Nespresso Kaffemaskine
2021-08-02 23:43:29 UTC
Når man har smagt den kaffe, er man solgt- Men hvordan fungerer det?

Man køber kaffe i forseglede aluminiums-pods. Efter brug går alt til
genbrug aluminiummen og kaffegrumset går til gødning.

Den fornemste finmalede kaffe i alle afskygninger. Jeg har aldrig smagt
noget så godt.
Podden placeres i maskinen som har lukket sig selv op.. et strejf af en
finger og "Hovedet" lukker sig
maskinen aflæser en stregkode på undersiden af podden. Den fortæller
hvor meget vand der skal bruges. størrelserne er fra expresso til 4 dl.
man trykker let på den eneste knap på maskinens top.

Nu prikker maskinen hul på podden. derpå roterer podden med 7.000
omdrejninger og suger vand igennem den malede kaffe indeni.
"Den filtrerer kaffen i selve formalingen." Intet papir eller andet filter.

Med en lille berøring åbner maskinen sig selv og smider podden ned i den
indre genbrugs-container.

Kaffen nydes! man får tilsendt gratis returkuverter og afleverer den i
en postforsendelse, som recirkulerer materialerne.

Men denne nærmest kafferobot, hvad koster den? 'en krone!!!Så er du
ejermand med 2 års reklamationsret.

Jeg betaler 200,- kroner i abonnement om måneden. men dem får jeg
tilbage, idet alle pods og tilbehør betales fra abonnementsprisen.
I dag købte jeg et termokrus til 150 kroner, så nu har jeg 50 kroner
tilbage.

Maskinen købes ikke via abonnementsprisen pengene står til indkøb af
kaffe og tilbehør/tilbud. Abonnementsprisen er for at du skal vælge
denne kaffemik.

maskinen bliver din omgående ejendom for 1 krone!
Jeg fik den leveret til døren i dag uden porto. Min skønneste kaffedag i
hele mit liv. Og jeg overdriver ikke.:

https://www.nespresso.com/dk/da/maskineabonnement#/

jenserik
Helle Jensen
2021-08-04 08:19:33 UTC
Post by Lyrik
[...]
Og du er bundet i 24 måneder.
Helle Jensen
Thomas Corell 1138.984
2021-08-04 09:19:41 UTC
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
[...]
Der står "køb for 1,-", men det er jo forkert, hvis betimgelsen er at
man skal betale 24 måneder gange X kr. i abon.

Jeg fornemmer en "abonnements-fælde". Komplekst 'tilbagebetaling' af
abonnement, betingelser der er næsten umulige at finde, detaljer der
ikke kan findes.

Hvis maskinen går i stykker efter 23 måneder, hvem ejer den så ? Eller
rettere, hvem skal betale for at få den repareret ? Er det leasing eller
køb på afbetaling ?

Dog står der:
"Forvandl din månedlige betaling til Nespresso Credit, som du kan købe
kaffe og andre ting for"

Jeg mistænker at man ikke får det en-til-en, så man ender med at have
mindre købeværdi, end det abonnementet koster. Ofte gemmer der sig også
en "kan ikke bruges til køb af tilbudsvarer".

Men det hele er syltet så meget ind, at man formodentlig næsten skal
bestille og binde sig inden man ser alle detaljerne i aftalen.

Måske andre kan finde betingelserne, og hvor mange "Nespresso Credit",
200,- pr. måned svarer til, samt hvor mange Nespresso Credit man skal
bruge for at betale, for noget der (eksempelvis) koster DKK 100,- ?
--
All religions are like different cars all moving in the same direction.
People who don't see it have no light in their hearts.
Thomas Corell 3958.338
2021-08-04 09:46:57 UTC
[klip]
Post by Thomas Corell 1138.984
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
[...]
Dernæst er man stavnsbundet til at købe deres kaffe. Billigste kapsel
jeg kan finde er 3,40. Her drikker vi 4 krus om dagen, plus til gæster.
Det giver over 400,- pr. måned; bundet i 24 måneder, giver det *minimum*
9600,- hvis kaffeforbruget skal dækkes i to år. Jeg er sikker på, at det
kan gøre billiger og ikke mindst mere fleksibelt, uden stavnsbinding.
--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?
Lyrik
2021-08-04 12:16:10 UTC
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Min kone drak en 150 mililiter "Etiopien" kapsel i morges. Den mættede
coffe-wise til klokken 13 hvor hun drak en "Odacio" 230 milliliters
kapsel.Hendes gamle standard var ca. 460 milliliters hjemmebryg morgen
og 230 milliliter klokken 13.
Du kan ikke sammenligne det med det vi selv kan lave. Det er noget helt
andet Barista-agtigt. Kaffesmagen bliver siddende i munden meget længere.

I øjeblikket køber vi normalt for 250 kroner kaffe om måneden. Det kan
bliver dyrere, men afgjort meget bedre. I øjeblikket planlagt til 596,-
om måneden. men det kan justeres når somhelst. Og man kan afbestille.
Forsendelsen kommer til døren portofrit.

Ud af deres FAQ som er på deres sider fremgår det at maskinen er din
ejendom for 1 krone med det samme. Abonnementsbeløbet går til hvad du
vil-kaffekøb, tilbehør, de har et dejligt termokrus som er TÆT! De har
kopper i forskellige udgaver, mælkeskummer og lignende.

Melder du dig ud er der i FAQ nøjagtige beløb for hvad man må eftergive.
Kun rimeligt.

jenserik
Lyrik
2021-08-04 12:23:27 UTC
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Regn ud hvad du køber mad for på 2 år og sammenlign! Luksusfælden
angiver 4.500 om måneden. Ganget med 24 bliver det 108.000 kroner til
mad! I det program passer 9600 fint.

Du kan stadig spise dine gæster af med gammeldavs idet du kan gemme din
maskine.

jenserik
Thomas Corell 3339.231
2021-08-04 12:41:52 UTC
[...]
Hvorfor dog det ? Emnet er kaffe-brygning.

Jeg sammenligner en abonnements-ordning, med alternativer kaffebrygning
og indkøb; eller prøver at regne mig frem til den reelle pris.

Hvis kriteriet er 9600,- for to år, og 4 krus kaffe om dagen, så er jeg
sikker på man kan sammensætte mange alternativer; vel og mærke, hvor man
ikke er stavnsbundet til én leverandør i to år.

Bemærk at 9600,- er hvis man vælger deres billigste kaffe-kapsler, de
fleste koster mere, hvis ikke væsentlig mere.

Men behov er forskellige, og for nogen er det åbenbart en rimelig kamel
at sluge.
--
People have settled down in ignorance and craving,
constructed truths,
then settled down in the results of ignorance and craving
Peter T.
2021-08-04 13:17:07 UTC
Post by Lyrik
Regn ud hvad du køber mad for på 2 år og sammenlign! Luksusfælden
angiver 4.500 om måneden. Ganget med 24 bliver det 108.000 kroner til
mad! I det program passer 9600 fint.
Så du vælger at bruge knap 10% af dit madbudget til en enkelt specifik
vare? :) Det er vel rimeligt nok. God kaffe om morgenen er sgu
vigtigt. For ellers er dagen ødelagt.

Jeg selv bruger dog kun omkring 60-70 kr om måneden på 2 pund af Irmas
blå kaffebønner til min stempelkande.
Peter T.
Lyrik
2021-08-04 15:04:59 UTC
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fint nok!;-) Rense og skylle stempelkande...... Se det fine ved
Nespresso maskine er at ingen skal lave kaffe! Kapsel i og maskinen
laver kaffen til knaptrykkeren! Bagefter renser den sig selv!

Der er ingen som skal lave kaffe! Tænk det igennem.

Ordren:" laver du en kop kaffe"? Er forstummet.
Nu vil jeg gå ud og vælge en "Barista-kapsel" Det blev en "Intenso", med
piskefløde, det rene fråds.;-)))

jenserik
Peter T.
2021-08-04 10:22:38 UTC
Post by Thomas Corell 1138.984
Hvis maskinen går i stykker efter 23 måneder, hvem ejer den så ? Eller
rettere, hvem skal betale for at få den repareret ? Er det leasing eller
køb på afbetaling ?
Pas. Men min bror har benyttet sig af deres "abonnement" i en lille
årrække. 2 gange er maskinen gået i stykker. Begge gange er den blevet
udskiftet uden bøvl og på rekordtid. Derudover har han optjent ret
store rabatter på kapslerne for hans kundeloyalitet (sikkert nogle
skufferabatter).
Det var det, han fortalte mig i vinters.
Peter T.
Lyrik
2021-08-04 11:55:30 UTC
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Brormand har ret! De er skide gode!

jenserik
Lars Klintholm
2021-08-05 06:59:50 UTC
Lyrik skrev onsdag d. 04-08-2021 kl. 13:55:30
Post by Lyrik
[...]
Gu er de gode. Jeg har købt kaffe der i et flere år for ca. 500-600,-
om måneden og har ingen planer om at skifte leverandør. I dag har jeg
bestilt en ny maskine. Den koster ca. 5.300, men jeg har fået den for
1,-. Og kaffeleverancer fortsætter som de plejer. Jeg føler at have
sparet 5.299,- uden få yderligere udgifter. Det er hverken leje eller
leasing, det er køb. Og en rigtig god deal, hvis man ikke har planer om
at skifte leverandør.
Lars Klintholm
Lyrik
2021-08-05 07:13:20 UTC
Post by Lars Klintholm
Lyrik skrev onsdag d. 04-08-2021 kl. 13:55:30
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Post by Lars Klintholm
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ku du ikke skrive lidt om den mega-maskine???;-)

Hilsen
jenserik
Lars Klintholm
2021-08-05 17:45:42 UTC
Lyrik skrev torsdag d. 05-08-2021 kl. 09:13:20
Post by Lyrik
Ku du ikke skrive lidt om den mega-maskine???;-)
Jeg har ikke fået den endnu. Men her er et link:
https://www.nespresso.com/dk/da/order/machines/original/creatista-pro-kaffemaskine
Lars Klintholm
Lyrik
2021-08-06 07:58:53 UTC
Post by Lyrik
Ku du ikke skrive lidt om den mega-maskine???;-)
https://www.nespresso.com/dk/da/order/machines/original/creatista-pro-kaffemaskine
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nu er du jo den "Nespresso-erfarne", så jeg må spørge:" Selv købte jeg
en "Vertuo-maskine" med kapsler i variabel størrelse.

Hvad er grunden til at du har valgt en maskine med de ældre
"Standard-kapsler"? Koncentrerer du dig om Ekspresso-kaffe?
Eller hvad er hemmeligheden bag dit valg?

jeg venter spændt...;-)

Hilsen
jenserik
Lars Klintholm
2021-08-06 13:23:55 UTC
Lyrik skrev fredag d. 06-08-2021 kl. 09:58:53
Nu er du jo den "Nespresso-erfarne", så jeg må spørge:" Selv købte jeg en
"Vertuo-maskine" med kapsler i variabel størrelse.
Den nye creatista er min 5. maskine, og jeg er spændt på den.
Min 4. maskine er en Vertuo. Jeg har egentlig været glad for den, især
smart med den variable og automatiske kopstørrelse. Dobbeltespresso er
min favorit, og væsentlig billigere end to espresso på det gamle
system. Min hustru synes at Vertuo maskinen både er grim og
plasticagtig og skæmmer ethvert køkken. Og så kan den ikke skumme mælk
(bruger jeg ikke selv). Jeg ville ikke have skiftet, hvis jeg skulle
betale over 5.000,- for ny maskine, min Vertuo virker upåklageligt. Men
til 1,- er det værd for husfredens skyld :D
Lars Klintholm
Lyrik
2021-08-06 14:23:23 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

5. maskine!? Hvordan styrer du så abonnementerne? Der følger vel et
abonnement med hver maskine??

Fortæl!;-)

hilsen

jenserik
Lars Klintholm
2021-08-07 10:27:49 UTC
Lyrik skrev fredag d. 06-08-2021 kl. 16:23:23
Post by Lyrik
5. maskine!? Hvordan styrer du så abonnementerne? Der følger vel et
abonnement med hver maskine??
Jeg har ikke haft maskinabonnement før. Det er en ret ny ting. Mine
ældre maskiner er alle købt. Alle maskiner virker endnu, men nogle af
dem er gået i arv til mine børn. Og en enkelt er kommet i sommerhus.

Den nye maskine er købt som et maskinabonnement. Jeg overvejer om det
skal kombineres med et kaffeabonnement
Lars Klintholm
Lyrik
2021-08-07 16:57:03 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Får du maskinen til en krone skal du købe for 525 kroner om
måneden-kaffekapsler, i 24 måneder.
Opsiger du abonnementet skal du betale 80% af maskinens pris.

Det virker rimeligt.

hilsen
jenserik
Lyrik
2021-08-04 11:53:39 UTC
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har lige bestilt kaffeabonnement hver 4. uge oveni!;-)

jenserik
Helle Jensen
2021-08-07 05:10:00 UTC
Post by Lyrik
Post by Helle Jensen
Post by Lyrik
[...]
Hvad nu hvis du taber interessen for deres produkt om et par
måneder, ligesom det er sket med dit kafferisteri, er det så
ikke dumt at have bundet sig for to år?
Helle Jensen
Lyrik
2021-08-07 06:27:09 UTC
Post by Helle Jensen
Hvad nu hvis du taber interessen for deres produkt om et par
måneder, ligesom det er sket med dit kafferisteri, er det så
ikke dumt at have bundet sig for to år?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

200,-kroner om måneden er jo nogenlunde det samme vi bruger på
gammeldavs kaffe.
Det beløb får vi jo kapsler for! Cirka 45 kapsler, som kan nydes ved
festlige lejligheder.
Vil jeg ikke betale mere har jeg jo de "gamle" maskiner, der kan lave
billig kaffe.

Nu har jeg købt en rød tilhørende mælkeskummer. Jeg havde skumle planer
med den og her til morgen rullede jeg det ud.
En kop Minimælk i og to tsk-fulde sukker. Så startede den. Da mælken var
varm tilsatte jeg 2 tskfulde Kakao. Restartede og lod den køre færdig.
Nu kunne jeg nyde en pragtfuld kop kakao, cremet fordi det er en
mælkeskummer. Top-kvalitet. meget lækkert og meget billigt!

Jeg regner med at det halve af kaffen bliver konverteret til Kakao!

Jeg har ikke haft planer om kafferisteri, kun fulgt lidt med på emnet.
Du kan riste kaffe i en almindelig ovn. 230 grader når du hører første
"Pop!" efter 15 minutter er de letristede. Venter du så til andet "Pop!"
så bliver de mere mørktristede (mere bitre). Bønnerne skal bredes ud i
'et lag på en bradepande.

Det kan hurtigt blive dyrt selv på den gammeldags måde. For eksempel kan
en billig kaffekværn ikke male så fint at det kan bruges til Expresso.
Der skal du op i en kværn til mindst 2.000 kroner.

Og vil du lave expresso så skal der en maskine med 9 atmosfæres tryk
til. Det bliver også 2-3 tusind kroner. Og efter alle de udgifter smager
kaffen lige så godt som Nespressomaskinen til 1 krone.;-)

God week-end!

jenserik
Lyrik
2021-08-08 08:25:23 UTC
Post by Lyrik
Post by Helle Jensen
[...]
Men jeg har været nødt til at gå dybere ind i kapselproblemet for med
det forbrug vi har gang i så vil vi komme til at betale 1350 kroner om
måneden. Det er et svimlende tal.;-)

Men det kan bringes under kontrol. De små kapsler fra Nespresso har
mistet deres patent, hvilket gør at de kun koster det halve-og endda
endnu mindre. Man kan f.eks få "Gevalia" kapsler.;-)

Jeg har lige bestilt en

Nespresso Inissia-kaffemaskine "El-giganten"(Bosh Nespresso)for 599,-
til de små kapsler. Ved at veksle mellem de to maskiner kan
kaffeforbruget halveres.;-)

jeg holder fast ved kapselmaskinerne på grund af mindre gris og "ingen"
arbejdsgang.

Cacao produktionen i mælkeskummeren har nået nye højder. En sjat
minimælk, to tskf sukker, to tskf. cacao, tryk på knappen og lækker
kakao i løbet af et minut. Alt i på en gang. Det virker!

jenserik
Lyrik
2021-08-09 05:37:50 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Erfaring kommer til gode..

For det første har vi allerede brugt Vertuo-maskinen forkert. Kaffen
bliver nu lavet i et termokrus der fungerer som "Kaffekande".
Derefter serveres den i små "Mågestels-kaffekopper", hvilket giver flere
kopper kaffe af samme Vertuo-kapsel. Drikke den af krus er no go! Den
skal "slubres" fra en lille kop for at man rigtig kan nyde den fine smag.
Samtidig giver det langt bedre økonomi.

Ud over det så glæder jeg mig til Billig-kaffe-maskinen. Den virker helt
anderledes end Vertuo-maskinen. Og det er jeg spændt på.
Kapslerne her virker "Ems"

De er koniske og cylindriske. De ligger ned i maskinen hvor det varme
vand sprøjtes ind fra den "Tynde ende". Trykket stiger til
"Ekspresso-niveau"-9 bar. Der siges endda 15 bar, men mon ikke reklamen
sluger et par bar?;-)
Når trykket når maximum så presses den brede ende op imod nogle knive
som laver hul i den brede ende, hvorefter vandet er presset igennem
kaffen og fortsætter ned i koppen/glasset/kruset.
Det ligner mere en ægte ekspresso-model, end Vertuo'en som centrifugerer
vandet igennem kaffen.

Hvor skønt at opleve!;-). Det siges at fabrikanterne kan putte alt
muligt i standardkapslerne. "Instant coffee" smagsingredienser og
lignende, ud over malet kaffe. I Vertuo kommer kun malet kaffe.

Livet er bare så spændende!:-) Alt det vi kan nå at prøve! Og så slipper
vi for at få ondt i maven af prisen hos bedemanden! Det overlader vi til
de efterladte.;-)))

Hilsen
jenserik
Lyrik
2021-08-10 04:58:59 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Med standard kapselmaskinen kan man lave økonomisk kaffe. Kvaliteten her
er også langt bedre end det jeg normalt kan lave på min almindelige
kaffemaskine.
det er ikke maskinen, det er kaffekvaliteten, som jeg bare ikke kan få
fat i i den almindelige maskine.
Der er 6-7 gram kaffe i standard kapselmaskinen, hvilket giver en
gammeldags Mågestel-kop kaffe.
Her kan man købe ALDI kapsler til ca 1,20 kroner pr styk. Selv disse har
bedre kaffe end den "Normale".
Alle åbninger af kapsler har afsløret rigtig kaffe indeni.

Med denne maskine kan man droppe "Hæld over metoden". Bedre
kaffeoplevelse til billig pris.

Vertuo maskinen er til den virkelige kaffenyder, som ønsker den
ultimative barista-oplevelse efter min mening.
Jeg er glad for dem begge.
Standard maskinen kommer i øvrigt med 12 medfølgende Nespresso-kapsler.

MvH
jenserik
Lyrik
2021-09-13 08:14:20 UTC
Jeg vil gerne give en status på "Nespresso" måneden efter.

Den lille maskine blev skiftet til en tysk udgave fra Krup. De små
kapsler er meget billigere end de store Vertuo kapsler som Nestle stadig
opretholder patent på.
Et krus kaffe her koster i snit 4,50 kroner

Patentet er udløbet fra standard maskinen med de små kapsler. Det giver
et stort udvalg af kapsler fra alle mulige leverandører. Min kone køber
dejlige "Carte Noire" lungo bio organic kapsler, i Menu for en krone
stykket. 10 i en pakke for ti kroner.

Så hvis det skal være prisbilligt bør man købe standardmaskinen selv og
selv levere kapslerne fra Menu.;-)

I den lille kapselmaskine ligger kapslerne vandret i en holder. Vandet
presses ind under 9 ato tryk eller mere i den smalle ende. I den brede
låg-ende presses 25 fordybninger manuelt når man lukker topskinnen. I
bunden af hver fordybning er presset et lille hul.
Vandet presses igennen kapslen fra de tre små huller i den smalle ende,
igennem de 25 huller i den brede ende og ud i frontkammeret hvor det
fortsætter ned i koppen.
Jeg vil sige at den metode er et eksakt replika af den metode en
mokka-makine udfører.
Der vil komme nogle spildte dråber til bundkarret ved den metode. Det
tømmes og skylles jævnligt.
Maskinen har 2 indstillinger, Ekspresso og Lungo. Ekspresso er de "Dyre
dråber", lungo svarer til en gammeldags kaffekop fra Bing og Grøndahl.

"Vertuo" er en mekanisk forbedring af systemet som ikke spilder dråber.
Men som afviger en smule fra den originale ekspresso metode.

Her laver maskinen selv alle hullerne i oversiden af kapslen. De er
sømstørrelse og effektive.
Atten huller raden rundt og et "stort" hul i midten. Vandet suges ind i
det store hul og centrifugeres ud gennem de atten huller.
Det kanaliseres ned i kruset eller koppen.
Vandmængden afgøres fordi hver kapsel har stregkoder på undersiden der
afgører vandmængden til hver enkelt kapsel. Mange kapsler=mange
kaffe-mængder. Der centrifugeres ved 4.000 omdrejninger og i Vertuo plus
afsluttes med et boost på 7.000 omdrejninger for at vride den sidste
fugt ud af kapslen til genbrug.

Vertuo= fra ekspresso til halv kande.- Standard fra ekspresso til
Lungo/alm kaffekop-lille gammeldags.

Vertuo 4,50 kroner per kapsel,-Standard ned til 1 krone per kapsel.

Det var min konklusion efter en måned.

Hilsen
jenserik