Violsælgende kørestolsbruger ved Storkespringvandet i Kbh.
Kert Rats
2008-04-12 06:07:26 UTC
Mange københavnere kan nok huske den sølle og forhutlede stakkels gamle
mand, der solgte små bundter af tørrede violer. Men jeg har hørt, at han
faktisk var i fuldt vigør og således fuppede penge fra folk.
Han skulle have tjent ca. 300.000 kr. om året med sin forretning.

Kan nogen be- eller afkræfte ovenstående?

Venligst

Kert Rats
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer
------------------
K*N
2008-04-12 06:14:39 UTC
Post by Kert Rats
[...]
Er historien sand er han jo bare en god forretningsmand!!!

Har du købt mandens blomster til den pris i begge var enige om, kan du da
være ligglad med hans fysiske formåen samt hans årsindtægt.

Knud
Hauge
2008-04-12 06:33:33 UTC
Post by K*N
Har du købt mandens blomster til den pris i begge var enige om, kan
du da være ligglad med hans fysiske formåen samt hans årsindtægt.
Vel ikke hvis man køber denne blosmst af ren og skær medlidenhed med en
stakkel.

Hvis jeg går ned til en af de der omvandrende skærslibere for at få slebet
et par knive eller sakse, så gør jeg det af medlidenhed med personen, for at
han kan tjene lidt penge. Jeg kunne sikkert får slebet i bedre kvalitet hos
en "rigtig" sliber på et værksted til en højere pris.
Jeg ville da selv blive lidt småsur, hvis jeg opdagede at denne slibermand
kørte væk i en 2.200.000 kr.'s bil..

Mvh Hauge
K*N
2008-04-12 06:36:21 UTC
Post by Hauge
Post by K*N
[...]
Det kan da kun være sur på dig selv fordi du åbenlyst har indgået en
dårlig/dum handel.
Jeg kunne da aldrig drømme om at have medlidenhed - det lader jeg
bistandskontoret om.

Knud
Hauge
2008-04-12 06:51:12 UTC
Post by K*N
Det kan da kun være sur på dig selv fordi du åbenlyst har indgået en
dårlig/dum handel.
Tjaeh... Jeg tror måske du skal se tingene lidt mindre firkantet..
Post by K*N
Jeg kunne da aldrig drømme om at have medlidenhed - det lader jeg
bistandskontoret om.
Ja sådan er vi jo *heldigvis* så forskellige.
Så skulle man jo heller ikke hjælpe en gammel dame der falder om på vejen,
det har man jo Falck til..
Så skulle man jo heller ikke være frivilig leder hos spejderne, det har vi
jo det offentlige til at betale..
Så skulle man jo heller ikke svare gratis her i grupperne, det har vi jo
firmaer der kan svare på, for ussel mammon..

Find selv på mere.

/Hauge
Snakee
2008-04-13 07:54:58 UTC
Post by Hauge
[...]
Du har helt øjensynligt ikke forstået budskabet. Ingen af de ting du
nævner har noget med at støtte nogle økonomisk at gøre. Den gamle dame
der falder tjener jo f.eks. ikke noget på at du samler hende op igen,
Spejderne tjener ikke noget økonomisk (i hvertfald ikke direkte) på at
du vælger at være frivillig leder hos dem og det samme ang. nyhedsgrupperne.

Mange af dem der render rundt i dag og tigger penge ved at faldbyde alt
muligt mangler i virkeligheden ikke noget men gør det enten fordi de
synes det er sjovt eller fordi de tjener godt på det. Jeg har set
skærslibere der har kørt rundt og slebet knive og som har haft en
batteridrevet ghettoblaster med. Hvis man virkelig var på røven, tror du
så helt ærligt selv på at det første man prioritere er en batterigrådig
ghettoblaster der nemt koster over 100 kr at fodre med batterier hver
gang den løber tør?

Så mangler man altså ikke noget, vel?

Snakee
--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare
til adressen er adressen væk.
K*N
2008-04-13 06:46:47 UTC
Post by Snakee
Post by Hauge
[...]
Er det ikkke sagen fuldstændig uvedkommende om denne sælger mangler noget
eller ej?

I Netto betaler du jo også den pris en vare koster selv om McKinley Møller
formentlig ikke mangler noget.
Hvad skulle der være til hinder for at købe violer uanset sælgeren mangler
noget eller ej? Eller om han står op eller sidder i kørestol?

Knud
Snakee
2008-04-13 22:07:12 UTC
Post by K*N
Er det ikkke sagen fuldstændig uvedkommende om denne sælger mangler noget
eller ej?
Jo, og nej. Selvfølgelig er det ligemeget overordnet set men køber man
noget af medlidenhed fordi staklen ser fattig ud er det jo pludselig
ikke så irrelevant alligevel.
Post by K*N
[...]
JEg tvivler nu også stærkt på at nogle skulle købe noget som helst i
Netto af ren medlidenhed overfor hr Møller. I så fald er man da vidst
ikke født på denne planet.

Snakee
Herluf Holdt, 3140
2008-04-12 07:10:56 UTC
Post by Kert Rats
[...]
Ikke jeg. Men jeg husker ham godt fra 1960'erne og 1970'erne.
Lidt googling afslører at han huskes af flere. En nævner at han
vistnok hed Henry. Han skulle også have siddet ved Rundetårn
og ved Tivoli.
Herluf :·)
Kert Rats
2008-04-12 07:40:33 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by Kert Rats
[...]
Jeg kan ikke lige google mig frem til noget - hvad bruger du som søgestreng?

Venligst

Kert Rats
Herluf Holdt, 3140
2008-04-12 08:35:54 UTC
Post by Kert Rats
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
Jeg skal prøve at søge baglæns i min google-søgnings-oversigt,
men her er foreløbig en side:

http://www.borch.suite.dk/genealogy/historie/ingvaldtorbenhansen.htm

Citat:

En Bror til Maren var Holger, der emigrerede til U.S.A. og som døde
barnløs 1988. Der ud over var der Harald, der boede i Skippinge og
Henry der boede i Søborg. Henry var formentlig ham der i mange år
solgte violer ved Tivoli fra sin kørestol.

P.s.
Jeg søgte på "violsælger", "violer", "Strøget" og lidt mere i den
retning.
Herluf :·)
Peter T.
2008-04-12 08:16:48 UTC
Post by Kert Rats
Kan nogen be- eller afkræfte ovenstående?
Jeg kan ikke bekræfte det, men underbygge det med hvad jeg husker fra en
gammel artikel i Politiken. Om sommeren er der professionelle tiggere i
Kbh., som ellers er helt almindelige danskere med helt almindeligt arbejde.
Tiggeri på strøget kunne snildt give et par tusinde om dagen.
Peter T.
Maria Frederiksen
2008-04-12 17:45:51 UTC
Post by Peter T.
[...]
Det kan de stadig - folk har så ondt af dem, så de slipper lige nogle
småpenge eller en lille seddel. A pro pos det med at have medlidenhed med
folk, der ikke fortjener den.

Mvh Maria
Lars
2008-04-23 21:05:45 UTC
Post by Peter T.
Post by Kert Rats
[...]
Heh.. Har lige været i Italien og i nogen byer så vrimler det med
professionelle tiggere. Var i Firenze hvor der var en tilsyneladende
forhutlet gammel kone som gik krumrygget og tiggede penge hos
turisterne. Jeg afviste hende som jeg plejer at gøre med tiggere og
satte mig på en cafe for at købe en espresso. Der lagde jeg mærke til
at kvindemennesket lidt længere henne gik ganske normalt og uden stok.
Der kunne jeg ikke lade være med at grine af de mennesker som havde
medlidenhed med hende og gav en en skilling.
Frank Leegaard
2008-04-12 21:40:24 UTC
Post by Kert Rats
[...]
Er der nogen modstrid i det ovenstående. Altså bortset fra at han fakede
måske?

Det er jo en almindelig kendt sag at visse former for tiggeri giver
udmærket.

/F
j***@gvdnet.dk
2017-09-03 12:55:15 UTC
Der er intet der passer på alt det i skriver om manden, hans navn er bjarne. Thomasen, jeg kender mander virkelig godt
Henning
2017-09-03 17:55:59 UTC
Violsælgende kørestolsbruger ved Storkespringvandet i Kbh
Det er snart 10 år siden indlægget blev bragt - der skal nok nye
batterier i kørestolen, hvis det er almindelig transporttid...
d***@gmail.com
Han gav pengene til forskellige hjælpeprogrammer til børn
t***@gmail.com
Ved godt, at tråden er mere end 10 år gammel, men jeg fandt dette på Facebook om Violmanden Bjarne: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2015363928675474&set=gm.898009633699886&type=3&hc_location=ufi
Bertel Lund Hansen
2019-02-02 11:57:53 UTC
Post by t***@gmail.com
Ved godt, at tråden er mere end 10 år gammel, men jeg fandt
Det var da godt at få manet i jorden at han skulle have været en
fupmager.
/Bertel
Allan Fibecker
2021-09-04 15:12:12 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by t***@gmail.com
[...]
For 55 år siden så jeg ham hver uge, når jeg skulle med toget fra København til Frederiksværk og videre på kostskole. Jeg synes, det var ret tydeligt, at han var "forkrøblet", og det hændte også, at jeg købte violer til min farmor. Manden virkede ydmyg og sympatisk - måske en anelse bedende og sørgmodig. Vel ikke så sært. Dejligt, han's minde ikke er blevet tilsvinet