Kalkproblemer i opvaskemaskine.
Lyrik
2021-07-04 17:13:44 UTC
Fik udskiftet en Gram opvaskemaskine som var kinesisk og under al
kritik. Måtte skrottes fra helt ny! Den kunne simpelt hen ikke vaske op.
De par gange den virkede efterlod den tykke lag af kalk i maskine og på
service.

Den blev skiftet til en Bosch. Der kom en hjemmefødt dansk-pakistaner
med den. Jeg spurgte ham om han havde haft kalkproblemer med sin
opvaskemaskine? Og sagde i samme omgang at dem kunne jeg løse for ham!
Men det var forsent. Han havde allerede fået installeret et fuldt
afkalkningsanlæg i sin bolig!

På nettet optrådte en amerikansk familie med "Verdens største
kalkproblemer i deres opvask".
Jeg gav dem et tip og de takkede tilbage!

Derfor vil jeg give mit tip videre.

**I det kammer hvor du tilsætter sæben kommer du en teskefuld+-
citronsyre ved hver vask.**

Dit service bliver skinnende blankt, det samme gør din maskine
kalkproblemet er løst. Samtidig er det meget billigt i brug (Købt i Matas)

Da servicemanden installerede Bosch maskinen oplyste jeg om at vi havde
21 dh hårdhedsgrader, som jeg fik oplyst ved at ringe til vandværket.

Han måtte ringe til sit firma! Her fik han oplyst at "Det indstillede
den selv"!- Men det passede ikke!! Den var forindstillet men på en meget
lav hårdhedsgrad. Kun niveau 4, hvor jeg indstillede den op til niveau
5. 5 svarede til 21 dh. Står den for lavt fjerner den ikke kalk fra
opvasken.

Men mange orker ikke at indstille kalkniveauet. På Bosh tændes maskinen.
Derefter holdes setup knappen inde over 3 sekunder. Nu viser den
niveau4. Ved at trykke videre på start => skifter niveauerne opad.
Tilsidst slukkes maskinen hvorpå kalkniveauet er indstillet.

MvH
jenserik
Peter T.
2021-07-04 21:54:47 UTC
Post by Lyrik
**I det kammer hvor du tilsætter sæben kommer du en teskefuld+-
citronsyre ved hver vask.**
Verdens ældste trick. :) Man kan også bruge almindelig lagereddike, som
også virker i vaskemaskiner.

jeg bruger jævnligt en lille sjat eddike som skyllemiddel når jeg vasker
tøj, da jeg bor i hovedstaden, hvor vandet er voldsomt kalkholdigt.
Men producenterne af både opvaskemaskiner og vaskemaskiner anbefaler, at
man kun bruger lige netop DERES produkt til bekæmpelse af
kalkaflejringer, da alt andet kan ødelægge pakninger m.m.. Jeg tror det
er vås og salgsgas.
Peter T.
Lyrik
2021-07-04 23:11:21 UTC
Post by Peter T.
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du kan ikke bruge eddike i stedet for citronsyre i opvaskemaskinen.
Eddike er vandig-flydende. Problemet er at hælder du det i maskinen så
bliver det flushed ud i forskyllet.
Du kan ikke nemt komme det i sæbedoseringskammeret, da det ikke er
vandtæt hvorpå eddiken bare vil løbe ud under forskyllet.
Som en biting irriterer eddike åndedrætsorganerne.

Citronsyre er et tørt pulver der ligger fint i sæbekammeret og først
kommer ud når maskinen er kommet igennem forskyllet.

"Det kan næppe være verdens ældste og mest forslidte råd eftersom det
ikke var kendt i USA af Diy amerikanere med store kalkproblemer i
opvasken.." Du kan jo heller ikke finde ud af det, som du lige har vist.
Jeg opfandt selv rådet og giver det videre.

PS Opvaskemaskiner er en meget gammel opfindelse. Meningen var at man
havde to sæbekamre. Et til forskyl som varede omkring 15 minutter. Og et
andet kammer til hovedvasken. Men folk fattede det ikke. De ville
hellere bruge en vasketablet i et kammer. Tilsidst fjernede
fabrikanterne rummet til forskyls-sæbe.
Så´maskinen kører stadig forskyl i 15 minutter!! Men nu uden sæbe fordi
rummet er fjernet!

jenserik
Bertel Lund Hansen
2021-07-05 06:26:14 UTC
Post by Peter T.
jeg bruger jævnligt en lille sjat eddike som skyllemiddel når jeg vasker
tøj, da jeg bor i hovedstaden, hvor vandet er voldsomt kalkholdigt.
Jeg har købt et afkalkningsmiddel (pulver) i Matas. Det tilsætter jeg
sammen med vaskepulveret.
Bertel
John_N_H
2021-07-05 09:46:26 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg har købt et afkalkningsmiddel (pulver) i Matas. Det tilsætter jeg
sammen med vaskepulveret.
Vi bruger en simpel tablet (ikke noget med 3-i-1, eller 5-i-1, eller
andet hokus pokus).
Ingen salt eller afspændingsmiddel, opvasken er ren og fin og uden
pletter eller striber.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Bertel Lund Hansen
2021-07-05 10:44:24 UTC
Post by John_N_H
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg har købt et afkalkningsmiddel (pulver) i Matas. Det tilsætter jeg
sammen med vaskepulveret.
Jeg talte om vaskemaskinen.
Post by John_N_H
Vi bruger en simpel tablet (ikke noget med 3-i-1, eller 5-i-1, eller
andet hokus pokus).
Jeg bruger Coops tabletter. Hvis jeg ikke bruger salt, bliver opvasken
plettet.
Bertel
John_N_H
2021-07-05 10:51:36 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg talte om vaskemaskinen.
Ups, jeg må lære at læse.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Bertel Lund Hansen
2021-07-05 06:24:05 UTC
Post by Lyrik
Dit service bliver skinnende blankt, det samme gør din maskine
kalkproblemet er løst.
Jeg har ingen problemer med kalk i min opvaskemaskine, men jeg
indstillede også hårdheden som noget af det første. Min er en Bosch, og
Bosch/Siemens ligger stabilt højt i Tænks test, også af andre apparater.
--
Bertel