Silikone'bagepapir'
2020-03-14 15:15:14 UTC
Jeg har købt et ark silikone'bagepapir'. Hvis det virker, er jeg
jo fri for at bruge bagepapir, og silikonearket kan genbruges.

Imidlertid slår der en grim os op når jeg bruger ovnen til at
varme en pizza og åbner lågen. Det er ikke videre behageligt og
heller ikke indbydende.

Er der nogen der kender til det og kan sige mig om det går over
eller om jeg skal vænne mig til lugten i bageriet - eller smide
det ud og gå tilbage til bagepapir?
Thomas Corell
2020-03-14 16:37:36 UTC
[...]
Jeg har overvejet det, men dem jeg har set på er kun godkendt til
230'C, og vi bager ofte ved højere temperatur.

Eksempelvis når vi bager pizza, så er vi godt over 250'C. Men det er så
også bagning af hjemmelavet pizza.

Hvilken temperatur varmede du pizza ved, og var det over hvad silikone
bagemåtten var godkendt til ?
--
Sometimes the best you can do for yourself,
is to help someone else in need
Bertel Lund Hansen
2020-03-15 09:53:11 UTC
Post by Thomas Corell
Hvilken temperatur varmede du pizza ved, og var det over hvad silikone
bagemåtten var godkendt til ?
Jeg brugte 200 °C indtil jeg satte pizzaen ind, og allerede der
røg det en del. Så skruede jeg op til 225. Jeg mener at måtten er
godkendt til 250.
Torben F
2020-03-15 10:36:59 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Silikone burde kunne holde til meget højere temperature, det er bare et
spørgsmål om levetiden.

SILCOFA skriver på deres hjemmeside:

Forventet levetid for silicone

2 min. til 10 min. 480?C
10 min. til 2 timer 425?C
6 timer til 1 uge 370?C
1 uge til 2 måneder 315?C
3 måneder til 2 år 260?C
2 år til 5 år 200?C
5 år til 10 år 150?C

Så det burde kunne lade sig gøre.
/Torben
Martin Larsen
2020-03-14 17:15:15 UTC
Er der nogen der kender til det og kan sige mig om det går over
eller om jeg skal vænne mig til lugten i bageriet - eller smide
det ud og gå tilbage til bagepapir?
Vores silikonebagepapir har aldrig lugtet. Vi har købt over flere gange
da de til sidst bliver meget mørke. Men lugtet har de aldrig.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Ivar
2020-03-15 15:03:32 UTC
Imidlertid slår der en grim os op når jeg bruger ovnen til at
varme en pizza og åbner lågen. Det er ikke videre behageligt og
heller ikke indbydende.
Plastik og andre materialer der benyttes til mad må ikke afgive
stoffer til maden. Det er de færreste der har udstyr til at måle
dette.

En uvidenskabelig måde er at bruge sin lugtesans. Lugt er
stoffer fra materialet der svæver i luften. Der selvfølgelig
stoffer fra træ og lignende materialer, der er ufarlige. Hvis det
er fra plastic, er det rimeligt sikker at det ikke er sundt.

En, der jævnligt tester materialer til brug for fødevarer, fortalte
mig, at hvis et plasticmateriale havde en kraftig lugt, kunne man
være sikker på at det afgav mængder over grænseværdien.
jens
2020-03-15 15:52:42 UTC
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg er gået over til alu-folie. Det foldes sammen efter behov og er et
dejligt underlag for en pizza.
Oveni er det billigt. Bagefter foldes skidtet sammen og smides væk.

jens
Bertel Lund Hansen
2020-03-15 17:43:55 UTC
Post by jens
Jeg er gået over til alu-folie. Det foldes sammen efter behov og er et
dejligt underlag for en pizza.
Oveni er det billigt. Bagefter foldes skidtet sammen og smides væk.
Jeg ville jo netop undgå brug og smid væk. Det kan jeg med
bagepapir som er fortræffeligt. Desuden er aluminium dyrt i
energi at fremstille.
jens
2020-03-16 10:38:38 UTC
Post by jens
[...]

Det kan sagtens genbruges hvis du laver et godt lag.

jens