Jeg kan ikke tåle mælk mere.
2021-03-22 10:56:23 UTC
Jeg opdagede det ved en uafladelig hosten slim op fra bronkierne! Jeg
bemærkede at det kom efter indtagelse af mælk.

Efter at jeg holdt op med at drikke mælk, som var lige så svært som at
holde op med at ryge, var jeg nødt til at finde et alternativ.

Der var meget vandigt sprøjt, som blev disset, men nu har jeg fundet
noget jeg er blevet glad for.
Den ene er fra firmaet "Naturli´" Med produktet "Oat Barista-creamer"

Det andet er noget svensk fra firmaet "JÖRD" med betegnelsen "Nordic
Oat Drink" "oat & Hemp". den sidste har lidt lavere kulhydrat-indhold.
den første er lidt sødere og har "Kaffelatte-smag"

Begge produkter udmærker sig ved en mælkeagtig konsistens, som gør det
fuldstændig erstatnings-parat.;-)

Har jeg fundet det bedste og billigste? De koster 15 kroner for en liter.

MvH

jenserik
Jørgen Nielsen
2021-03-23 18:27:34 UTC
Post by Lyrik
Jeg opdagede det ved en uafladelig hosten slim op fra bronkierne! Jeg
bemærkede at det kom efter indtagelse af mælk.
Du er ikke alene, men her er problemet dog anderledes.
Post by Lyrik
Efter at jeg holdt op med at drikke mælk, som var lige så svært som at
holde op med at ryge, var jeg nødt til at finde et alternativ.
Nu er det jo ikke alle der har lige svært ved at stoppe rygeriet, men
som du skriver det må det være meget svært at undvære mælk.

Mælk kan jeg fint undvære, det er værre med mange af de andre
meælkeprodukter. Smør er det eneste mælkeprodukt jeg må få.

Jeg har læst at de fleste med mit problem forventes at kunne tåle max.
1 deciliter mælkeprodukt om dagen.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Lyrik
2021-03-24 07:14:43 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg bruger stadigvæk smør. "Indtil det modsatte er bevist"!;-)))

MvH
jenserik
Bertel Lund Hansen
2021-03-24 07:49:14 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Jeg har læst at de fleste med mit problem forventes at kunne tåle max.
1 deciliter mælkeprodukt om dagen.
Dit problem kaldes laktoseintolerans. Laktose er et sukkerstof
der findes i mælk. Her er et verdenskort der viser udbredelsen af
fænomenet:

Engelsk Wikipedia:

Dit 'problem' er altså den normale tilstand i store dele af
verden. Norden udmærker sig ved at langt størstedelen af voksne
kan tåle mælk.

Den danske artikel er meget kortfattet, men har et nøjagtigere
kort over Europa.
2021-03-24 10:12:20 UTC
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance#/media/File:Worldwide_prevalence_of_lactose_intolerance_in_recent_populations.jpg
Dit 'problem' er altså den normale tilstand i store dele af
verden. Norden udmærker sig ved at langt størstedelen af voksne
kan tåle mælk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Så det du forklarer er at "Jeg kan vende tilbage til mælk", hvis jeg
vælger laktosefri mælk?

Lige nu er jeg godt igang med vegetabilsk mælkedrik. Jeg nyder de
forskellige produkter fra firmaet "Naturli´".
Den med hamp er rigtig god og lav på kulhydrat!;-)

tak for dit gode råd!

MvH
jenserik
Jørgen Nielsen
2021-03-24 12:10:29 UTC
Så det du forklarer er at "Jeg kan vende tilbage til mælk", hvis jeg vælger
laktosefri mælk?
Hvis det kun er laktose, som er problemet for de fleste, så lyder det
sandsynligt.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Jørgen Nielsen
2021-03-24 12:01:52 UTC
Post by Jørgen Nielsen
[...]
Det vidste jeg i store træk, men ikke lige præcist det kortet viser.

En test hos en ældre Heilpraktiker viste mælke intolerant og i mindre
omfang laktose intolerant, samt et eller andet med amalgam.

Jeg har tidligere prøvet en priktest og anden form for test uden at de
har vist noget.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]