Klør det på venstre albue?!
Lyrik
2020-04-06 08:08:01 UTC
Klør det på den ene kind?-På halsen?

Så kan det skyldes ovefølsomhed overfor vaskemidlet eller skyllemidlet.

Min løsning var at finde nyt vaskemiddel fra naturen. Et middel brugt
for 5.000 år siden.

De kløende fleece-trøjer, dynebetræk, hovedpudebetræk, blev vasket med
cirka en deciliter Natron i hver vask. Og intet andet.
Maskinen får ikke noget anti-kalk-middel, men hvor bliver tøjet lækkert
og naturligt!

Kløen er væk. Og det var det vigtigste. Vaskemaskinens helbred kommer i
anden række.

Et vaskemiddel som kan spises! Kan det blive bedre?

jens
Jørgen Nielsen
2020-04-06 08:26:35 UTC
Post by Lyrik
[...]
Hvilket vaskemiddel brugte du før?
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Thomas Corell
2020-04-06 08:56:00 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by Lyrik
[...]
Og hvilket skyllemiddel ?

Her i huset er det mange år siden vi har brugt "skyllemiddel", i stedet
ryger der en spiseske eddikesyre i skyllemiddel-beholderen. Vi bruger
32% eddikesyre.
--
Whenever we feel that we are definitely right,
so much so that we refuse to open up to anything or anybody else,
right there we are wrong.
Jørgen Nielsen
2020-04-06 09:57:18 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Jørgen Nielsen
Post by Lyrik
[...]
Her er det vist +30 år siden vi har brugt skyllemiddel.

Vi bruger primært noget der er Blå Krans og Svanemærket.
Post by Thomas Corell
Her i huset er det mange år siden vi har brugt "skyllemiddel", i stedet
ryger der en spiseske eddikesyre i skyllemiddel-beholderen. Vi bruger
32% eddikesyre.
Er eddikesyren for at fjerne kalk i tøjet?
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Thomas Corell
2020-04-06 10:34:34 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by Thomas Corell
Post by Thomas Corell
[...]
Det er opsumeret meget fint i denne artikel:
https://samvirke.dk/artikler/skyllemiddel-eller-eddike
'»Eddike gør, at kalkrester fra vandet og rester af vaskemidlet har
nemmere ved at blive skyllet af – og det gør også tøjet blødere«,
fortsætter hun.
Til gengæld har eddike ingen effekt på muligheden for statisk
elektricitet og på, hvor meget tøjet krøller.'

De resterende virkninger fra skyllemiddel, er ikke noget vi savner.

Nå ja, "væsentligt bedre for miljøet" ;)
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Jørgen Nielsen
2020-04-06 12:10:07 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Jørgen Nielsen
Post by Thomas Corell
Post by Thomas Corell
[...]
Tak for link.

Jeg kendte til brug af eddike, men ikke eddikesyre, men det ser ud til
at du bare slipper for at slæbe på noget vand når du køber eddike syre.
;-)
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Klaus Alexander Seistrup
2020-04-06 12:57:07 UTC
For små 13 år siden afprøvede jeg af egen drift nogle vaskebolde som
erstatning for vaskemiddel:

⌘ http://mink.zone237.dk/2007/07/en-ufo-i-min-vaskemaskine.html

Konklusionen var at de vasker fint rent og at tøj der ellers er stift
af kalk bliver blødt igen (i løbet af nogle vaske).

Man undgår såvel sæbe som skyllemiddel og det er væsentligt billigere
i det lange løb.

Jeg er holdt op med at bestille ufo'erne hjem fra England. Nu om dage
kan man af og til få et tilsvarende produkt (Eco-Egg, tror jeg de
hedder) som spotvare i Netto. Det koster vist normalt 79 kr. stykket,
men for ikke så længe siden var de på tilbud til 49 kr. stykket.
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Jørgen Nielsen
2020-04-08 12:08:01 UTC
Post by Klaus Alexander Seistrup
[...]
Vaskebolde og vaskeæg lover at være gode for miljøet, allergivenlige og
bakteriedræbende. Forbrugerrådet Tænk har testet, om der er hold i
påstandene.
[Klip]
Testen viste indhold af flere allergi­fremkaldende parfumestoffer, som
burde være deklareret.
<https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/hus-og-have/test-vasker-vaskebolde-toejet-rent>

Så er det alligevel ikke noget for mig.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Klaus Alexander Seistrup
2020-04-08 18:37:28 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Testen viste indhold af flere allergi­fremkaldende
parfumestoffer
Dem jeg har er helt uden parfume.

Dem fra Netto kan fås både med og uden parfume.
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Jørgen Nielsen
2020-04-09 14:17:30 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Testen viste indhold af flere allergi­fremkaldende
parfumestoffer
Dem jeg har er helt uden parfume.
Dem fra Netto kan fås både med og uden parfume.
Klip fra testen
Allergifremkaldende stoffer trods allergivenlig anprisning
Ecoegg findes i 2 udgaver, en uparfumeret version og en med duft.
Udgaven med blomsterduft prydes af teksten "allergy friendly product"
og et logo fra Allergy UK. Det britiske mærke er dog ikke så
restriktivt som eksempelvis det danske allergimærke Blå Krans.

Indholdsdeklarationen på produktet nævner ikke noget om parfume, selv
om der på forsiden angives "med et strejf af blomsterduft". Derfor kan
man tro, at produktet er helt fri for allergi­fremkaldende stoffer,
hvilket ikke er tilfældet.

Testen viste indhold af flere allergi­fremkaldende parfumestoffer, som
burde være deklareret.

Mærkning og information halter
Ecoegg og ØkoVaskebold mangler deklaration af indholdsstofferne for at
følge loven.

[Klip]
Vaskeboldene efterlod i testen dog nogle sæbe­rester i tøjet
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Bertel Lund Hansen
2020-04-06 16:34:14 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Her er det vist +30 år siden vi har brugt skyllemiddel.
Jeg har aldrig brugt skyllemiddel.
/Bertel
Lyrik
2020-04-06 08:59:30 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kan det ikke være lige meget? Det var Svanemærket fra Brugsen.
Hvis der ikke er kløe så er der jo ikke noget problem.

jens
Thomas Corell
2020-04-06 09:06:49 UTC
Post by Lyrik
Post by Jørgen Nielsen
Post by Lyrik
[...]
Godt ord igen, det må du undskylde, at vi fandt dit emne interessant.

Det kan have en betydning, hvis andre også har en hud-reaktion og
tilfældigvis benytter samme vaske-/skylle-middel, som du med held er
gået bort fra.
--
" Those are my principles. If you don't like them I have others. "
- Groucho Marx
Jørgen Nielsen
2020-04-06 09:32:32 UTC
Post by Lyrik
Post by Jørgen Nielsen
Post by Lyrik
[...]
Det er absolut ikke ligemeget... det er en ret væsentlig information.
Post by Lyrik
Hvis der ikke er kløe så er der jo ikke noget problem.
Jeg ser ingen grund til at se bort fra kendt viden og udfordre skæbnen.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Kim Ludvigsen
2020-04-06 09:05:48 UTC
Post by Lyrik
Klør det på den ene kind?-På halsen?
Så kan det skyldes ovefølsomhed overfor vaskemidlet eller skyllemidlet.
Min løsning var at finde nyt vaskemiddel fra naturen. Et middel brugt
for 5.000 år siden.
Det kender jeg godt:
Post by Lyrik
De kløende fleece-trøjer, dynebetræk, hovedpudebetræk, blev vasket med
cirka en deciliter Natron i hver vask. Og intet andet.
Nåh, natron. Hvis tøjet bliver rent, er det vel fint nok, men ellers
kunne du overveje et vaskemiddel uden de stoffer, som kan genere
overfølsomme.
Mvh. Kim Ludvigsen
John_N_H
2020-04-06 12:04:32 UTC
Post by Lyrik
vasket med
cirka en deciliter Natron i hver vask. Og intet andet.
Bliver det ikke temmelig dyrt i længden?
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Lyrik
2020-04-08 12:58:04 UTC

Spørg en flamingo!;-)
John_N_H
2020-04-09 13:34:07 UTC
Post by Lyrik
Spørg en flamingo!;-)
Zoologisk Have er desværre lukket i øjeblikket.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Lyrik
2020-04-12 07:03:47 UTC
Post by John_N_H
Post by Lyrik
Spørg en flamingo!;-)
Zoologisk Have er desværre lukket i øjeblikket.

Så tag til Natronsøen hvor flamingoerne lever og formerer sig!

jens