Vandfilter
Lyrik
2021-07-23 07:45:54 UTC
Jeg har nu brugt "Brita" vandfilter i en måned.

Det er for det første "skidebilligt" og det har nogle fordele der kan
bruges.

Jeg købte kanden i Tyskland. Sådanne kander kan imidlertid let fås her
hjemme.I "Mecindo", for eksempel.

Jeg var ved at blive vanvittig fordi min kaffemaskine skulle afkalkes en
gang om ugen. Så meget kalk var der i vandet.

Filteret fjerner giftstoffer, tungmetaller og en del af kalken. Ikke al
kalken. Men så meget at jeg har brugt det på kaffemaskinen i en måned
uden spor af tilkalkning.

En anden fordel er at man får en super lækker kande med filtreret
vand-lige klar til kaffemaskinen. kanden er med automatisk hældelåg, så
jeg rammer ikke ved siden af "kammeret" i kaffemaskinen, men den hælder
præcist.
I praksis fungerer den som et ekstra tapsted. Kanden er udstyret med en
digital indikator der viser når filteret skal udskiftes.

Jeg bruger den ikke som drikkevand, fordi jeg stoler på vandværket.;-)

Vores kalkprocent er 21 dh. Oplyst af vandværket.

MvH
jenserik
Niels Jørgen Kruse
2021-07-23 13:57:40 UTC
Post by Lyrik
[...]
Jeg har også brugt en Brita kande til kaffebryg det sidste halve år. Jeg
blev overbevist om at skifte til blødt vand af James Hoffmanns videoer
på Youtube.

Min erfaring med Aeropress er at jeg mestendels kan kompensere for hårdt
vand ved at bruge en lavere bryggetemperatur, men det er nemmere blot at
kunne bruge kogende vand. Jeg måler blødt vand af i et krus, hælder det
over i en kedel og brygger tilbage i kruset. Så varmer jeg ikke
overflødigt vand.

Siden har jeg også opgraderet min kaffekværn til en Wilfa Svart Uniform,
men den er nok for dyr til Lyrik. Som navnet antyder kværner den til en
relativt ensartet kornstørrelse med mindre støv. Det er mest en fordel
ved filterkaffe, hvor vandet siver gennem et lag kaffe.
Lyrik
2021-07-23 16:29:43 UTC
Post by Niels Jørgen Kruse
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Dejligt med response! Tak for det. Først Wilfa kaffekværn! jeg har haft
min i årevis. Vi bruger kun hele bønner. Konen foretrækker Merrild nr.
103 fra "Menu" i øjeblikket.
Vi er lige færdige med en mørk ristet fra "Superbrugsen". Den var hun
ikke så glad for. Den mest benyttede er fra "Lidl" "Arabica" De har den
ofte på tilbud til 69,- for 1,2 kilo! Topkvalitet til bundpris.

Da jeg kiggede på Wilfa kaffekværnen så jeg at den stod på indstillingen
"Aeropress". ;-)
Det er en lidt grovere indstilling, fordi jeg bruger genbrugsfilter. Det
er fordi jeg tilstræber en smag der går i retning af stempelkaffe. Med
papirfilter kværner jeg til fineste resultat.
Gæsterne elsker vores kaffe og vil ha' det "Samme system"- som stort set
består af Wilfa kaffekværnen og de hele bønner.

Jeg laver 8 kopper ad gangen. Vi drikker meget kaffe. Stærk bryg.
Maskinen er en "Philips Cafe Gaia" som afleverer kaffen i termokande.

Vandet udskiller totalkalken ved 60 grader, så det er svært at forhindre
kalken ved at brygge koldere.

Jeg var inde og se "Aeropress videoerne" 2-3 styk. Et rigtigt sjovt
apparat med mange eksperimenter.

Til den enkle kop bruger jeg den nye "Philips Senseo". Det er den tredie
Senseo. Den første blev givet væk og den anden fungerer stadigvæk, men
har mistet et låg.

Senseoen bruger rigtig kaffe som bliver købt i lukkede puder. Der er en
stor pude til et stort krus og en lille pude til en enkelt kop.

"En pude i! En kop under og tryk på knappen"! Et øjeblik-og man henter
en nybrygget kop. Puden går i skraldebøtten.

Den brygger under tryk! Så kaffen bliver "Mokka-agtig med et skumlag på
toppen"!
Den nye- har et rødt lys for afkalkning. Den skal kun meget sjældent
afkalkes, selv med kalkholdigt vand! Jeg elsker den bryg-maskine.

De bedste hilsener fra

jenserik
Niels Jørgen Kruse
2021-07-24 12:05:43 UTC
Post by Lyrik
[...]
Før jeg begyndte at riste selv, var mit foretrukne mærke Änglamark fra
Superbrugsen. Så kom der en periode med kraftigt stigende kaffepriser og
de valgte at fordele smerten med en moderat prisstigning og en reduktion
af kvaliteten af de brugte bønner oveni. Det blev jeg ret træt af.

Fordelen ved at riste selv, er at man kan sortere de dårlige bønner fra
og få en god kvalitet alligevel. Når bønnerne er ristet mørke kan man
ikke se noget. Kaffen er også friskristet, men hvis man kontrollerer
ristedatoen i supermarkedet kan man som regel også undgå skuffelser.

De eneste gange jeg har haft held med at riste lidt mørkere end normalt,
er med Peaberry. Det er en variant med små bønner, der er runde istedet
for flade på den ene side.
Post by Lyrik
[...]
Brygning ved en lavere temperatur var af hensyn til smagen. Kalken
bliver i kedlen.

At kværne fint er lidt farligt. Der er mindre fejlmargin, hvis vandet
f.eks. løber for langsomt igennem.
Lyrik
2021-07-25 11:13:19 UTC
Post by Niels Jørgen Kruse
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvordan udfører du "Selvriste-metoden"? Og hvordan vil du evaluere
kvalitet/og resultat?
Hvilket apparat rister du med?
mvh
jenserik
Niels Jørgen Kruse
2021-07-30 12:10:30 UTC
Post by Lyrik
Post by Niels Jørgen Kruse
[...]
Jeg bruger en Gene Cafe
<https://kaffeagenterne.dk/gene-cafe-kafferister-sort.html>.
Det ser ud til den er steget 500Kr siden jeg købte min i 2014.

Det jeg især ser efter er insekthuller med blå-grønlig farvning omkring,
typisk i enden af bønnen. Der kan også være bønner hvor enden er sort og
hullet.

Man sparer ikke penge på at riste selv, men får mere kontrol. Med Gene
Cafe sætter man en exit temperatur for luften, som risteren tilstræber
at holde. Jeg bruger 230C. Dernæst sætter man en ristetid. Ristetiden
afhænger af bønnerne, men kan justeres undervejs med en drejeknap om
nødvendigt. Når man har ristet nogen gange og tiden er justeret ind, kan
man bare lade den køre selv.

Jeg opbevarer den ristede kaffe i lukket beholder og rister en ny
portion når jeg har et par dage tilbage af den gamle.
Lyrik
2021-07-28 09:12:37 UTC
Post by Lyrik
[...]

Kaffemaskinen har nu kørt en måned uden tegn på tilkalkning takket være
kanden med vandfilter!;-)))

jenserik