell
Jeg er også overbevist om, at det er bedre at spise rå varer, med
væsentlig mindre (industriel) forarbejdning.
Det er IKKE nogen gode ide at spise rå kartofler.

Ej heller mange slags bønner da de er giftige hvis ikke de koges.
Thomas Corell
2018-12-12 06:44:19 UTC
Post by Carl Alex Friis Nielsen
Post by Thomas Corell
[...]
Jeg kan se det kan misforstås, jeg mente selvfølgelig ikke rå
madvarer, men mindre/ikke industrielt forarbejdede madvarer.
--
The ability to speak several languages is an asset,
but the ability to keep your mouth shut in any language is priceless
Lyrik
2018-12-12 11:23:27 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har allerede tabt 1 kilo, så noget mindre kalorier må der være i
kartofler.;-)
De skrumper heller ikke så voldsomt som du foreslår.

jens
Thomas Corell
2018-12-12 12:36:09 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Noget forskel er der jo nok. Og så længe det er kilo man kan undvære (?),
så er det jo godt.
Post by Lyrik
De skrumper heller ikke så voldsomt som du foreslår.
Prøv at veje dem før og efter tilberedning. Jeg tror ikke de skrumper,
men bliver nok lettere.
--
" Those are my principles. If you don't like them I have others. "
- Groucho Marx
ErikRS
2018-12-12 16:02:28 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Det er nu ikke korrekt, når du nærmest skriver, det er generelt.

Ja, der /er/ både kartofler og bønner, der indeholder visse giftstoffer,
der i større mængder kan give ret kraftige maveproblemer.

For en del år siden, var der en sort 'blå kartofler', der var meget
populære. Disse blå kartofler /er/ giftige, hvis de spises rå. De
indeholder en del syanidforbindelser, der dog nedbrydes ved kogning, -
og de smager aldeles fremragende! - Men de normale hvide - og
rødspættede - sorter er fuldstændig ufarlige i rå tilstand.

Mht. bønner, så er /alle/ spisebønner fuldstændig ufarlige at spise i rå
tilstand!

Derimod er de såkaldte 'prydbønner' ikke beregnet til hverken menneske-
eller dyrefoder, da de indeholder nogle giftstoffer, der kan være ret
farlige for både dyr og mennesker. - Det samme gælder også for
'prydærteblomster', man har/havde i blomsterhaverne...

mvh. Erik Richard
(der stadig spiser både rå kartofler og rå bønner med stor fornøjelse)
Erik Richard Sørensen <mac-***@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
2018-12-12 16:18:35 UTC
Post by ErikRS
og de smager aldeles fremragende! - Men de normale hvide - og
rødspættede - sorter er fuldstændig ufarlige i rå tilstand.
... forudsat at de ikke er blevet grønne under påvirkning af
sollys. Så dannes der nemlig giftstoffer, bl.a. solanin:

http://www.food.dtu.dk/nyheder/2013/08/derfor-skal-du-ikke-spise-groenne-kartofler?id=b6a6a95b-3b5f-48d6-80bb-8b93465e8cde
ErikRS
2018-12-12 17:40:47 UTC
Post by ErikRS
[...]
Ja, selvfølgelig, men det går jeg ud fra for givet, at alle véd...

mvh. Erik Richard
Thomas Corell
2018-12-12 17:39:02 UTC
Post by ErikRS
[...]
Kan du underbygge det med en kilde, eller en god forklaring ?

Samvirke anser jeg som et rimelig pålideligt blad, de skriver om bønner:
https://samvirke.dk/artikler/derfor-skal-bonnerne-laegges-i-blod
"Læg altid tørrede bønner i blød i 10-12 timer, kassér
udblødningsvandet, og kog bønnerne grundigt i frisk vand for at
uskadeliggøre bønnernes indhold af lektiner. Lektiner kan resultere i
opkast, kolikagtige mavesmerter, diarré og kredsløbsforstyrrelser."

Mener du ikke der er lektiner i bønner, eller ?
--
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.
- W. C. Fields
ErikRS
2018-12-12 19:49:37 UTC
Post by Thomas Corell
Post by ErikRS
[...]
Samvirke og Samvirke... De har skrevet meget gennem årene af mere eller
mindre lødig karakter.

Jeg har hele mit liv, - og det er ved at være langt, - spist alle former
for bønner af alle slags - både friske og tørrede /uden/ at have fået
nogen former for mèn af det - udover, at det er ret hård ved tænderne at
tygge på tørrede bønner.

Jeg har flere både nyere og gamle kogebøger, hvor der også står en del
om behandling af tørrede grønsager - inkl. bønner og ærter.

Og ja, der /kan/ dannes nogle former for milde giftstoffer som lektiner
under tørringsprocessen. Stofferne findes i både det grønne hos bønner
og ærter, men især i skallen, der omgiver selve bønnekødet. Sålænge de
spises grønne, sker der ingen dannelse / ophobning af lektiner. Dette
sker først under tørringsprocessen.

Det samme sker også ved tørring af både alm. ærter og kikærter, og det
er nøjagtig de samme stoffer, der ophobes i skallerne hos ærtefamilien,
men dog ikke helt så stærke som hos bønner.

En anden grund til, man udvander / opbløder tørrede bønner og ærter +
skifter vandet et par gange, er, at tørrede bønner og ærter ALDRIG er
helt rene. - Man vasker / skrubber jo også kartofler godt, hvis man
koger dem med skrællen på....

Samvirke skriver "lektiner". Ja, der ophobes noget lektinforbindelse,
men de værste stoffer er ikke lektiner, men derimod de forskellige
kaliumforbindelser, der også ophobes i tørrede urter, frugter og bær-
Præcis de samme kaliumklorider og kaliumklorater findes også i
kartoffelskræ, når denne er blevet fast og ikke bare kan vrides af.

Desuden findes div. kaliumforbindelser også i selve kartoffelen, men i
mindre grad. MEN - det er stadig nok til, at fx. nyrepatienter IKKE må
spise rå kartofler - hverken med eller uden skræl, og de må heller ikke
spise kogte kartofler, hvor skrællen IKKE er taget af. -
Kaliumforbindelser og de fleste lektiner ophobes i nyrer og udskilles
normalt ad den vej, men har du ingen nyrefunktion, ophobes stofferne og
bliver til ren gift for kroppen, og de kan være dødelige.

Jeg har beskæftiget mig en del med den slags, da min afdøde kone var
diabetiker og havde 100% nyrsvigt og derfor ikke kunne udskille disse
stoffer. Så når vi (mest mig) skulle lave mad, var der mange ting, der
skulle tages hensyn til med alle former for grøntsager, frugt og bær.

...Og forresten, så var min forlængst afdøde svigermor
husholdningslærerinde - og selv diabetiker. - Hun gav ikke meget for
Samvirke... "Ja, ja, Samvirke" var en af hendes stående kommentarer, +
"...den er da sjov at læse engang imellem..."...

mvh. Erik Richard
Thomas Corell
2018-12-13 08:04:01 UTC
Post by ErikRS
Post by Thomas Corell
Post by ErikRS
[...]
Nu læste jeg artiklen til ende og bemærkede "Kilde: Fødevarestyrelsen",
så en tur på deres side gav mig:
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Boenner_hyldebaer_abrikoskerner_mm.aspx
(samme link, men kortere: http://shor.ter.dk/404770874 )
"Tørrede bønner og lign. indeholder fra naturens hånd lektiner, som kan
give akutte forgiftninger. Bønnespirer, udblødte eller kogte bønner har
givet anledning til, at folk er blevet forgiftede, fordi en forkert
slags bønne er blevet brugt til spiring, eller fordi bønnerne enten ikke
er blevet kogt nok eller slet ikke er blevet kogt.
Symptomerne på en forgiftning er opkastning, diarré og i alvorlige
tilfælde mavekramper og blødning. Ubehaget kommer oftest inden for et
par timer efter indtagelsen. De fleste bønner indeholder også stoffer,
der hæmmer fordøjelsen af protein. Disse stoffer nedbrydes ved kogning.

Lektiner ødelægges effektivt ved kogning. Hovedreglen er, at tørrede
bønner skal lægges i blød i 10-12 timer og koges i mindst en halv time.
..."

Altså samme anbefaling, fra Fødevarestyrelsen.
Post by ErikRS
[...]
Så dit grundlag er empiri ?
Post by ErikRS
Jeg har flere både nyere og gamle kogebøger, hvor der også står en del
om behandling af tørrede grønsager - inkl. bønner og ærter.
Fødervarestyrelsens anbefaling er relativ ny (1989), så kogebøger før
den tid vil sikkert have andre anbefalinger, eller ingen. Derudover er
der flere eksempler, på kogebøger, som kommer med uheldige råd.

Kan du underbygge din påstand, med andet end din egen erfaring, og
"sådan har du altid gjort" ?

Må indrømme at jeg ikke kan sidde overhørigt, at det er en anbefaling
fra fødevarstyrelsen; som desuden andre steder oplyser, at der jævnligt
er episoder, med folk der bliver syge, hvor det kan tilbagføres til for
kort kogetid eller iblødsætningstid af bønner.
ErikRS
2018-12-13 15:04:54 UTC
Post by Thomas Corell
Post by ErikRS
[...]
Jeg snakker ikke om de såkaldte 'pop-kogebøger', hvor en eller anden
tilfældig hr. dit eller fru dat udgiver sin egen kogebog, fordi det nu
er 'in' for tiden.

Derimod tænker jeg på de store kendte kogebøger som fx. 'Frk. Jensen',
'Kogebog for den danske Landhusholdning' + den gruppe, der er udgivet af
de danske husholdningsskoler fra ca. 1930-1970.
Post by Thomas Corell
[...]
Min tiltro til div. styrelser - herunder både Fødevarestyrelsen og
Sundhedsstyrelsen - kan ligge på et meget, meget lille sted. Den ene dag
siger de et, næste dag noget andet, tredie dag noget helt femte.

Og hvis endelig det er/var lektiner, der skulle være skyld i
forgiftninger, så tror jeg nu nok, vi har en så tilpas hysterisk presse,
der nok skal sørge for at få det frem. - De er der som små forsinkede
lyn, såsnart det drejer sig om salmonella og andre beslægtede bakterier...

Det til trods, at både Fødevare- og Sundheds- styrelserne har råbt op i
tide og utide, så sker det jævnligt, at meneskene er så dumme, at de
ikke følger god køkkenskik og laver maden ordentlig til.

Og mht. om det kun er egne erfaringer. Nej, det er det ikke. Jeg er født
og opvokset på en gård, og vores omgangskreds var først og fremmest
andre landmænd og deres familier. - Jeg har /aldrig/ hverken oplevet
eller hørt om, at nogen af dem har været forgiftet af at spise hverken
bønner eller ærter - uanset, om de var tørrede eller ej. - Selvfølgelig
kunne vi få en omgang mavepine, men det var altid, når vi havde spist
for mange, men det gjalt altså også, når det var bær og frugt...

mvh. Erik Richard
Carl Alex Friis Nielsen
2018-12-13 18:00:35 UTC
Post by ErikRS
[...]
Der findes flere slags bønner.

De bønner jeg fik som barn og som jeg selv oftest anvender er de
vekendte "hariotcs verts", der som oftest koges og spises med bælg og
det hele. De er ikke særligt giftige (ALT er gifigt og der er gift i
alting - kun dosis afgør farlighed) - og hvor ofte spiste du dem iøvrigt
rå ?

Men som sagt er der mange andre typer som jeg først meget senere i mit
liv blev konfronteret med. De er så kommet til landet efterhånden som vi
har indført andre landes mad. Mange af dem (især røde "Kidney" bønner
(aner ikke hvad de hedder på dansk) kan ukogt indeholde lectin i mængder
der kan gøre dig syg.

Mon ikke dine evt. erfaringer med ukogte bønner var med traditionelle
grønne bønner og små mængder ?
ErikRS
2018-12-13 21:55:31 UTC
Post by ErikRS
[...]
Kidney bønner hedder det samme på dansk... - Og nej, det var ikke bare
én slags, vi dyrkede, men flere forskellige både de alm. spisebønner +
de større til foderbrug til kreaturerne.

Og nej, det var ikke i små mængder'. Det kunne godt løbe op i svarende
til det, der kunne være i en litermål - pr. gang altså.:-)

mvh. Erik Richard
Carl Alex Friis Nielsen
2018-12-13 16:15:48 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Det er jo desværre ret normalt at alle mulige mærkværdige holdninger til
mad opfattes som mere gældende end videnskabelige fakta. For ganske
nyligt har vi eksempelvis set advarlser om vegansk kost til børn, hvor
en læge helt konkret står frem or fortæller om at han møder børn som HAR
fået hjerneskader af vegansk ernæring, hvorefter et vegansk forældrepar
frejdigt benægter at der skulle være noget problem.

Det er jo også ganske pudsigt med al den laktosefri, glutenfri osv. kost
der sælges som om den skulle være bedre end anden kost.
Eksempelvis er der i USA 20 personer der spiser glutenfri kost for hver
person der faktisk ikke kan tåle gluten.
ErikRS
2018-12-13 21:51:31 UTC
[...]
Det er desværre ikke en fejl fra den pågældende overlæges side. Han er
en af de førende forskere inden for bl.a. vitaminer og vækst.

Den meste veganske kost manglerlivsvigtige vitaminer, der især i
småbørnsalderen fra 0-4 år er livsvigtige for bl.a. hjernens udvikling,
men også for en korrekt udvikling af knoglestruktur.

Det er primært B12 vitaminerne, der er humlen her. Veganske forældre til
børn forsøger at kompensere for det ved at give ekstra B12 enten som
tabletter, dråber eller spray. Andre mere regulære B-vitaminer kan
normalt gives som tabletter - enten som rene B-tabletter eller i
kombination med multi-vitamin tabletter.

Engang troede jeg også, at B12 bare var B12, men jeg blev hurtigt
klogere, da jeg skulle oversætte en håndbog med kostvejledninger til et
stort computerprogram. - Så for at kunne oversætte korrekt, måtte jeg
til at læse en del om vitaminer og andre kosttilskudspræparater.

Den rene B12 (skrives fagligt også som B12/1) er ikke nok, og gives den
i tabletform eller spray, skal man være yderst varsom. Vi snakker ikke
milligram, men microgram som daglig dosis. B12/1 ændrer struktur og
virkning, når den kombineres med andre B12 vitaminer, og det er
kombinationerne, der er afgørende for hjernens udvikling hos småbørn -
og sammen med B12-Combin, B3, B6, B6-Combin CA (calcium), D, E og K
vitaminer er de vigtigste vitaminer ved knogleopbygning hos småbørn.

Så hele sagen er noget mere komplekst end selv pressen har været ude med...

mvh. Erik Richard
Carl Alex Friis Nielsen
2018-12-13 22:18:55 UTC
Post by ErikRS
Så hele sagen er noget mere komplekst end selv pressen har været ude med...
Sagen er vel ikke mere kompleks at hvis vi spiser en alsidig kost
indeholdende de ting vores art (Homo Sapiens) fra naturens side er
indrettet til at spise - da har vi ingen problemer med fejlernæring.

Bevidst at ville begrænse sin ernæring i et omfang der tvinger een til
at tage kunstige kosttilskud er i min optik sygt.
ErikRS
2018-12-14 03:03:06 UTC
Post by ErikRS
[...]
Fuldstændig enig! - En blandet kost med både animalske og vegetabilske
produkter er nu en gang det, der normalt er bedst for næsten alle mennesker.

OK, der kan være tilfælde, hvor fx. gluten eller mælkeprotein kan være
livsfarligt, hvis man indtager det... Men så skal det være en lægefaglig
afgørelse og ikke en eller anden tilfældig 'kostprofet', der er ude for
at hytte sine egne sager!

mvh. Erik Richard