Projektor diskussion.
2021-03-06 10:34:45 UTC
Jeg har erfaring med 4 forskellige projektorer og vil gerne samle mine
erfaringer her.

Første spørgsmål er :" Hvor havde du tænkt dig at den skal stå". De kan
alle skrues op i loftet og vende billedet, men hvad med ledningerne?

Hvis vi nu stiller et andet spørgsmål:" Hvor stort et billede vil du
have"? Så kunne vi måske takle problemet fra den kant?

Der er ultra short throw projektorer, short throw projektorer og
"Normale" projektorer med "lang lyskegle".
Hvorfor er det de sidste der er normale?

Hvis du vælger ultra short throw, så kommer du af med 10-12 tusind.
Projektoren står lige under væggen og kaster et 100"-120" billede op
lige ovenover, helst på et særligt lærred følsomt fra lys kommende fra
neden og afvisende lys fra oven og lige forfra. Lærredet er ekstra
payment. Så hele molevitten kommer på omkring 14-15 tusind.
Til gengæld kan du skrotte fjernsynet fordi billedet kan ses i dagslys.

Så er der alle de andre.. short- og long throw..og lysstyrke..og..opløsning.

Hvad kan en Philips NPX442 LCD-projektor til 1144,- kroner give dig??;-)

Den kan give dig et flot billede på op til 70" på 2 meters afstand.
Hvorfor kan man så ikke bare gå længere tilbage og få det endnu større??
Fordi den kan ikke stille billedet skarpt på længere afstand!-det var
det vi ikke så komme!!
Hvis man nu kunne gå længere tilbage og hvis den stadig kunne stille
skarpt, så ville det alligevel ikke fungere, fordi jo større billede jo
stærkere lys er krævet!
Den har simpelt hen ikke lysstyrke nok til et større billede!
Philips angiver 60" som passende til lysstyrke og størrelse.

Så hvis du har tre meter at gøre godt med, skal du sigte efter en normal
throw. Hvis du vil have stort billede. Og du skal sigte efter stor
lysstyrke og LED lampe. En almindelig projektor "Bulb" kan bruge fra 250
-350 watt og skal af med varme som en hårtørrer. Du kan slukke
varmeapparaterne når de kører. LED lamperne sluger omkring 150Watt og
køler meget blidere.
Hint: Hvis du vil checke lysintensiteten så kig på Watt-forbruget.
Bruger den kun 50W att, så får vi ikke megen lysstyrke.

De dyreste long throw er Sony og JVC. De bruger laserlamper. Deres
problem er at de ikke kan vride mere lys ud end en Ansi lumen på 1800.
Jeg synes det er for sølle til 25-50.000 kroners prisniveauet. LED kan
give mere lys meget billigere.

Men hvad med teknikken?
Der er tre hovedtyper LCD, DLP, og SXRD.
LCD er billigst, giver meget lys og står godt. DLP bruger Texas
Instruments chip med små spejle og et farvehjul. De giver meget mindre
lys, er hundedyre og praler af bedste sortniveau. Men er man prisbevidst
kan de fravælges.
SXRD er Sonys navn for LCOS projektorer som er LC on Silicon og anvendt
hos Sony og JVC som kalder det noget andet.

Opløsning.
Det betyder meget mindre end på TV! Den nævnte Philips projektor er 1280
x 720, men du bemærker det ikke fordi fokus ligger andre steder. det
store billede! Billederne med reflekteret lys fra de sete personer i
stedet for lysende personer fra et TV!
Den forskel er større end du kan forestille dig. Hele virkeligheden
omkring dig ses igennem reflekteret lys! Vi går ikke rundt som lysende
pixelpersoner. Et projektorbillede er så godt at du vil foretrække et
billede fra en projektor til hver en tid. Du går aldrig tilbage til TV
og dens lysende personer.

Det var noget som jeg håber kan hjælpe med valget.
Lyrik
2021-03-06 12:04:20 UTC
Post by Lyrik
Jeg har erfaring med 4 forskellige projektorer og vil gerne samle mine
erfaringer her.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvad er "reglerne" for et lærred til en projektor?

Du skal lave et "Biografrum" hvor du kan få rimeligt "Mørke"

Det er pærelet. Jeg har et sollyst rum tænkt som spisestue, som jeg
bruger. Først er der persienner for vinduerne, dernæst et sort gardin
fra Jysk. det hele koster peanuts. Rummet er altid mørkt og klar til
"Biograf".
Projektorrummet er en "Biograf-simulation". Du vil ikke tillade sollys i
din biograf!-Vel?

Jeg bruger en hvid væg som lærred. Det hvide skal være MAT!-Hvid.
Faktisk er loft-hvid meget egnet og meget billig.
Hvorfor mat? Fordi blank giver refleksioner!
Hvid giver størst lysstyrke.

Hvis dit rum ikke er helt mørkt, men du har nogle lysindfald, så kan du,
hvis din Projektor har stærkt lys, bruge en anden farve som grå eller sort.
Disse "Farver" opsuger noget af lysindfaldet så dit billede vil fremstå
med mørkere sort. Til gengæld mister billedet nogen lysstyrke.

Men hvad hvis du ikke har en væg!!??

Kan nemt ordnes meget billigt:

Giver endda mulighed for bagprojektion!

jenserik
Lyrik
2021-03-07 07:54:24 UTC
Hvad kan projektoren vise på skærmen?( Ingenting?)

Den kan vise indstillinger af billede. Til det er der en fjernbetjening.
Men hvor får den noget at vise?

Helst fra en af to gode mediebokse:
XIAOMI MI box, eller AppleTV 4k, som tilsluttes til HDMI indgangen på
projektoren.

XIAOMI boksen styrer totalt med Android 9 TV( med opgraderinger), her er
både DR, TV2, Disney, HBO, Netflix-alle de apps som hjertet kan begære.

AppleTV4k kan hente de samme. Jeg bruger den fordi jeg har købt film i
iTunes. Man kan både købe og leje film i god kvalitet.

Hold dig fra billige mediebokse jeg har fejlkøbt 3-4 stykker...;-) de
endte som affald.

Indbygget styresystem "Android" i projektoren er "uønsket"! Enten er det
"Aptoide" eller crap! Dernæst fordyrer det projektoren fordi den nu
bliver betegnet som "Smart"!
En projektor har ikke computerkraft til at køre et styresystem på en
ordentlig måde.

Få en "Nøgen projektor"-Hent styresystemet udefra. Der kan spilles fra
Computer og mobiltelefon, men medieboksen sætter prikken over i-et.

Hovedvægten lægges på ANSI lumens. Der sigtes på 3.000 ANSI Lumens eller
mere. Sådan noget som 500 ANSI lumens kan kun spille i mørke lokaler.
Man kan betragte testene på Youtube. Vær meget på vagt overfor lysstyrke.

Nu tror jeg at jeg har fået det meste med? Kom med jeres egne erfaringer.;-)

jenserik
Ivar
2021-03-07 19:15:49 UTC
Der er ultra short throw projektorer, short throw projektorer og "Normale"
projektorer med "lang lyskegle".
Hvorfor er det de sidste der er normale?
Short throw projektorer kræver at du har en fast skærm. Det går ikke at
bruge et lærred, der kan flytte sig nogle millimeter frem eller
tilbage.
De bruges fx på skoler, hvor de kan være fastmonterede over et "fast
lærred".
Men hvad med teknikken?
Der er tre hovedtyper LCD, DLP, og SXRD.
LCD er billigst, giver meget lys og står godt.
LCD er langt det billigste, men kan ikke give ret meget lys.
De egner sig kun til mørke rum på et lille lærred.
Lyrik
2021-03-08 09:59:41 UTC
Post by Ivar
LCD er langt det billigste, men kan ikke give ret meget lys.
De egner sig kun til mørke rum på et lille lærred.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lyder som et dogme. Men det passer langt fra i virkeligheden.
De billige kinesiske projektorer på Amazon har meget mere lys end en dyr
4K Sony projektor.

jenserik
Thomas Corell
2021-03-08 11:15:21 UTC
Post by Lyrik
Post by Ivar
[...]
Lysstyrken måles i lumen, så er det vel blot at sammenligne ?
--
Whenever we feel that we are definitely right,
so much so that we refuse to open up to anything or anybody else,
right there we are wrong.
Lyrik
2021-03-08 17:00:24 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Lyrik
Post by Ivar
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Umiddelbart ja! men så nemt skal det ikke være. Hvis en proj. angiver
6.000 lumens så siger "Chris Majestic" (som er blevet så rig at han
ekselerer i mærkevaremodeller til meget nemt 10.000 til 50.000) at de
mindre kendte modeller lyver og har "150 lumens".

Det er imidlertid en stor løgn fra den rige mand. De to kinesermodeller
jeg har prøvet havde overdådigt ANSI lumens.

fabrikanterne gør deres for ind imellem at lyve om Lumens. De er begyndt
at tale om LED lumens.

Det er sådan at en LED belyst projektor kommer tydeligere op på lærredet
end en med pære-"Bulb"!;-). Tager du en "View Sonic" projektor som den
ret dyre M2, så angiver fabrikanten at den har 12.000 LED lumens. Eller
500 ANSI lumens. Folk som har testet den fandt en ANSI lumens under 500.
400 et eller andet.
Projektoren havde for ringe lys til at bruge som "Hjemmebiograf". Først
går du ned i billedstørrelse for i det hele taget at se noget. Så står
du med et ringe belyst billede på alt for få tommer (diagonale tommer)

For et år eller to siden angav nogen lysstyrke i Lumens som ikke var de
certificerede ANSI lumens. Det antal lumens de angav skulle divideres
med 4 for at få ANSI lumens. Men jeg tror de fleste er opdraget nu!

Jeg har haft en Optoma med "Bulb" den havde 3.000 lumens. men
blæserkølingen kørte som en hårtørrer lige ind i ansigtet på den som sad
til højre for den. den varmede lokalet op.

Derfor er jeg gået over til LED belysning! Her er ingen problemer.
Masser af lys og ringe Watt forbrug. Jeg har over 3.000 Ansi lumens på
min stabile kineser-"Elephas".

Alle de billige HD projektorer på Amazon.de (Eller UK) har reviews af
køberne. Siger køberne god, så kan man stole på dem. De har alle LED lys
og er top moderne og billige.

jenserik
Lyrik
2021-03-18 16:32:21 UTC
Post by Lyrik
Post by Thomas Corell
Post by Lyrik
Post by Ivar
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Billede af min projektor;

https://imgur.com/gBBMU82

jenserik
Peter T.
2021-03-18 16:50:42 UTC
Post by Lyrik
Billede af min projektor;
https://imgur.com/gBBMU82
Der mangler virkelig en lækker og blød sofa, der.
Peter T.
Lyrik
2021-03-18 22:53:22 UTC
Post by Peter T.
Post by Lyrik
Billede af min projektor;
https://imgur.com/gBBMU82
Der mangler virkelig en lækker og blød sofa, der.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du har ganske ret!
Men man sidder godt hvis vægten hviler på lårene og ikke på "Halen". De
gamle fik en "Siddering" i stolen at sidde på. Halen var i hullet og
lårene på ringen.
Men jeg tror ikke man kan få dem mere? -Jeg ruller et "lammeskind"
sammen, så "pøllen" ligger under lårene og halen falder ned i hullet bag
rullen!;-)
Det er ikke altid let at finde stole man sidder godt i. I bløde stole
synker man ofte ned indtil trykket er på "halepartiet"

Iøvrigt bruger vi stuen til at spise mad i, mig og konen. Projektoren
"Elephas Q9" er så lysstærk at vi kan have noget lys i stuen samtideig
med at vi ser TV2 News.;-)

Hvis du ser Marschall højttaleren så står den ud for hvor jeg sidder.
Hemmeligheden er at det bliver meget let at høre dialogen og så en
"Hemmelighed til"!- I løbet af et par dage kompenserer hjernen og lader
lyden komme oppe fra "Lærredet";-)-selv om den står lige ved siden af.
Faktisk tilsvarende hvis man bruger lyden i projektoren. Som svarer
nogenlunde til "TV-lyd"

jenserik
Peter T.
2021-03-19 18:50:50 UTC
Post by Lyrik
[...]
Nu får jeg associationer til salig Bo Warming og hans syltetøjsglas.

Men en hylde op på væggen - evt savet ud af bordpladen - til projektoren
og en god blød sofa med kop/ølholder i armlænet fra Biva eller Jysk
nedenunder. Det vil ikke være helt tosset.
Peter T.
Lyrik
2021-03-19 18:57:18 UTC
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men det er ikke mit behov! Men godt du har ideer og egne planer.

jenserik
Lyrik
2021-03-20 07:29:08 UTC
Post by Lyrik
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

For mig er projektoren en erstatning for at se TV.

Det første jeg gør om morgenen, er at tænde for projektoren og se
TV-avis. Et meget behageligt billede uden refleksioner. En første
klasses lyd fra Marschall højttaleren. Hurtigere end TV at få i gang.
Højttaleren sender dialogen direkte ud i køkkenet, så jeg kan følge med
når jeg laver morgenkaffen.
Når famlien kommer på besøg, kan vi stadig bruge spisestuen. Vi er
aldrig mere end max 4 mennesker samlet.

Ønsket om en biograf med læderlænestole med indfødt ølkrus er et
fatamorgana for mig. Mit grundliggende ønske er en befrielse fra det
unaturlige TV billede som anstrenger øjnene i ekstrem grad og frustrerer
med sine altid tilstedeværende REFLEKSER!!

"Et refleksfrit!!! billede som er lige så behageligt som at gå en tur
til havnen og se ud over molen".

Men tænk over at i de år jeg har haft projektor, har jeg ikke haft et
eneste menneske til at se "En film sammen med mig"
"De løber skrigende væk når de aner projektoren". Når jeg får besøg af
en ven, så snakker vi sammen, vi ser ikke film sammen.

Den helt store glæde er at konen er TV-narkoman og ser "Luksusfælden"
igen og igen. Deltagerne med deres økonomiske problemer er blevet "Faste
husvenner", som skal besøges endnu en gang.

Så kan jeg sidde i spisestuen og se noget andet. Det er som regel
Youtube eller Disney+ Lige nu ser jeg "Desperate Housewives". Konen ser
også desperate housewives, men på TV-og endda om eftermiddagen, hvor
sollyset mere viser nabovinduerne på den anden side af gaden.

At gå ind i et lysdæmpet værelse og være "I biografen"- det er glæden
ved en projektor. Og du kan være med fra 700 kroner og opefter.

Stærk anbefaling.

jenserik
Bertel Lund Hansen
2021-03-20 07:36:24 UTC
Post by Lyrik
[...]
Jeg kan godt se mange fordele ved en projektor, men er
blæserstøjen ikke et problem?
Thomas Corell
2021-03-20 07:55:28 UTC
Post by Lyrik
[...]
Desuden vil jeg mene, at reflesker i/på et tv, er et ubetydeligt
problem, hvis man mørklægger lokalet, så meget som vist her. Ellers
kommer man også langt med, at tænke over spejling og lysindfald, når man
placerer sit tv.

Et tv, kan bruges uden mørklægning, hvis det placeres vel-overvejet.

Hvilket jeg vil mene er en fordel, hvis man tusser rundt og laver andre
gøremål, mens det kører (brygger kaffe, o.lign). Socialt indbyder det
ikke til kontakt, at være i et mørklagt lokale.

Og så en anden ting jeg har tænkt over. Hvordan maler man sort med en
projektor på et hvidt lærrede ? Forudsætter det ikke total mørklægning ?

Men sådan er vi så forskellige.
--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?
Lyrik
2021-03-20 18:29:37 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej vi er ikke forskellige, jeg er bare længere fremme i skoene!;-))

Min projektor har så mange Ansi lumens at jeg kan se billede i et lyst
lokale. Du kan sagtens se sort i et projektorbillede i et lyst lokale.
Dybeste sort i et mørkt lokale. Men der et sort-peakers, som der er
pixel-peakers. Jeg er ikke en af dem. Men billedkvaliteten virker
enormet meget bedre på projektoren. Det er lys, kontrast og farver, som
er meget voldsommere. Og i mørke er det også sort-niveauet
Tænk på de usle billeder vi bliver udsat for på et TV i en solbeskinnet
stue. Når jeg vil trække for siger min kone:" Nej! Jeg kan godt lide
lys"!!! I dagligstuer hvor TV ofte står, trækker man sjældent for..

Når jeg ikke bruger projektoren, åbner jeg gardinerne og har et
solbeskinnet rum. Når jeg skal se noget trækker jeg gardinerne for.
Når svogeren kommer ser han ikke projektoren. Jeg har ikke engang bedt
ham se på den! For i hans øjne er der noget forbudt ved den.;-)

Men lad mig komme med en forudsigelse. De kommer til at afløse TV! For
TVet har samme størrelse uanset filmens størrelse. Projektor-billedet på
den hvide væg uden ramme, fremviser filmens naturlige størrelse!
Billedet har en fleksibel størrelse, uafhængigt af nogen ramme.

Med hensyn til det fysiske, så sørg altid for at se en prøvevideo eller
et prøvebillede. Med rettidig omhu kan man se hvor meget lys projektoren
angives at have. Bærbare projektorer har generelt for lidt lys til
hjemmebio. Sælgerne lyver så det rasler! "Lumens" er en standard, som i
sit fulde udtryk hedder "Ansi lumens". Der er ikke andre standarder for
projektorer. Skriver de 6.000 LUX, så kan det være alt for lidt. Måske
er det kun 400 Lumens!!!
Du skal sigte efter 3.000 Ansi Lumens hvis du skal matche mit billede.

Med hilsen
jenserik
Lyrik
2021-03-20 21:18:00 UTC
Post by Thomas Corell
Og så en anden ting jeg har tænkt over. Hvordan maler man sort med en
projektor på et hvidt lærrede ? Forudsætter det ikke total mørklægning ?
Men sådan er vi så forskellige.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nu har jeg lavet et klip som skal vise sortniveauet:

https://photos.google.com/share/AF1QipNP97TT1ROmoDEvzT0IcXW4fjNPa8GxXxh8-cr3yYn7ngjQd9gjbviNYIxUaspxHg/photo/AF1QipOz09z_v-Pb3bFzETcH4MqE02YwLFiQ8iM-_F8N?key=S1h5eGpfRmQxdDBmWUtyY05yN2Y3YU8xSkc5MkZR

Hilsen og håber det funger..

jenserik
Bertel Lund Hansen
2021-03-21 06:29:31 UTC
Det virker fint. Tilfældigvis lægger min browser sorte bånd
øverst og nederst fordi videoen er fior smal til skærmen, og
derved kan jeg sammenligne den rent sorte farve med din videos
meget mørke grå.

Men det anser jeg ikke for at være et problem. Man indstiller sig
hurtigt på de forhold der er. Det er kun dem der ikke vil se
film, men studere gråtoner, der har et reelt problem.

Jeg købte f.eks. et fjernsyn for 1000 kr. mere end jeg havde
regnet med fordi der var et godt tilbud, men sælgeren viste mig
forskellen på 50 Hz opdatering og 100 Hz, og så købte jeg det
dyrere fjernsyn.

Da jeg fik det stillet op, slog jeg så meget automatik fra som
overhovedet muligt og justerede indstillingerne til neutral for
at få et rent billede. Flere måneder senere gik det så op formig
at jeg derved havde koblet den funktion fra der lavede 100 Hz, så
jeg kunne have nøjedes med det billigere fjernsyn.

Jeg lavede så nogle eksperimter, og jeg kunne ganske enkelt ikke
se forskel. Senere har jeg fundet ud af at hvis kameraet
panorerer *meget* langsomt, så er 100 Hz lidt mindre rystet end
50 Hz, men jeg har endnu til gode at opleve det som et problem i
en udsendelse.

Sælgerens demo var tilfældigvis en meget langsom panorering ...
2021-03-21 08:18:30 UTC
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skal også tage i betragtning at alle Blue-ray film er optaget med 24
billeder i sekundet. Det er for at være så film-identiske som muligt.
"Celloluid-strimlerne" er netop optaget med 24 billeder i sekundet. Derfor!
Du kan også mistænke at computerskærmen er hovedleverandør af
"Gråtonerne". Det jeg så var sort!;-)

Jeg optog det med den "Nye" Nokia telefon" som er med i den næste "James
Bond" film.;-)
Jeg tilstræbte at optage det på samme måde som jeg selv så det. Jeg gik
i manuel indstilling og skruede ISO ned til 64. Så passede lys og farver
til "Lærredet".
Filmen er "The Mummy"; en 4K film købt på:"AppleTV". Projktoren er
1920x1200, (2K)-men den er 4K kompatibel. det vil sige at den kan
nedskalere 4K til 2K, så "AppleTV afspiller den i 4K.
Var den ikke 4K kompatibel som min forrige "Optoma" med "Bulb". Så kunne
den ikke afspille filmen som nedskaleret-4K!
Når jeg prøvede med "Optoma med bulb" så fik jeg en 1920x1080 version
til afspilning.(;-(
Sørg for 4K kompatibilitet. De fleste nyere projektorer kan det.
Ammazon er et godt sted at købe dem. Endnu billigere og bedre er
"Lightinthebox";-)

hilsen
jenserik
Peter T.
2021-03-21 14:04:05 UTC
Post by Lyrik
Hilsen og håber det funger..
Sortniveauet på din optagelse er en mørkegrå plamage på min skærm, som
jævnligt kalibreres med en halvantik Spyder. Det skyldes temmeligt
sikkert sensor og software på din telefon. :)
Peter T.
Lyrik
2021-03-21 15:45:14 UTC
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Så skal du nok holde dig til din Panasonic Plasmaskærm! Hvad synes du
iøvrigt om billedkvaliteten fraset sortniveauet?

Er det ikke bare det flotteste skærmvideo du nogensinde har set?;-)))

hav en god søndag!

jenserik
Peter T.
2021-03-22 12:34:28 UTC
Post by Lyrik
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
Den gamle plasmateknologi har et klart bedre sortniveau end projektorer,
hvor sortniveauet på projektorer er blandet op med falsk lys fra linsen
uanset om lyskilden er en filamentpære eller led. Det falske lys er en
del af en linses natur.

Men det fjerner ikke det faktum, at man ikke kan filme sortniveau og
vise det på en anden skærm eller projektor i den tro, at det filmede
sortniveau kan gengives, som du så det. Og slet ikke med en
mobiltelefon. Tænk dig nu om.

I øvrigt er min computerskærm, som jeg så din video på, med et s-ips
panel med 108% adobeRGB og har et ganske fornuftigt sortniveau omend det
ikke er på niveau med mit oled tv i stuen.
Så da jeg så din film, var den sorte ramme omkring filmen i afspilleren
klart sortere end sortniveauet i din film, hvor sortniveauet i din film
var noget mørkegråt. Og det er da lidt pudsigt, ikke sandt?
Peter T.
Lyrik
2021-03-22 23:12:23 UTC
Post by Peter T.
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

På trods af "Svagt sortniveau" skal film ses i biografen! Fordi et
projekteret billede på et lærred får det hele til at se bedre ud.

Og så gider vi ikke snakke mere om "Sortniveau".

jenserik
Peter T.
2021-03-23 07:26:01 UTC
Post by Lyrik
På trods af "Svagt sortniveau" skal film ses i biografen! Fordi et
projekteret billede på et lærred får det hele til at se bedre ud.
Enig. Stort format er godt. Endnu større er endnu bedre!
Post by Lyrik
Og så gider vi ikke snakke mere om "Sortniveau".
Nånå.
Peter T.
Lyrik
2021-03-20 18:01:19 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ikke for dem som er glad for projektoren.
Men selvfølgelig vil man gerne have så lidt støj som muligt.

Min første projektor var af den grundlæggende slags, dyr-3500,- med
almindelig projektorlampe.
Der var noget sus fra ventilatoren, men det var ikke et problem. Man
hører det ikke når "Musikken spiller" Og det gør den jo når man ser
noget. Er man en meter væk er det peanuts af sus. Problemet var den
varme lampen afgav.

Derfor søgte jeg en projektor med LED lampe. Sådan en har jeg nu. Den er
A+++ og afgiver kun en stille brise. Altså med øret tæt på den. En meter
væk er der ingen problemer. Projektoren står jo bag i lokalet og er
løftet op, så man får rigelig afstand.

Jeg har totalt mistet lysten til at se TV. Og vi har jo et 55" 4K TV,
men billedforskellen bliver større og større. Jeg kan snart ikke holde
TV billedet ud. Mennesker skabt af lysende pixler???!! Sådan ser
mennesker ikke ud!

Det var den nu afdøde billedkunster professor "Thorkild Larsen" som i
sin tid gjorde mig opmærksom på det. Jeg havde aldrig tænkt over det,
men lod det vokse i mig. Nu kan jeg tydelig se hvad han mente!

Man kan sige: "Han er død, men hans skarpe kunstsyn lever i mig"!

Med hilsen
jenserik