Mailadresse + postnummer giver fuld adresseoplysning
2021-01-08 13:28:59 UTC
Jeg har lige fået lidt af en overraskelse. Jeg ville handle i en
netbutik som jeg ikke har brugt før (Kitchentime.dk). Da jeg
havde købt en vare og gik til kassen, skulle jeg opgive min
mailadresse samt postnummer - og vips, så stod der mit fulde navn
og min adresse.

Jeg er slet ikke bekymret. På min hjemmeside er vist begge dele
offentliggjort, og min gadekryds-mailadresse har jeg brugt i
adskillige år.

Men at de oplysninger er registreret et centralt sted hvor
butikker kan slå dem op, det overraskede mig godt nok.
Kim Ludvigsen
2021-01-08 13:44:02 UTC
[...]
De har ikke mine oplysninger. På siden til udfyldelse af oplysninger er
der linket "Indstillinger & Automatisk udfyldelse". Det åbner en
infoboks med denne tekst:
---
Tjek dine indstillinger for autoudfyldning hos Klarna

Her hos Klarna gemmer vi dine enheds- og login-oplysninger og
autoudfylder dem for dig ved køb, så du får en købsoplevelse uden besvær.
---

Så du har sikkert tidligere handlet et sted, der også benytter Klarna.
Mvh. Kim Ludvigsen
Jan Hansen
2021-01-08 14:13:39 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Så du har sikkert tidligere handlet et sted, der også benytter Klarna.
Det er sandsynligvis en af dem på listen på
https://www.digitalafbetaling.dk/klarna/
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Jørgen Nielsen
2021-01-08 14:58:56 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Kim Ludvigsen
Så du har sikkert tidligere handlet et sted, der også benytter Klarna.
Det er sandsynligvis en af dem på listen på
https://www.digitalafbetaling.dk/klarna/
Tak for link/info

Jeg har handlet med en af butikkerne i listen en del gange, men dog
aldrig på Klarma kredit.

Min email og postnummer gav ikke noget i Firefox men jeg er også ret
sikker på at jeg aldrig tidligere har set det system når jeg handler på
nettet.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Bertel Lund Hansen
2021-01-08 16:55:18 UTC
Post by Jan Hansen
Det er sandsynligvis en af dem på listen på
https://www.digitalafbetaling.dk/klarna/
Jeg har handlet nogle gange hos Proshop. Jeg har nu ikke oplevet
at de har haft automatisk udfyldelse.
2021-01-09 06:50:12 UTC
Jeg har handlet nogle gange hos Proshop. Jeg har nu ikke oplevet
at de har haft automatisk udfyldelse.
Jo, forresten, men det virker anderledes. Der skal man angive sit
telefonnummer, og så udfyldes alle adresseoplysninger. Det gælder
også andre hjemmesider. Det har jeg aldrig studset over for det
svarer jo bare til et opslag io en gammeldags telefonbog og i dag
på Krak.

Det der fik mig til at reagere, var at det var mailadressen der
var nøglen.
Peter T.
2021-01-08 14:17:53 UTC
[...]
Enten er det Klarna, som andre også nævner, eller det er browseren, der
gætter sig frem til udfyldninger af felter. Jeg mener Firefox til en
vis grad kan tricket med autoudfyldning af netop den slags.
Hos mig foreslår Firefox netop korrekt navn, adresse, by og postnummer
når jeg indtaster mine oplysninger.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2021-01-08 16:58:35 UTC
Post by Peter T.
Enten er det Klarna, som andre også nævner, eller det er browseren, der
gætter sig frem til udfyldninger af felter.
Nej, det er ikke browseren. Jeg kender godt den funktion, og den
er pisseirriterende - altså ikke når den virker, men fordi den en
million gange slet ikke virker.

I Opera for en del år siden kunne man selv udfylde nogle felter
som så blev kopieret ind hvis man i en boks tastede det første
tegn - *uanset* på hvilken hjemmeside man var.

Firefox skal gemme en milliard oplysninger for at huske for hver
hjemmeside, og den er slet ikke brugervenlig.
Post by Peter T.
Hos mig foreslår Firefox netop korrekt navn, adresse, by og postnummer
når jeg indtaster mine oplysninger.
Ja - hvis du er heldig. Der er sider jeg har besøgt flere gange
hvor Firefox stadig ikke ved hvilke oplysninger jeg skal indtaste
for tusinde gang.
Klaus Alexander Seistrup
2021-01-08 17:04:54 UTC
Nej, det er ikke browseren.
Jeg har oplevet det samme i Firefox, og det var ikke den sædvanlige
udfyldning af detaljer. Jeg besøgte en netbutik for første gang og
nåede knapt at udfylde email, og — vupti — var *alt* udfyldt. Det
var uventet og ubehageligt, for det er ikke en funktion jeg ved af
at jeg har slået til. Jeg ved heller ikke hvor jeg skal slå den fra.

Og nu var jeg ellers lige så glad for at have skrottet Chromium til
fordel for Firefox…
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/
Bertel Lund Hansen
2021-01-08 17:43:16 UTC
Post by Klaus Alexander Seistrup
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Det er ikke browseren der gør det. Hvis den har oplysninger til
den aktuelle side, skal du selv aktivere hvert felt og taste det
første bogstav. Derefter vil der droppe et gardin ned med den
relevante oplysning som du så kan klikke på.

Præcis det du beskriver, skete også for mig på kitchentime.dk.
Jeg kunne ikke engang nå at klikke på et felt før det hele var
udfyldt. Det er hjemmesiden der laver det stunt.
Klaus Alexander Seistrup
2021-01-08 19:09:10 UTC
Det er hjemmesiden der laver det stunt.
Sikkert, der må bare være en mellemmand, og det kunne være rart
at få opklaret hvordan det sker. I mit tilfælde drejede det sig
ikke bare om navn, adresse, telefon og email, men osse om mit
betalingskort.
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/
Martin Larsen
2021-01-08 20:32:51 UTC
Det er hjemmesiden der laver det stunt.
Jeg tvivler.

Men det kan meget nemt testes. Før jeg giver instruktioner, vil jeg bede
dig undersøge om det er reproducerbart. Ellers er der ikke noget at
teste på.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Martin Larsen
2021-01-08 20:43:44 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Bertel Lund Hansen
Det er hjemmesiden der laver det stunt.
Jeg tvivler.
Uanset hvad er den ret aggressiv. Fx bruger den local storage i stedet
for cookies. Så hvis du fx lægger noget i kurven, sletter alle cookies
og genindlæser siden, har du stadig dine varer. Det sker normalt ikke.

Du skal helt ind og slette local storage før kurven tømmes.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Bertel Lund Hansen
2021-01-09 06:44:47 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Bertel Lund Hansen
Det er hjemmesiden der laver det stunt.
Jeg tvivler.
Mener du at det er Firefox der af sig selv kontakter Klarna?
Post by Martin Larsen
Men det kan meget nemt testes. Før jeg giver instruktioner, vil jeg bede
dig undersøge om det er reproducerbart.
Hvad er reproducerbart? Forklar evt. præcis hvordan man skal lave
en test.

PS. Jeg klikkede på "Klarna" på Kitchentimes hjemmeside. Så
dukkede en balladeboks op med mulighed for at sige nej tak til at
blive husket, og det benyttede jeg mig af.
Martin Larsen
2021-01-09 19:47:44 UTC
Mener du at det er Firefox der af sig selv kontakter Klarna?
Som udgangspunkt tror jeg ikke der sker en udveksling af data. Jeg tror
de er gemt i browseren.

Jeg kan ikke afvise det, men det kan en test vise.
Post by Bertel Lund Hansen
Hvad er reproducerbart?
Hvis du går ind og lægger noget i kurven, går til kassen, og begynder at
indtaste din email - udfyldes resten så stadig automatisk? Altså er
"fænomenet" reproducerbart?

Du behøver ikke fuldføre købet for dette.
Post by Bertel Lund Hansen
Forklar evt. præcis hvordan man skal lave en test.
Det er i både FF og Chrome muligt at søge i alt indholdet i trafikken
mellem browseren og webserveren. Lige fra billeder, javascript, css og
cookies osv. Hvis du således søger efter fx en del af din adresse, vil
du med 100% sikkerhed kunne se om data kommer fra serveren.

Jeg vil bare ikke bruge tid på at lave nogle skærmbilleder til
illustration, hvis du ikke kan afprøve det.
Jan Hansen
2021-01-09 20:26:19 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Hvad er reproducerbart?
Hvis du går ind og lægger noget i kurven, går til kassen, og begynder at
indtaste din email - udfyldes resten så stadig automatisk? Altså er
"fænomenet" reproducerbart?
Ja, det er det. Har man en gang købt noget et sted, der bruger Klarna,
kan man på enhver anden side med Klarna indskrive email og postnummer,
så bliver resten udfyldt.
Linux to a friend today!
Martin Larsen
2021-01-09 22:15:14 UTC
Post by Jan Hansen
Ja, det er det. Har man en gang købt noget et sted, der bruger Klarna,
kan man på enhver anden side med Klarna indskrive email og postnummer,
så bliver resten udfyldt.
Hvordan ved man om de bruger Klarna? Jeg handler meget på nettet, og det
kunne være interessant at teste det.

Den mest oplagte forklaring er at infoen er gemt i en cookie fra Klarna.
Dette burde kunne undgås hvis man slår tredjepartscookies fra.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Martin Larsen
2021-01-09 22:45:10 UTC
Post by Martin Larsen
Hvordan ved man om de bruger Klarna?
https://koeb-paa-afbetaling.dk/klarna-butikker/

Proshop bruger Klarna, og her handler jeg tit. Men jeg kan ikke
fremtvinge fænomenet. Dog, når jeg skriver et par bogstaver i fx
emailfeltet, så udfyldes resten af felterne øjeblikkelig, men det er min
browsers autoudfylning af formularer som er på spil.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Jan Hansen
2021-01-10 07:46:21 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Martin Larsen
[...]
Proshop bruger ikke Klarna mere, men når de er med på listen, må de vel
have haft brugt det en overgang. coolstuff.dk bruger stadig klarna,
og har, som kitchentime.dk, to felter med hhv. postnummer og email.
På en linie nedenunder Står "Klarnas Databeskyttelsesmeddelelse".
Udfylder man dem og trykker på fortsæt, bliver resten af oplysningerne
hentet fra Klarna.
Linux to a friend today!
Martin Larsen
2021-01-10 10:30:47 UTC
Post by Jan Hansen
coolstuff.dk bruger stadig klarna
Ja her kan jeg se funktionen. Omend den ikke virker fordi jeg ikke har
gemt noget i Klarna.

Men det er nok til at jeg kan se hvad der sker. Der postes til denne url
(i mit tilfælde, den eksakte url vil variere):

https://js.klarna.com/eu/customer/client/v1/session/6b30b8de-f607-4ac8-9e3d-eb6d4bc8fe24

Den returnerer et JSON med alskens oplysninger i:

{
"status": "incomplete",
"customer_details": {
"country": "DK",
"customer_type": "person",
"email": "***@example.com",
"postal_code": "2770",
"city": "Kastrup"
},
"customer_details_reference":
"a8234db5ee9ceb3c3c94fc174b10720bc0f80f0a16c500645405772fc3d270f8",

og meget mere.

Så det er givetvis oplysninger fra Klarna som Bertel modtog. Og nu læste
jeg det oprindelige indlæg igen, og så giver det hele mere mening for
mig. For jeg havde forstået at Bertel kun indtastede nogle få bogstaver
af emailadressen hvorefter den så udfyldte resten, og det tyder mere på
browserens egen autoudfyldning. Men det var så ikke tilfældet.

Klarnas funktion er problematisk fordi man kun skal bruge postnummeret
som verifikation. Så hvis man kender en andens emailadresse og
postnummer, kan man i nogle tilfælde hive adressen ud via Klarna. Også
selv om personen måske har en beskyttet adresse. Hvis Klarna også gemmer
betalingsoplysninger, er det helt galt.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Kim Ludvigsen
2021-01-10 14:21:40 UTC
Post by Martin Larsen
[...]
Du har helt ret - godt tænkt!

Man burde egentlig tjekke, og hvis det er tilfældet, så kontakte Klarna
og hjælper det ikke, så de rette myndigheder og evt. pressen.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2021-01-10 14:39:46 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Man burde egentlig tjekke, og hvis det er tilfældet, så kontakte Klarna
og hjælper det ikke, så de rette myndigheder og evt. pressen.
Jeg prøvede faktisk med Bertels emailadresse og postnummer :-)

Men jeg ved ikke hvilke emailadresse ham benytter til onlinehandel, så
jeg fik ikke noget resultat.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Bertel Lund Hansen
2021-01-10 15:38:11 UTC
Post by Martin Larsen
Jeg prøvede faktisk med Bertels emailadresse og postnummer :-)
Var det ***@lundhansen.dk? Den brugte jeg da jeg handlede
på kitchentime, men som sagt har jeg bedt Klarna om ikke at gemme
mine oplysninger.
Post by Martin Larsen
Men jeg ved ikke hvilke emailadresse ham benytter til onlinehandel,
Det er lidt forskelligt, men den eneste jeg vil offentliggøre er
ovenstående.
Martin Larsen
2021-01-10 16:10:20 UTC
på kitchentime, men som sagt har jeg bedt Klarna om ikke at gemme
mine oplysninger.
Ja, og postnummer 8361. Men det manglende resultat skyldes givetvis at
Klarna respekterer dit valg.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Kim Ludvigsen
2021-01-09 23:21:13 UTC
Post by Martin Larsen
Den mest oplagte forklaring er at infoen er gemt i en cookie fra Klarna.
Dette burde kunne undgås hvis man slår tredjepartscookies fra.
De bruger i hvert fald cookies, men de gemmer måske også oplysningerne
hos Klarna. Man kan tjekke sine indstillinger hos Klarna (på
kitchentime.dk), og så kommer dette frem:

-----
Se, og vælg andre indstillinger for autoudfyldning

Du kan vælge at deaktivere Klarnas lagring af dine enheds- og
login-oplysninger. I så fald vil du ikke kunne bruge vores
autoudfyldningstjeneste til hurtigt køb.

[] Husk denne enhed

Jeg ønsker, at Klarna gemmer min nuværende enhed til brug i
autoudfyldningstjenesten

[] Husk mine login-oplysninger

Jeg ønsker, at Klarna gemmer mine login-oplysninger sikkert til brug i
autoudfyldningstjenesten
-----

Første valgmulighed må være en cookie. Den anden kan være begge dele.

Fortsæt-knappen efter udfyldelse af mailadresse aktiverer, så vidt jeg
kan se, et JavaScript hos Klarna:
https://x.klarnacdn.net/kcoc/201218-649e133/checkout-vendors~checkout-app~checkout-fullscreen~confirmation-app.js

Jeg har ingen ide om, hvad scriptet gør, men mon ikke det tjekker om
mailadressen er gemt hos Klarna for så at hente oplysningerne?
Post by Martin Larsen
Proshop bruger Klarna, og her handler jeg tit. Men jeg kan ikke fremtvinge fænomenet.
De kan bruge Klarna men have fravalgt at bruge den pågældende funktion.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2021-01-10 12:40:31 UTC
Post by Martin Larsen
Den mest oplagte forklaring er at infoen er gemt i en cookie fra Klarna.
Niks. Jeg slagter alle cookies når jeg lukker Firefox. Det
forhindrer ikke Klarna i at virke.
Jan Hansen
2021-01-10 13:11:42 UTC
Post by Peter T.
[...]
Ja, der burde findes en plugin til firefox, der får den til at ignorere
autocomplete="off"
https://www.w3schools.com/howto/howto_html_autocomplete_off.asp
Linux to a friend today!
Bertel Lund Hansen
2021-01-10 13:45:57 UTC
Post by Jan Hansen
Ja, der burde findes en plugin til firefox, der får den til at ignorere
autocomplete="off"
Eller endnu bedre: et der fik den til at opføre sig som den ældre
Opera.
Martin Larsen
2021-01-10 13:55:15 UTC
Eller endnu bedre: et der fik den til at opføre sig som den ældre
Opera.
Hvorfor bruger du så ikke bare den ældre Opera?

Selv er jeg helt klart mest til Chrome(ium) men det er mest fordi dens
udviklerkonsol er bedre. Og det bruger jeg i mit daglige arbejde.

FF er også en god browser, ligesom Opera. Men jeg husker nu ikke at den
gamle Opera var bedre.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Bertel Lund Hansen
2021-01-10 14:00:54 UTC
Post by Martin Larsen
Hvorfor bruger du så ikke bare den ældre Opera?
Den kan ikke håndtere nutidens HTML og CSS.

Den moderne Opera kan slet ikke sættes op som Firefox kan.
Post by Martin Larsen
FF er også en god browser, ligesom Opera. Men jeg husker nu ikke at den
gamle Opera var bedre.
Den var bedre med hensyn til at udfylde formler, som jeg har
forklaret.
Martin Larsen
2021-01-10 14:03:52 UTC
Den var bedre med hensyn til at udfylde formler, som jeg har
forklaret.
Ok, jeg misforstod det og troede du mente den var generelt bedre.

Der fandtes engang en meget populær udvidelse der hed Roboform, jeg ved
ikke om den stadig findes, men den skulle være god til formularudfyldning.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Bertel Lund Hansen
2021-01-10 15:41:45 UTC
Post by Martin Larsen
Der fandtes engang en meget populær udvidelse der hed Roboform,
Den findes stadig. Måske vil jeg prøve den, men den skal have ret
omfattende tilladelser.
Martin Larsen
2021-01-10 13:52:41 UTC
Post by Jan Hansen
Ja, der burde findes en plugin til firefox, der får den til at ignorere
autocomplete="off"
Det gør der sådan set også: Tampermonkey

Her kan du selv lave et lille script der klarer opgaven. Jeg bruger
Tampermonkey til mange ting, det er ganske genialt.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
Klaus Alexander Seistrup
2021-01-21 22:36:53 UTC
[…] vips, så stod der mit fulde navn og min adresse.
Jeg var ude for det igen her til aften: Det skete på en hollandsk
netbutik hvor jeg ikke har handlet før, og da jeg havde godkendt
indholdet af kurven, trykkede jeg på “Gå til betaling”-knappen,
og vupti, så stod navn, adresse, telefonnummer, email og sørme
osse et betalingskort. Jeg behøvede faktisk bare at trykke på
“Det ser godt ud, bare gør'et”.

Da jeg trykkede på knappen med “Gå til betaling” tog netbutikken
mig til *.shop.app. Det ser ud¹ som om det er Shopify der driver
den side, så mit gæt er at alle netbutikker der bruger Shopify
vil kunne gøre nummeret efter.

Det er selvfølgelig nemt at jeg bare skal trykke på to knapper,
men jeg er ikke specielt vild med at mine data bliver gemt på
tværs af netbutikker. Eller ligger de kun i localStorage? Kan
jeg finde ud af det?

// Klaus

----
[1]: https://shop.app/
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/
Kim Ludvigsen
2021-01-21 22:53:12 UTC
[...]
Jeg tror, dine oplysninger ligger på en server. Jeg prøvede lige at
"købe" en vare og indtaste din mailadresse, og så kommer der en boks,
hvor man skal indtaste en kode sendt til din telefon (undskyld for den
SMS, du sikkert har fået nu).

Det virker umiddelbart mere sikkert end den tidligere omtalte løsning,
hvor man (måske) kan hente oplysningerne udelukkende med mailadresse og
postnummer. Her skal man have adgang til din mobiltelefon.
Mvh. Kim Ludvigsen
Klaus Alexander Seistrup
2021-01-22 09:53:55 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Nåh…, det var dér den kom fra!
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Ja, det har du ret i. Jeg ville dog gerne have at man udtrykkeligt
spurgte mig om jeg lyst til at have alle mulige oplysninger — osse
om betalingkort — liggende på tredjeparts server.
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/
Bertel Lund Hansen
2021-01-22 06:18:15 UTC
[...]
Gys!
Post by Klaus Alexander Seistrup
Det er selvfølgelig nemt at jeg bare skal trykke på to knapper,
men jeg er ikke specielt vild med at mine data bliver gemt på
tværs af netbutikker.
Næ, og det uden at du har bedt om det. Som sagt er jeg ikke
bekymret for 'telefonbogsoplysninger', men hvis mit kort blev
gemt uden mit vidende, ville jeg gå op i det røde felt.
Post by Klaus Alexander Seistrup
Eller ligger de kun i localStorage? Kan
jeg finde ud af det?
Prøv at skrive til Shopify
Klaus Alexander Seistrup
2021-01-22 10:01:51 UTC
Gys!
Enig!
[…] hvis mit kort blev gemt uden mit vidende, ville
jeg gå op i det røde felt.
Ja, det er jeg heller ikke glad for.

Jeg har sikkert implicit klikket ja tak til det, når jeg på et
tidspunkt har sat hak i “Ja, jeg har læst salgsbetingelserne”,
men jeg ville have sat pris på at lige netop dén funktion med
at gemme rub og stub og bruge dem “overalt” havde været mere
tydelig. Jeg ville aldrig sætte fluebenet i en box hvor der
stod “Jaja, gem bare alt I har om mig, så jeg senere kan handle
hvorsomhelst på nettet uden at skulle taste nogen oplysninger
ind overhovedet — osse på steder jeg ikke har handlet før.”
Prøv at skrive til Shopify
Det er jeg meget fristet til, må jeg indrømme — jeg kunne godt
tænke mig at “opt'e out” og få slettet de oplysninger de har på
mig og få at vide hvordan jeg kan undgå at de bliver lagret
igen i fremtiden.
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/