Krydsskårne kartoffelskiver?
2019-01-07 15:58:57 UTC
Hvordan laver man dem? Jeg kan intet finde på nettet. Man kalder dem
"Pommes Squares" De er meget dekorative.

Jeg kan beskrive dem som runde kartoffelskiver med små firkantede huller
og "Flæser" i form af cirka 5 aflange bjælker.

Hvis nogen har en oplysning om tilblivelsen, "Jernet", "Apparatet" eller
lignende?

De kan fås i "Meny" som frosne pommes frites. Men de koster lige så
meget for 600 gram, som almindelige pommes frites koster for 900 gram.

Jeg håber nogen kender dem.

MvH
jens
Hans Paulin (6310)
2019-01-07 16:01:45 UTC
Post by Lyrik
Jeg kan intet finde på nettet.
https://www.google.dk/search?source=hp&ei=tnczXI7hCZKy0gWKnqPABA&q=pommes+squares&oq=Pommes+Squares&gs_l=psy-ab.1.0.0j0i22i30.3502.3502..6069...0.0..0.61.61.1......0....1j2..gws-wiz.....0.U--aWEuBfyw
Hans
www.zofiaoghans.dk
Lyrik
2019-01-07 16:05:54 UTC
Post by Hans Paulin (6310)
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tak for din søgning. Kan du også finde ud af hvordan man laver dem?

jens
Hans Paulin (6310)
2019-01-07 16:17:17 UTC
Post by Lyrik
Kan du også finde ud af hvordan man laver dem?
Hvis dette billede svarer til dit skal der mere til end en simpel
køkkenmaskine.

Kan det være et restprodukt efter at man har skåret kartoffelpinde ud
af en kartoffel e.l.? :-)
Hans
www.zofiaoghans.dk
Hans Paulin (6310)
2019-01-08 08:52:41 UTC
Post by Hans Paulin (6310)
Hvis dette billede svarer til dit
https://www.google.dk/search?q=pommes+squares&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=hBdZd-gBYT5VXM%253A%252CBuvwNm6Q1BhNVM%252C_&usg=AI4_-kSwPe9hUVJXmQ1lYs8aSO9DmksE2A&sa=X&ved=2ahUKEwiR37evidzfAhWMK1AKHaznBcMQ9QEwAXoECAYQBg#imgrc=hBdZd-gBYT5VXM:
Hans
www.zofiaoghans.dk

Kim Ludvigsen
2019-01-07 16:22:26 UTC
Post by Lyrik
Tak for din søgning. Kan du også finde ud af hvordan man laver dem?
På samme måde som man laver Polo Mint (man tager en lille kniv ...)

Mvh. Kim Ludvigsen
Hans Paulin (6310)
2019-01-07 16:07:29 UTC
Post by Lyrik
Hvordan laver man dem?
Jeg overså dit spørgsmål :-)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Carl Alex Friis Nielsen
2019-01-08 08:50:21 UTC
Post by Lyrik
Hvis nogen har en oplysning om tilblivelsen, "Jernet", "Apparatet" eller
lignende?
Hvis det er "waffle fries" du taler om, så kan du google det og finde
flere instruktioner inkl. videoer der viser hvordan du kan lave dem.

God fornøjelse.
Thomas Corell
2019-01-08 14:05:14 UTC
Post by Lyrik
[...]
Med et mandolinjern, på den bølgede klinge, og så dreje kartofflen 90'
mellem hvert snit.

F.eks: https://www.hwl.dk/da/product/mandolinjern/du-chef-mandolinjern

Kan anes på andet foto, i baggrunden.
--
The ability to speak several languages is an asset,
but the ability to keep your mouth shut in any language is priceless
Inge
2019-01-08 14:17:23 UTC
"Lyrik" skrev i meddelelsen news:q0vt01$c54$***@dont-email.me...

[...]

Hej
Eller du kan købe en Chartreuse-kniv, bruges mest til at rille kogte
rødbeder, men her kan du dreje kartoflen 90 grader.
mvh Inge
Lyrik
2019-01-09 01:13:59 UTC
Post by Inge
Hej
Eller du kan købe en Chartreuse-kniv, bruges mest til at rille kogte
rødbeder, men her kan du dreje kartoflen 90 grader.
mvh Inge
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tusind tak til alle og især til dig. Jeg har bestilt Chartreusekniven her:
https://moodings.com/products/chartreusekniv?gclid=Cj0KCQiAsdHhBRCwARIsAAhRhsmtUeQd3KXQrYy72wNjYEzda8oyqYbRnE-4wkmvCOaq_gEbVJA4q2YaAkjiEALw_wcB

79 kroner kan jeg overse.

Jeg har en bølgekniv i forvejen, men bølgerne er for små til formålet.
Jeg prøvede lige de råd jeg har fået, med at skære og vende 90 grader og
skære igen. Snittet er faktisk nemmere end forudset.

Tak til alle og godt Nytår!:-)

MvH
jens
Lyrik
2019-02-09 23:55:19 UTC
Post by Lyrik
Post by Inge
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det kunne desværre ikke lade sig gøre! Bølgerne på chartreusekniven var
for små, selv om de var større end på den jeg havde i forvejen.

Det kan kun lade sig gøre på ét jern så vidt jeg har konstateret Det er
et Börner vaffeljern som kan bestilles i Kop og Kande:
https://www.kop-kande.dk/b-rner-vaffel-rivejern-4018093540415

Man skal lægge underlagene i så man skærer de tyndeste skiver, først da
får man Vaffelkartoflerne.
Jeg havde en ven som havde den og jeg søgte i hele Europa, indtil jeg
fandt det i Kop og Kande, hvor ekspedienterne ikke kendte det! Jeg fandt
det til bestilling i Kop og Kande på nettet-sjovt nok!
Men alligevel tak for hjælpsomheden.

jens
Thomas Corell
2019-02-10 09:38:55 UTC
Post by Lyrik
Post by Lyrik
[...]
Et mandolinjern, som jeg forslog dig 8. Januar:

Post by Lyrik
Jeg havde en ven som havde den og jeg søgte i hele Europa, indtil jeg
fandt det i Kop og Kande, hvor ekspedienterne ikke kendte det! Jeg fandt
det til bestilling i Kop og Kande på nettet-sjovt nok!
Du kunne have læst mit indlæg, i denne tråd ;)
If it shouldn't be like this, it wouldn't be like this
Lyrik
2019-02-10 09:53:36 UTC
Post by Thomas Corell

Post by Lyrik
[...]

Jeg kan se nogle tyndere vaffelskiver end den model jeg søger. Men jeg
har ikke tusind kroner at investere i det. Jeg havde forestillet mig et
sted under 200. Det jeg til sidst fandt koster under 100.

Så interessen faldt da jeg så prisen.

Men alligevel tak for indsatsen. Det var nok det der kom nærmest en løsning.

jens