Hvordan man forsinker tilkalkni8ng af kaffemaskine?
2024-03-01 19:41:37 UTC
Det kan lade sig gøre hvis dit varme vand kommer fra din egen private
el-vandvarmer.

Du poster en liter vand til kaffe fra den "Varme" hane og bruger den på
kaffemaskinen.
Det skal fortrinsvis være den portion der kommer først ud og som ikke er
særligt varmt.

Fordelen er at vandet som har opholdt sig i varmtvandsbeholderen, har
mistet noget af sit kalkindhold i beholderen.

Det er ikke så "Hårdt" som det vand du tapper fra den kolde hane.

Du vil bemærke at der går lang tid inden Kaffemaskinen skal afkalkes.

Jeg bruger det selv, med godt resultat.

Hilsen
Lyrik
Niels Jørgen Kruse
2024-03-02 14:35:00 UTC
Post by Lyrik
[...]
Jeg bruger en filterkande.

Forkalkning er ikke det eneste problem med hårdt vand til kaffebrygning.
2024-03-04 15:25:56 UTC
Post by Niels Jørgen Kruse
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg haar filterkande. Jeg har endda to. Det er bøvlet med at hælde på
dem når man nu gerne vil have en kande.

Men måske skal jeg overveje det igen.

Lyrik
steen
2024-03-17 15:46:09 UTC
Post by Niels Jørgen Kruse
Post by Lyrik
[...]
Jeg hørte engang en historie om at varmt vand fra hanen ikke umiddelbart
til egnet som drikkevand. Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke
Bertel Lund Hansen
2024-03-17 19:35:16 UTC
Post by steen
Jeg hørte engang en historie om at varmt vand fra hanen ikke umiddelbart
til egnet som drikkevand. Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke
Det hænger sammen med at det var almindeligt at have en
varmtvandsbeholder hvor vandet stod opvarmet i timevis eller dagevis.
Det er der stadig mange der har.

Jeg har en gennemstrømsvandvarmer, så der er det varme vand lige så
frisk som det kolde.
Bertel, Denmark
Steen
2024-03-18 11:07:40 UTC
[...]