Riskoger revisited
jens
2020-02-28 12:37:54 UTC
Jeg husker godt at kostvejlederne udtalte at ris var bedre end kartofler
og spaghetti for Diabetes 2 patienter.

Nu fik jeg syn for sagen. Mit sukkertal var faldet og mine øjne begyndt
at hele op. Synet var som "ørnens".

Tre måneders kontrollen blev udsat til et halvt år!

Takket være "Riskogeren"!

jens
Peter T.
2020-02-28 13:12:49 UTC
Post by jens
[...]
Den har jeg aldrig hørt før. Men tak for info. Og ris smager jo godt.

Min diabetes 2 blev hurtigt sat fra indrapportering hver tredje måned
til blot en gang om året af trafikstyrelsen (pga mit job som lokofører)
da de så hvilken vej mine tal gik efter blot 3 rapporter fra min læge.
Det gad de ikke beskæftige sig med.
udover kostændringen, som allerede var godt i gang da jeg fik
konstateret diabetes 2 for et par år siden, har jeg også fundet
carbonrammen frem igen. Så nu træner jeg omkring 100-150 km om ugen
udover cykelturene til og fra job. Motion, som man finder sjov, er
undervurderet.
Mit mål er at slippe for medicinen, hvilket heldigvis også er muligt.
Peter T.
ErikRS
2020-02-29 00:23:09 UTC
Post by jens
[...]
Der er *ingen* forskel på kornprodukter - herunder ris og kartofler, -
når det gælder for indholdet af div. glykogener. Eneste forskel er, at
kornprodukter som ris nedbrydes og optages langsommere end kartofler. Og
det er det, der gør, at blodsykkeret ikke *stiger* så hurtigt, som hvis
det var kartofler. - Dette er ikke specielt for type 2 diabetikere, men
gælder både type 1 og 2 diabetikere.

Og du skal lige huske på, at der er to forskellige typer blodsukker, du
skal tage i betragtning - korttidsindholdet og langtidsindholdet af
glykogener i blodet.

Og Jens... Det har absolut *intet* at gøre med, om du mener, dit syn er
blevet bedre eller ej! - Diabetes type 2 kan svinge fra det ene
yderpunkt til det andet i løbet af meget kort tid. - Dvs., den ene måned
kan langtids-blodsukkeret fx. svinge mellem 5,5 og 9,5 mml, og den anden
måned kan det svinge fx. mellem 7,0 og 12,5 mml.

Den 'farlige' del for både tpe 1 og 2 diabetikere er
korttids-blodsukkeret. Hvis den fx. svinger mellem 3,0 og 15,0 mml, er
der noget helt galt, og så vil jeg hurtigst mulig tage kontakt til
nærmeste diabetescenter.

'Det er ligeledes korttids-blodsukkeret, der primært forårsager
insulinchok i både opadgående og nedadgående. I begge tilfælde kan man
risikere at få et insulinchok, der i værste fald kan få en person til at
gå i koma, og så er det 112, hvis man ikke har en person i nærheden, der
kan give en injektion med en speciel glykogensprøjte.

Så det er hverken risen eller din riskoger, der er årsag til din ændrede
fysiske status. Ris har som nævnt en længere nedbrydningstid end
kartofler. *Men* - ris indeholder både de hurtige og de langsomme
glykogener - dog langt flere langsomme end hurtige glykogener.

At du har fået forlænget dine kontrolbesøg fra 3 mdr. til nu 6 mdr.
skyldes formentlig udelukkende, at personalet kan se, at - især - dine
langtidstal er på et rimeligt lavt og stabilt niveau. Og *det* kan have
indvirkning på synet.

For god ordens skyld skal jeg tilføje, at jeg desværre kender lidt /for/
meget til diabetes både type 1 og 2. Der er flere i min familie, der har
haft begge typer, og min nu afdøde samlever havde den værst tænkelige
form - nemlig medfødt diabetes type 1, der medførte total blindhed og
total nyresvigt. - Og en af mine bedste venner fik for nogle år siden
konstateret en type, som lægerne i starten kaldte for "type 1,5", indtil
vedkommende blev så godt diagnosticeret, at de kunne fastslå, at det
/er/ en type 1, så vedkommende slipper ikke for at injecere insulin
flere gange daglig.

Så lad venligst være med at hævde, at det er din 'riskoger', der er
skyld i, at du pt. har det bedre. Type 2 diabetes svinger hele tiden
mellem to yderpunkter - afh. af, hvor meget eller hvor lidt insulin en
bugspytkirtel producerer.

Det, du hævder her, er noget nær den værste gang ævl og sludder, jeg
længe har hørt! - I værste fald kan du med den slags påstande være
medvirkende til, - at folk med lidt eller ingen kendskab til, hvad det
er, der reelt sker mht. blodsukkeret - går ud og bruge penge på fx. en
riskoger - en unødvendig udgift, der overhovedeet *intet* betyder for
hverken en type 1 eller type 2 diabetikers blodsukkerværdier!

Følg din læges vejledning istedet!

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-***@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
jens
2020-02-29 07:48:56 UTC
Post by ErikRS
Post by jens
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Erik dummede sig som sædvanlig:

Post by ErikRS
når det gælder for indholdet af div. glykogener. Eneste forskel er, at
kornprodukter som ris nedbrydes og optages langsommere end kartofler. Og
det er det, der gør, at blodsy(u)kkeret ikke *stiger* så hurtigt, som
hvis
Post by ErikRS
det var kartofler. "
Det er jo det man tilsigter. En langsom og jævn distribution af sukkeret.
Al dit andet ævl har ingen steder hjemme.

jens