Fiber ved Aura
Bertel Lund Hansen
2020-06-30 14:44:35 UTC
Jeg har haft fiber i nogle år leveret af Aura. Hidtil 50/50, men
som jeg før har fortalt har jeg opgraderet i 6 måneder til
500/500, og det blev leveret i dag.

Én fiberboks med 4 netstik og indbygget wifi var før fastmonteret
på væggen. Den blev udskiftet med en ny vægmonteret fiberboks som
kun har ét netstik. Dertil kobledes en router som også kun har én
lanport. Den har indbygget wifi, men det fik montøren med lidt
besvær lukket for på centralen. Til routeren sluttedes en switch
med 4 lan-porte. Dertil blev der sluttet en wifi-enhed. Ydermere
fulgte der en repeater-enhed med som kan opsættes hvor man ønsker
det.

Oh rædsel! Fem apparater til at erstatte ét. Elforbruget - uden
repeater - gik fra 5,5 W til 17 W.

Jeg prøvede at sætte min bedagede D-Link-router til, og det kan
selvfølgelig nemt virke, men den leverer kun 20 Mbps på
wifinettet og klarer ikke over 200 Mbps på kabelnettet. Det
leverede udstyr klarer lige over 500/500 Mbps med kabel på
montørens bærbare. Mit eget system klarer 495/490 Mbps. Med
mobilen måler jeg 454/270 Mbps.

Først vil jeg høre om jeg kan få kundeservice til at aktivere den
trådløse del i routeren. Hvis det kikser, vil jeg overveje at
købe en ny router, men det bliver så det sjette apparat, så det
er jeg ikke så vild med.
/Bertel
Jørgen Nielsen
2020-06-30 15:10:34 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Måske er det værd først at checke om den trådlæse kan levere en rimelig
overførselshastighed. Det må findes i et datablad.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Bertel Lund Hansen
2020-06-30 15:45:36 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Måske er det værd først at checke om den trådlæse kan levere en rimelig
overførselshastighed. Det må findes i et datablad.
Jeg snakkede med teknisk support og fik at vide at jeg kunne
styre det trådløse net i routeren selv. Det troede jeg bare ikke.

Det viste sig at det kører 100/100. Nu mens jeg har 500/500 kører
jeg så med den ekstene wifi-router. Når jeg går ned på 200/200,
kan det være at jeg kan nøjes med 100/100 trådløst. Jeg bruger
trods alt mest det kablede net.
/Bertel
Jørgen Nielsen
2020-06-30 16:49:04 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Jørgen Nielsen
[...]
Jeg undrer mig over "100/100 trådløst". Det ligner jo mere hastigheden
på en billig LAN port, men det ser ud til at du har checket hastigheden
på kabel.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Bertel Lund Hansen
2020-06-30 17:19:32 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Jeg undrer mig over "100/100 trådløst". Det ligner jo mere hastigheden
på en billig LAN port, men det ser ud til at du har checket hastigheden
på kabel.
Jeg tjekker kabelhastigheden med min pc, og wifi med min mobil.
/Bertel
Martin Larsen
2020-07-02 10:13:39 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg tjekker kabelhastigheden med min pc
Vær opmærksom på at meget høje hastigheden som ofte ikke vises korrekt i
browseren, fx speedtest.net.

Det er bedre med en dedikeret klient til dette. Jeg bruger iperf3.

Jeg har 1000/1000 fra Hiper og brokkede mig over at hastigheden over
"kun" var 300. Men det viste sig at være speedtest.net der viste
forkert. Med iperf3 ligger den stabilt på ca. 1000 op mod Hipers egen
server.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
wallnot.dk
ErikRS
2020-06-30 23:55:33 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Jørgen Nielsen
[...]
Hm... Hele den opsætning med de mange apparater lyder besynderligt i
mine ører....

Jeg bruger slet ikke trådløst, kun kablet RJ45 netværk. Forbindelsen til
internet er pt. 120/50 fra Stofa (Århus C).

Kan ikke huske hvilken, men fik enten en IOGear eller Belkin
router/modem med med 5x RJ45, 1x RJ11 (bruges ikke mere, da Stofa har
lukket for fastnettelefoni) + trådløst 802.11b/g/n med tilslutning på op
til 5 trådløse enheder, da jeg gik fra 50/50 til 120/50. Modemet kan
klare op til 1000/1000, men det har jeg ikke brug for - ihvertfald ikke
lige nu, - selvom jeg jævnligt henter og sender store opgraderinger på
6-10gb .dmg filer (Mac).

Til Stofa-modemet har jeg tilsluttet en 8-ports Belkin Gigaswitch (op
til 1000mbit IN/OUT) og ikke spor andet. Alle mine computere - 3 MacPro,
1 PowerMac G5, 1 MacBook Pro + en gl. PowerMac G4 (skal kobles til mit
stereoanlæg via Firewire) + en stor Brother netværks farvelaser, - alle
har Gigabit Ethernet via RJ45, så der blev kun trukket nye kabler, da
jeg flyttede herned sidste år.

Modemet sidder i stuen tæt på stikket, og der er lagt et kat-6 RJ45
kabel i en skinne dérfra ind til min Gigabit Ethernet switch i
arbejdsværelset.

Det fungerer upåklageligt. Har endda oplevet hastigheder op til 176/68,
hvis jeg var heldig at ramme et 'hul' med meget lidt trafik, men typisk
ligger det på ca. 110/45...

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-***@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
Bertel Lund Hansen
2020-07-01 06:19:46 UTC
Post by ErikRS
Hm... Hele den opsætning med de mange apparater lyder besynderligt i
mine ører....
Ja, det er lidt overvældende, men som jeg også sagde til
montøren: "Aura vil jo også gerne sælge noget strøm". Jeg ville
så absolut foretrække at have det hele i én kasse.
Post by ErikRS
Jeg bruger slet ikke trådløst,
Jeg bruger trådløst net når jeg streamer til tv.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2020-06-30 17:56:25 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg har haft fiber i nogle år leveret af Aura.
Jeg glemte lige noget som jeg opdagede for lidt siden. Jeg er
nemlig fanatisk med at slukke hvad jeg ikke bruger, så mit
fibernet bliver slukket og tændt flere gange om dagen. Før tog
det ca. 2 min. 40 sek. før det var klar. Med det nye anlæg tager
det max 40 sekunder, og sidst tog det kun 24 sekunder.
/Bertel
Peter T.
2020-07-01 16:04:39 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jeg vil foreslå en halvdyr, men solid router, som f.eks. Asus' routere,
der får meget gode anmeldelser alle steder. Wifi'en i en Asus router
rækker noget længere end de fleste andre routere og med bedre signal som
bonus, hvor man kan have en høj båndbredde steder, hvor andre routere
helt giver op. Derfor kan du måske med fordel endda skippe wifi-enhed,
repeater (wifi-repeater?) og switch.
Men jeg kender så ikke din opsætning, der hvor du bor.

En anden ting. Elektronik kan på sigt ikke tåle at blive tændt og
slukket da lodningerne med tiden kan give slip og skabe periodiske fejl
pga. dårlig forbindelse ved netop lodningerne.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-07-01 18:48:01 UTC
Post by Peter T.
En anden ting. Elektronik kan på sigt ikke tåle at blive tændt og
slukket da lodningerne med tiden kan give slip og skabe periodiske fejl
pga. dårlig forbindelse ved netop lodningerne.
Jeg har boet her i 6 år, og tv og hele computersystemet er blevet
tændt og slukket mindst 4 gange hver dag. Hidtil har det ikke
givet problemer.

Alle de computere som jeg har kørt på lossepladsen, var
velfungerende da jeg kasserede dem.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2020-07-01 18:53:49 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Alle de computere som jeg har kørt på lossepladsen, var
velfungerende da jeg kasserede dem.
Forresten kan jeg da tilføje at myten om at man ikke så gerne
måtte tænde og slukke elektronik, også florerede i tiden med
Commodore 64, men som enhver bruger deraf ved, så var det ganske
ofte den eneste måde man kunne slippe ud af det på når den hang.
Og det var vel at mærke en rent fysisk kontakt der tog strømmen
omgående. Heller ikke den fejlede noget da jeg skiftede til pc.
/Bertel
ErikRS
2020-07-01 22:24:07 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Myte og myte... Det er et 'både og'. Normalt gør det ikke noget at sukke
for udstyr i hjemmet [altså bortset fra køleskab og fryser.:-)].

Gælder selvfølgelig også for almindelige computeropsætninger. - MEN -
har du fx. en netværkscomputer, der samtidig fungerer både som
hjemmeserver og netserver, er det /ikke/ tilrådeligt at slukke hverken
for den eller det modem/router, når man går i seng. Det kan give nogle
gevaldige problemer, når systemet startes op igen næste morgen.

Fx. er der nogle udbydere, hvor det kan tage op til en time, før
modem/router igen er kalibreret, så en netserver fungerer, som den skal.

Jeg /har/ set nogle grimme eksempler, da jeg var IT supporter - både
efter, at kunden havde slukket det hele, fordi der skulle spares, men
også tilsvarende problemer, hvis der fx. havde været et strømafbrud. -
Så kunne det godt tage det meste af en dag, før et netværk igen var i
fuld funktionsdygtig stand...

Bertel Lund Hansen
/Bertel
Peter T.
2020-07-02 09:59:24 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Det er nu ikke en myte. Men en Commodore 64 blev heller ikke varm på
samme måde, som dagens komprimerede elektronik, hvor vi er nede i
nanometer, eller en gammel 400 watt forstærker, for den sags skyld.
Mærker jeg på min router, har den bestemt ikke kun stuetemperatur.
Sluk og tænd på apparater, der afgiver varme, slider altså.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-07-02 11:56:10 UTC
Post by Peter T.
Det er nu ikke en myte.
Nej, jeg overdrev. Det er rigtigt at tænd- og slukstrøm er
stærkere end den løbende strøm, og det kan reducere levetiden.
Men som forklaret har jeg ikke oplevet det som et praktisk
problem.
Post by Peter T.
Mærker jeg på min router, har den bestemt ikke kun stuetemperatur.
Min nye router er lun. Min nye dedikerede wifi-router er nok 40 °
varm.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2020-07-02 11:56:02 UTC
Post by Peter T.
Jeg vil foreslå en halvdyr, men solid router, som f.eks. Asus' routere,
der får meget gode anmeldelser alle steder.
Det vil jeg kraftigt overveje. Det der holder mig tilbage, er
ressourceforbrug. Den gamle fiber-router-wifi-boks er just blevet
kasseret. Nu skal jeg så kassere en router, en switch og to
wifi-routere og købe endnu en router ...

Jeg tror at jeg vælger at beholde roderiet i de 6 måneder og så
derefter kun bruge routeren - med reduceret trådløs hastighed.
Det kommer jeg alligevel ikke til at mærke. Jeg skal dog lige
have tjekket dækningen i haven først.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2020-07-03 06:03:55 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg tror at jeg vælger at beholde roderiet i de 6 måneder og så
derefter kun bruge routeren - med reduceret trådløs hastighed.
I går koblede jeg det 'smarte' trådløse net helt af og nøjes nu
med router plus switch. Routeren har kun én lanport.

Nu overvejer jeg så om jeg vil købe en Asus router. Den kan måske
tjene sig hjem i sparet strøm på 30-40 år, og i sparet irritation
på ti minutter.
/Bertel
Bertel Lund Hansen
2020-07-08 12:06:37 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Post by Peter T.
Jeg vil foreslå en halvdyr, men solid router, som f.eks. Asus' routere,
der får meget gode anmeldelser alle steder.
Det vil jeg kraftigt overveje.
Og de har jeg så gjort. Jeg har også snakket med Aura support,
for routeren virkede ikke umiddelbart, men det skyldes at de har
en specialopsætning på fiberen for at det leverede udstyr kan
virke. Den opsætning har hun nu fjernet, og så kan jeg køre med
min egen router, Asus RT-AC68U.

Og en af mine reservationer er fjernet. Jeg kviede mig nemlig ved
at skulle smide fire spritnye apparater på losseren, men dem skal
Aura heldigvis have tilbage.

Det var en fin hjælp fra supporten. Jeg er godt tilfreds med
Aura.
/Bertel
Michael Kjærsgård
2020-07-14 19:59:34 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Det var en fin hjælp fra supporten. Jeg er godt tilfreds med
Aura.
Har du evt. kigget på Auras lavprisbrand https://www.kazoom.dk/ ?

Der får du bare fiberboksen, hvor du så kan tilslutte din egen router
--
Michael
Gratis web-/mailhotel - http://gratishotel.dk
Bertel Lund Hansen
2020-07-15 08:42:27 UTC
Post by Michael Kjærsgård
Har du evt. kigget på Auras lavprisbrand https://www.kazoom.dk/ ?
Næ, det kendte jeg slet ikke. Tak for den henvisning. Men
desværre er jeg nok bundet i 5 måneder. Jeg prøver at snakke med
Aura kundeservice.
Post by Michael Kjærsgård
Der får du bare fiberboksen, hvor du så kan tilslutte din egen router
Det er faktisk sådan jeg har det nu. Jeg venter blot på besked om
hvad jeg skal gøre med de fire overflødige apparater.
--
/Bertel