heldigt TV-køb.
2020-08-31 08:19:01 UTC
Vi købte dette 58" TV i August for 4.444,- I dag steg det til 8.999,-

Det er stadig min anmeldelse der sidder ved siden af det:

★★★★★
★★★★★5 ud af 5 stjerner. Lyrik · 9 dage siden
Topmodellen
Magisk drømmetv. Billede er vidunderligt-jeg overdriver ikke. Lyden er
perfekt TV lyd.
Den er det TV, middelmodellerne er lavet efter! Hvis 9000 serie siger
dig noget så er det den bedst mulige skærm. Den er refleksions-fattig og
god til et lyst rum. Det bedste tv jeg nogensinde har set!

Det var et heldigt køb- Topmodellen til bundpris.

MvH
jens
Bertel Lund Hansen
2020-08-31 10:32:06 UTC
Post by Lyrik
Vi købte dette 58" TV i August for 4.444,- I dag steg det til 8.999,-
Hvilket tv?
Jan Hansen
2020-08-31 11:03:33 UTC
Post by Lyrik
Vi købte dette 58" TV i August for 4.444,- I dag steg det til 8.999,-
Hvilket tv?
Kan du ikke gætte det?
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/187280/philips-58-pus9005-4k-uhd-smart-tv-58pus9005
--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give
Linux to a friend today!
Lyrik
2020-08-31 21:15:38 UTC
Post by Jan Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for linket som jeg glemte! Jeg tror det er blevet grundstamme i
mange TV at 6000 modellerne er billigste skærm. 7000 modellerne er
mellemklasse skærmene, 8000 modellerne er næsten topkvalitet og 9000
modellerne er det ultimative i skærmkvalitet.

Priserne burde afspejle disse kvaliteter. Men engang imellem går der
"Vera Merrild" i pris og kvalitet. Hun var kaffeforhandler og efter
sigende prissatte hun den dårligste kaffe med højeste pris. Den bedste
kaffe blev derimod sat til billigste pris!

Folk kom og købte den "Bedste kaffe", altså den ringeste til højeste
pris, mens "Ingen" købte den bedste kaffe til billigste pris.

På den måde steg hendes avance til skyhøjder.

I mit TV tilfælde havde Philips en 7000 skærm og en 8000 skærm til
"Skyhøje priser", solgt under konceptet "The One"(To buy), mens 9000
skærmen ikke havde konceptet:" The One", fordi konceptet dækkede gode
mellemkvaliteter til rimelige priser.
For 9000 skærmen var jo topmodellen som "The One " modellerne
konkurrerede omkring, med billigere skærme.

Sådan tror jeg det hænger sammen. Der var momentært gået "Vera Merrild"
i modellerne således at 9000 skærmen blev solgt til en pris som var
lavere end 7000 og 8000 modellerne.

De er alle 2020 modeller og alle Android styresystem (Version 9)

Fødderne er forskellige. 7000 modellerne med blank fod, 8000 modellerne
med forkromet fod og 3 sidet Ambilight. Mens 9000 modellen med ekstra
stærk rektangulær, forkromet fod og Ambiligt på 4 sider.

Jeg så lige i dag at Bilka tilsyneladende har "alle" Philips TV og også
gode tilbud på 8000 serien. Jeg så dog ikke 9000 modellen.

Mvh
jens
Bertel Lund Hansen
2020-09-01 06:35:40 UTC
Post by Lyrik
Folk kom og købte den "Bedste kaffe", altså den ringeste til højeste
pris, mens "Ingen" købte den bedste kaffe til billigste pris.
På den måde steg hendes avance til skyhøjder.
Det er jo i grunden smukt.
Carl Alex Friis Nielsen
2020-09-01 08:27:42 UTC
Post by Lyrik
Folk kom og købte den "Bedste kaffe", altså den ringeste til højeste
pris, mens "Ingen" købte den bedste kaffe til billigste pris.
På den måde steg hendes avance til skyhøjder.
Det er jo i grunden smukt.
Men næppe sandt.

Hvis et produkt er det bedste ved producenten or resten af markedet det
også og prisen vil være derefter.
Og hvis der er noget der ligger til os danskere så er det at købe så
billigt som muligt. Vi er MEGET prisbevidste.
Kim Ludvigsen
2020-09-01 09:08:21 UTC
Post by Carl Alex Friis Nielsen
Og hvis der er noget der ligger til os danskere så er det at købe så
billigt som muligt. Vi er MEGET prisbevidste.
Det er sikkert en af grundene til, at der stadig er nogle, der køber
LED-TV i stedet for OLED.
Mvh. Kim Ludvigsen
Peter T.
2020-09-01 11:01:46 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Jeg nyder mit LG B9 hver gang jeg tænder det.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-09-01 11:09:58 UTC
Post by Peter T.
Post by Kim Ludvigsen
Det er sikkert en af grundene til, at der stadig er nogle, der køber
LED-TV i stedet for OLED.
Jeg nyder mit LG B9 hver gang jeg tænder det.
Jeg nyder mit Sony Bravia som er 8 år gammelt, når der er noget
der er værd at se - hvilket sker sjældnere og sjældnere. Dengang
kostede OLED en herregård.
Peter T.
2020-09-01 11:26:40 UTC
Post by Peter T.
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Det gør det såmænd stadig i dag. Mit LG røg dog på udsalg da det ankom
til landet i januar. På det tidspunkt havde jeg ikke pengene, så jeg
ventede til det kom på udsalg igen, hvilket det gjorde i maj i min
favorithadebutik, Power. Der slog jeg til. Besparelsen var vist
omkring 4500 kr.

Det har remplaceret mit 9-10 år gamle Panasonic neoplasma, som også var
pebret da det kom frem. Men modellen havde en produktionsfejl, som
betød at det nogle gange svagt, men tydeligt summede når billedet var
meget lyst.
En person med det rette antal tommelfingre og med et passende udvalg af
stjerneskruetrækkere kan lave det. Men jeg valgte at skifte det ud ifm
renovering af stuen, hvor jeg også fik renoveret og reetableret et 42 år
gammelt Luxman-anlæg, der selvfølgelig blev koblet til tvet så jeg får
lyden ud igennem et par små Dali-kasser.
Jeg satser på at det hele holder de næste 15 år. Og forhåbentlig meget
gerne længere.

Men ja. Der er stort set intet at se på flowtv. Jeg er dog meget glad
for DRs streamingbibliotek vedr dokumentarer, videnskab, natur og
historie. Og så har jeg altså en ganske fin DVD-samling, som jeg stadig
kæmper med at få lagt ind digitalt. HBO Nordic har i øvrigt mange
fremragende serier. Jeg er midtvejs i tredje sæson af The Office. :)
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-09-01 11:19:41 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Det er sikkert en af grundene til, at der stadig er nogle, der køber
LED-TV i stedet for OLED.
der var en konkret ting der fik mig til at slå til dengang jeg
købte mit sidste tv. Nicilai Sonne havde en udsendelse om
tv-apparater, og han havde sammenlignet tre forskellige typer.
Han kunne også godt konstatere en forskel i kvaliteten - men så
sagde han:

Hvis tre naboer havde købt hver sit apparat og de kom til at
bytte dem om, så ville de såmænd ikke opdage forskellen.

Det hjap mig gennem teknikjunglen, og så købte jeg et af
apparaterne på tilbud, og det har jeg ikke fortrudt.
Kim Ludvigsen
2020-09-01 11:34:38 UTC
der var en konkret ting der fik mig til at slå til dengang jeg
købte mit sidste tv. Nicilai Sonne havde en udsendelse om
tv-apparater, og han havde sammenlignet tre forskellige typer.
OLED var sikkert ikke et af dem. Forskellen ville straks blive bemærket
af alle. Sort er SORT og ikke mere eller mindre lysegrå.
Mvh. Kim Ludvigsen
Ivar
2020-10-29 22:22:46 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Sort er SORT og ikke mere eller mindre lysegrå.
Det kan du se hvis de to TV står ved siden af hinanden.

Dine øjnes eller rettere hjernes automatiske hvidbalance gør,
at du ser sorte ting i billedet som sort på ethvert tv af en
rimelig kvalitet, hvis du ikke har andet sort at sammenligne med.
Bertel Lund Hansen
2020-10-30 05:22:12 UTC
Post by Ivar
Dine øjnes eller rettere hjernes automatiske hvidbalance gør,
at du ser sorte ting i billedet som sort på ethvert tv af en
rimelig kvalitet, hvis du ikke har andet sort at sammenligne med.
God pointe.
Ivar
2020-11-11 19:30:51 UTC
Post by Ivar
Dine øjnes eller rettere hjernes automatiske hvidbalance gør,
at du ser sorte ting i billedet som sort på ethvert tv af en
rimelig kvalitet, hvis du ikke har andet sort at sammenligne med.
Da jeg så nedenstående Youtube-video kom jeg til at tænke på
denne tråd.

Halvdelen af et æble bliver malet med en ekstrem sort maling.
Farven er 99,2% sort. Det vil sige, at stort set alt lys absorberes.

Selv på en middelmådig skærm får man indtryk af, hvor sort malingen
er. Konturerne på æblet forsvinder, og det ser ud som om, det er
skåret over.

Lyrik
2020-09-01 16:22:31 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vi tilbragte en tid i Power i Nykøbing Sjælland for at se hvor langt
kvaliteten er nået.

Oled er gået lidt tilbage. Under "bliv hjemme krisen" købte en del Oled
TV. Men de så konstant "TV2News" her opdagede nogle indebrænding i en
velkendt rød linie på oled.

De andre typer har ikke ligget stille. Kvaliteten er kraftigt udvidet på
alle typer TV.
Mit TV har fået en milliard farvenuancer for eksempel. Du kan tydeligt
kende forskel på de enkelte græsstrå.

Konklusionen for os var at alle typer af TV, er forbedret betragteligt.

Mit TV bruger 88 Watt.A+. Oled 144 Watt. Min kone mærkede på den grønne
farve på en Oled. Den var betragtelig varm. Power anbefalede en
kalibrering for at komme problemet til livs. Denne kalibrering foregik
med påsatte instrumenter.

LG har lavet Nano-Cell LCD system. Det kommer tæt på Samsungs QLED.
Man konkurrerer også på spænd mellem lys og sort.
Endvidere på detaljer i de mørkeste gråzoner. Her falder Oled lidt igennem.

MvH
jens
Peter T.
2020-09-02 14:13:12 UTC
Post by Lyrik
Oled er gået lidt tilbage. Under "bliv hjemme krisen" købte en del Oled
TV. Men de så konstant "TV2News" her opdagede nogle indebrænding i en
velkendt rød linie på oled.
Det er korrekt, at OLED har risiko for (midlertidig!) burn-in. Men den
slags kan et OLED-panel heldigvis renses for, som det var tilfældet med
plasma og burn-in. Værktøjet er indbygget i tvets software, men svjh
kan det også ordnes med en DVD med den rette film på.
Burn-in optræder på alle paneltyper. Og hvis tv2news og lignende
kanaler er limet fast på skærmen mange timer om dagen, så beder man
altså også om problemer.
Vi skal i øvrigt 10-15 år tilbage hvor burn-in kunne sætte sig
permanent. Det kan ikke lade sig gøre i dag medmindre man justerer tvet
helt ud i ekstremerne. Og så skal man ofte ind i noget servicemenu på
tvet, der er forbeholdt uddannede teknikere, og som den almindelige
tv-kigger bare skal holde snitterne fra. :)
Post by Lyrik
[...]
Enig!
Post by Lyrik
Denne kalibrering foregik med påsatte instrumenter
Lige farvekalibrering synes jeg er en pudsig ting når det kommer til
dagens fladskærmsTV, der er smurt ind i HDR, cinema, sport, gaming og
mange andre profiler.
Det er praktisk og også ganske nødvendigt med en periodevis kalibrering
med bl.a. en Spyder hvis man arbejder med ting til tryk på pcen, da
farverne skal fremstå korrekt i forhold til AdobeRGB og SRGB når
arbejdet skal sendes til trykkeriet.

Jeg blev tilbudt kalibrering, fniste lidt og sagde pænt nej tak da jeg
købte mit LG. I min verden er det varm salgsgas. Men det giver jo
penge i kassen.
Peter T.
Lyrik
2020-09-21 10:28:37 UTC
[...]