telfonapps, fejl og parkeringsafgifter
Carl Alex Friis Nielsen
2019-06-26 13:59:54 UTC
Jeg så lige Kontants udsendelse om diverse problemer med
perkeringsafgifter, hvor der bla. blev opkrævet afgifter ulovligt,
hvilket selvfølgeligt ikke er i orden.

Men så sluttede man af med en situation hvor man anvender en app på sin
telefon til at betale parkerigsafgifter med.
App'en finder frem til parkerigspladsen ud fra sin GPS og angiver
pladsen med en unik id som fremgår af skiltning på stedet, hvorefter
bilisten så kviterer for at det er rigtigt og app'en overfører
betalingen til den som skal have betaling for parkeringen.

Så hænder det (selvfølgeligt) at usikkerheden på GPS målingen
identificerer en position på en anden parkeringsplads lige ved siden af
og da billisten kviterer for at det er på denne anden plads han er
parkeret. Altså går betalingen til den forkerte parkeringsplads og som
forventligt får bilisten en parkeringsafgift fra den plads han holdt på
da denne ingen betaling fik.

Udbyderen af app'en er så kulant og fører betalingen for den ikke
benyttede parkeringsplads tilbage; men af een eller anden grund stod der
et par billister og var sure. De mente at det var app'en der havde lavet
en fejl.

Er det bare mig der er underlig når jeg mener det er billisternes 100%
egen skyld når de bare på automatpilot kviterer for hvilekn
parkeringsplads de er på, og så får en parkeringsafgift fra den
parkeringspladsejer der objektivt set IKKE har fået betaling for
parkeringen ?
Lyrik
2019-06-29 13:28:47 UTC
Post by Carl Alex Friis Nielsen
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg var i Valdemarsgade i København og skulle parkere.
Der var en parkeringsautomat!

Men selvfølgelig virkede den ikke! Et dilemma at stå i når bilen nu var
parkeret.
Men på automaten var en række henvisninger til Apps som jeg kunne bruge.

Jeg så at den ældste originale App hed "ParkOne" jeg downloadede den på
min mobiltelefon lige der i Valdemarsgade og betalte derefter en
Parkerings afgift. I appen skulle man dreje en urskive hvorpå
tidsangivelserne skiftede time for time.
Jeg valgte tid og trykkede OK.
Nu har jeg brugt den ved tre besøg i området. Parkeringsafgiften er
linket til min person og min bil med nummerpladen.

Så jeg kan ikke rigtig se hvor "Det forkerte" kommer i spil.

Bagefter modtager jeg en E-mail med betalingsafgiften.
Jeg er meget tilfreds med det system.

Man parkerer, starter "ParkOne"-vælger tid og forlader bilen. Færdigt
arbejde.
Bliver man forsinket, kan man åbne "ParkOne" og udvide tiden. det er da
smart!

Men i DK ligger fokus altid på fejl og besvær. Go-sommer!

jens
Thomas Corell
2019-06-29 14:29:36 UTC
Post by Lyrik
[...]
Fint nok. Men det var ikke det, som var problemstillingen i det indlæg
du besvarede.
--
People have settled down in ignorance and craving,
constructed truths,
then settled down in the results of ignorance and craving
Bertel Lund Hansen
2019-06-30 15:53:25 UTC
Post by Lyrik
Jeg så at den ældste originale App hed "ParkOne" jeg downloadede den på
min mobiltelefon lige der i Valdemarsgade
Det er ikke den app der har givet problemer.
/Bertel
Carl Alex Friis Nielsen
2019-06-30 22:07:52 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Lyrik
Jeg så at den ældste originale App hed "ParkOne" jeg downloadede den på
min mobiltelefon lige der i Valdemarsgade
Det er ikke den app der har givet problemer.
Men det tror jeg nu nok den kan da den også anvender GPS til at
identificere parkeringspladsen.

Det er jo netop IKKE et app-problem; men et GPS problem som berører ALLE
apps der anvender GPS og som tager hensyn til denne usikkerhed.
Den i kontant omtalte app bad jo netop brugeren bekræfte at det var den
rigtige parkeringsplads der blev betalt for.
Carl Alex Friis Nielsen
2019-06-30 22:00:32 UTC
Post by Lyrik
[...]
App'en de omtaler i Kontant hedder "Easypark" - problemet er at den
anvender mobiltelefonens GPS til at finde frem til hvilken
parkerigsplads man er på. GPS'en angiver så positionen med en given
nøjagtighed, som sagtens kan være værre end 10 meter - dvs. parkerer du
i den situation mindre end 10 m fra en anden parkeringsplads, da kan
GPS'en placere dig på denne anden parkeringsplads - derfor er der et
skilt med et nummer på hver tilmeldt parkeringsplads, så man kan se det
er den rigtige plads man betaler for med app'en før man bekræfter.

ParkOne bruger også GPS til at finde ud af hvilken plads du parkerer på,
så i princippet har du det samme problem hvis du parkerer tæt på en
anden parkeringsplads.
Lyrik
2019-07-10 19:09:05 UTC
Post by Carl Alex Friis Nielsen
ParkOne bruger også GPS til at finde ud af hvilken plads du parkerer på,
så i princippet har du det samme problem hvis du parkerer tæt på en
anden parkeringsplads.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ingen problemer endnu i hvert fald. Jeg så godt GPS-pletten i appen. Den
kravlede præcis hen over min P-plads.
Denne gang brugte jeg en anden facilitet som appen har da vi skulle
afsted trykkede jeg knappen "Færdig med parkering". Så trak den tid og
penge fra den endelige opgørelse.
Det kunne man ikke med parkeringsbilletterne.
Jeg er nu endnu mere tilfreds.;-)

En anden vidunder-app er "OK benzin". Når jeg ankommer og åbner appen,
fortæller den selv, hvilken benzin-station jeg står på. Den viser
1-2-3-4- så jeg vælger hvilken stander.
Jeg står først nu ud af bilen og tanker. Bliver bonget på
mobiltelefonen, og bliver først trukket til den første.
Tanker jeg efter den 15 så trækker de først beløbet halvanden måned
senere. Det er jo kreditgivning.
Det fine er at man ikke skal ud af bilen før man fylder på.(regnvejr)
Og så støtter man valgfri lokalsport med nogle ører.

Den er jeg meget glad for.

jens
alexbo
2019-07-12 06:34:47 UTC
Post by Lyrik
En anden vidunder-app er "OK benzin".
Jeg vil så gerne anbefale 112 appen, så kan du tilkalde hjælp selv om du
ikke helt præcist ved hvor du er.
Desværre kan jeg nu læse på linket at Google har lukket for
androidtelefoner, men der kommer måske en løsning i morgen.

Måske appen findes andre steder end google play.

https://www.112app.dk/

mvh
Alex Christensen
Bertel Lund Hansen
2019-07-12 07:59:24 UTC
Post by alexbo
Måske appen findes andre steder end google play.
https://www.trygfonden.dk/viden-og-materialer/apps/1-1-2

Jeg har installeret den for længe siden, så jeg har ikke afprøvet
linket.
/Bertel
Kim Ludvigsen
2019-07-12 09:17:03 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
https://www.trygfonden.dk/viden-og-materialer/apps/1-1-2
Jeg har installeret den for længe siden, så jeg har ikke afprøvet
linket.
Det fører til Google Play og en 404-side.
--
Mvh. Kim Ludvigsen