Kan nogen anbefale et DANSK tastatur?
2019-08-22 15:13:45 UTC
Rent dansk tastatur hvor knapperne er præcise og registrerer anslaget
korrekt.
System Windows10.

MvH
jens
Bertel Lund Hansen
2019-08-22 17:17:54 UTC
Post by Lyrik
Rent dansk tastatur hvor knapperne er præcise og registrerer anslaget
korrekt.
Mig bekendt kan man slet ikke få et dansk tastatur mere. Derfor
hæger jeg om de tre jeg har.

Det bedste du kan gøre, er måske at klistre lapper med de rigtige
bogstaver over de 'nordiske' knapper med flere bogstavsymboler
på.

... eller lære blindskrift.
Post by Lyrik
System Windows10.
Det er helt uafhængigt af styresystem.
Kim Ludvigsen
2019-08-22 17:33:08 UTC
Post by Lyrik
Rent dansk tastatur hvor knapperne er præcise og registrerer anslaget
korrekt.
Mig bekendt kan man slet ikke få et dansk tastatur mere. Derfor
hæger jeg om de tre jeg har.
Det er stadig muligt at finde nogle.

Jeg købte for nylig to Sandberg-tastaturer, hvor de danske tegn er
fremhævede. Og endnu mere vigtigt for mig: større end- og mindre
end-klammerne sidder, hvor jeg foretrækker dem. Desværre gik begge
tastaturer itu efter få dages brug, så dette er altså ikke en anbefaling
af Sandberg-tastaturer.
Post by Bertel Lund Hansen
Det bedste du kan gøre, er måske at klistre lapper med de rigtige
bogstaver over de 'nordiske' knapper med flere bogstavsymboler
på.
... eller lære blindskrift.
Problemet med blindskrift og de forkerte tegn er, at hvis man kommer til
at kigge på tastaturet, så forvirres hjernen - i hvert fald min. Jeg
kommer altid vælger den forkerte tast, selvom jeg udmærket ved, hvilken
som er den rigtige.
Mvh. Kim Ludvigsen
Thomas Corell
2019-08-25 10:07:41 UTC
Post by Lyrik
Rent dansk tastatur hvor knapperne er præcise og registrerer anslaget
korrekt.
Hvad mener du med "rent dansk" ?

Selv har jeg et "gamer" tastatur, med brune Cherry-taster. Cherry-taster
kommer i forskellige udgaver, alt efter hvilke mekaniske egenskaber de
skal have.

Selv har jeg haft et af de gode gamle IBM tastaturer, der klikker
højlydt. Efter en del søgen fandt jeg at grønne/blå Cherry taster minder
mest om det. Men jeg endte med at købe et keyboard med brune
Cherry-taster; stadig mekanisk modstand og (svag) fornemmelse af
"klikket" når man taster.

Prøvede også et tastatur med røde Cherry taster, men det var for
følsomt, og gav mange dobbelt-tastninger, blot man hvilede fingrene på
tastaturet. Sikkert gordt til "gaming", men mindre smart til tastning.

Men, det kræver en del tid at afprøve et keyboard. Gerne flere dage, før
man kan konkludere om det egner sig til en selv.

Jeg erfarede at man skal være obs på placering af taster, især tasten
med '<>\' (til venstre for 'Z'), '*'' (tasten til højre for 'Ø')
derudover placering af tasterne '^' og '´|'.

Så stikordet er nok "Cherry switches", hvis du vil gå efter
kvalitets-taster. Hvilke egenskaber for tasterne, der er bedts til dig,
må du selv eksperimentere dig frem til.

btw, mit keyboard er et "HyperX", købt hos el-giganten. De har nogle
keyboards med cherry-taster. Søg på "cherry brown", "cherry blue" o.s.v.
Anything is happening all the time
Bertel Lund Hansen
2019-08-25 10:22:50 UTC
Post by Thomas Corell
Hvad mener du med "rent dansk" ?
Med Æ Ø og Å korrekt markeret - uden forvirrende alternativtegn.
Thomas Corell
2019-08-25 10:44:29 UTC
Post by Thomas Corell
Rent dansk tastatur ...
Hvad mener du med "rent dansk" ?
Med Æ Ø og Å korrekt markeret - uden forvirrende alternativtegn.
OK, men nu var det et uddybende spørgsmål til Lyrik ;)
--
Focus, not on the rudenesses of others,
not on what they've done or left undone,
but on what you have & haven't done yourself
Lyrik
2019-08-25 22:28:58 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Thomas Corell
Rent dansk tastatur ...
Hvad mener du med "rent dansk" ?
Med Æ Ø og Å korrekt markeret - uden forvirrende alternativtegn.
OK, men nu var det et uddybende spørgsmål til Lyrik ;)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg takker for interessen. Og for rådene. Det var til konen først og
fremmest. Hun havde et gamer tastatur hun havde fået af mig. men der var
for mange farver og symboler på tasterne. Nu har hun et Logitech
"Unifyer" trådløst med trackpad(som hun ikke bruger) Og tilsvarende mus.

Unifyer kører kun med en enkelt radioknap i USB. Den kan styre både mus
og tastatur. Tastaturet er Nordisk, men med fremhævede danske typer som
står godt.

Tak for det hele

jens
Ivar
2019-09-03 19:50:33 UTC
Post by Lyrik
Rent dansk tastatur hvor knapperne er præcise og registrerer anslaget
korrekt.
Du kan designe dit eget keyboard. Så kan du få det som du vil.
http://www.wasdkeyboards.com/
(der er flere andre)
Kim Ludvigsen
2019-09-03 20:05:37 UTC
Post by Ivar
Du kan designe dit eget keyboard. Så kan du få det som du vil.
http://www.wasdkeyboards.com/
(der er flere andre)
Smart - og så alligevel ikke helt. Det ser fx ikke ud som om, man kan
vælge en smal Skift til venstre, så man kan have et almindeligt dansk
tastatur med < og > yderst til venstre efter Skift.
--
Mvh. Kim Ludvigsen