Riskoger
2020-01-25 17:09:25 UTC
Jeg købte en "Wilfa" model nedsat i "Imerco" til halv pris.
Mest fordi jeg ikke har spist ris i et par år nu!;-)

Jeg prøvede først at lave ris i den i dag. "My God"! Jeg har ikke fået
så god ris siden jeg for år og dag siden var på kinesisk
restaurant.(Hvor de også bruger riskogere).

Ellers har jeg lavet havregrød i den siden jeg købte den. Den er kun 400
Watt, så den laver en meget homogen "Slow-cooked" havregrød.

Jeg ser på "Tuben" at folk koger æg i den og folk uden ovn bager kage i den.
198,- alle pengene værd.

jens
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-25 17:27:30 UTC
Jeg har ikke fået så god ris siden jeg for år og dag siden var
på kinesisk restaurant.
Jeg bliver nysgerrig fordi jeg ikke synes det er nogen sag at koge
ris: 3 dele jasminris til 5 dl kogende vand + et dryp sesamolie så
risene ikke koger over. Simrer under låg i 10 minutter. Hviler i
10 minutter. Dejlige, lækre ris.

Min nysgerrighed går på: Hvordan bliver de bedre i en riskoger? Og
hvor lang tid tager det fra man trykker på knappen til risene er
klar?

Jeg kan høre på dig at du synes at den er hyldepladsen værd. Hvor
stor er sådan en sag?
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-25 17:43:33 UTC
Og ikke mindst: hvor let er den at gøre ren?
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Kim Ludvigsen
2020-01-25 19:34:16 UTC
Post by Klaus Alexander Seistrup
Jeg bliver nysgerrig fordi jeg ikke synes det er nogen sag at koge
Det har jeg også altid ment, men ...
Post by Klaus Alexander Seistrup
3 dele jasminris til 5 dl kogende vand + et dryp sesamolie så
risene ikke koger over. Simrer under låg i 10 minutter. Hviler i
10 minutter. Dejlige, lækre ris.
... hvis man ikke får målt korrekt op med vand/ris, risikerer man nemt
at det går galt, så man ender med brændte ris eller noget klistret
stads. Riskogeren gør det lidt nemmere at ramme rigtigt.
Post by Klaus Alexander Seistrup
Min nysgerrighed går på: Hvordan bliver de bedre i en riskoger? Og
hvor lang tid tager det fra man trykker på knappen til risene er
klar?
Der findes mange forskellige riskogere, og de virker sikkert ikke ens. I
min: 20-30 minutter for hvide ris og en lille times tid for brune ris.
Når risene er færdige, skruer den ned for temperaturen og holder risene
varme. Riskogeren kan også bruges til at dampe grøntsager m.m. - jeg
bruger den fx til at koge (dampe) kartofler.
Post by Klaus Alexander Seistrup
Jeg kan høre på dig at du synes at den er hyldepladsen værd. Hvor
stor er sådan en sag?
De fås i mange størrelser, min er 25x25x35 cm, og den er meget nem at
gøre ren, skålen kan tages ud, og den har tefal-lignende belægning.
Mvh. Kim Ludvigsen
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-25 22:52:21 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Riskogeren gør det lidt nemmere at ramme rigtigt.
Hm, ok. Tak. Jeg er lidt splittet. På den ene side set synes jeg
at ris er noget af det nemmeste at koge, så jeg ikke kan se hvordan
jeg kan retfærdiggøre at skulle bruge hyldeplads til en riskoger.
På den anden side set er jeg _så_ glad for ris, at jeg nødig vil gå
glip af extra lyksalighed hvis risene kan blive bedre (det er lidt
lissom med kaffe, hvor man kan starte med gevalia eller det der er
værre, og så arbejde sig frem til bedre kaffer og bryggemetoder, til
man ender med single estate som man rister selv, ikk'?).

I flere år havde jeg kun hånlatter til overs for folk der brugte
eltandbørste, indtil jeg selv købte en på min tandlæges anbefaling.
Jeg kan mærke at jeg har noget af den samme følelse i forhold til
riskogere, så denne gang vil jeg ikke være en nar og afvise det på
forhånd.
Post by Kim Ludvigsen
20-30 minutter for hvide ris og en lille times tid for brune ris.
Ok, det er – ikke overraskende – nogenlunde det samme som hvis man
koger i gryde.
Post by Kim Ludvigsen
Riskogeren kan også bruges til at dampe grøntsager m.m. - jeg
bruger den fx til at koge (dampe) kartofler.
Det lyder selvfølgelig meget smart. Jeg plejer at bruge en indsats
til kasserollen til den slags, men jeg kan godt se fidusen hvis man
alligevel har en riskoger.
Post by Kim Ludvigsen
min er 25x25x35 cm
Tak.
Post by Kim Ludvigsen
den er meget nem at gøre ren, skålen kan tages ud, og den
har tefal-lignende belægning.
Det lyder praktisk. Tak.

Man skulle kunne koge ris i min trykkoger. De skal angiveligt kun
have et minuts penge, men dels skal temperaturen op, dels skal
trykket ned, og endelig vil det kun være noget jeg vil bruge hvis
jeg skal koge store mængder ris (min trykkoger er på 6 liter).
Jeg kan godt se det praktiske i en riskoger.

Nåmm', Imerco åbner først på mandag, så jeg kan nå at sove på det
et par gange. :)
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Peter T.
2020-01-25 23:07:44 UTC
[...]
Ditto. Til gengæld kan de billige børster ikke anbefales. Jeg har
prøvet dem og de er effektive, som Brauns egne, de første 4-5 dage.
Derefter bliver de for bløde.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-01-26 07:42:32 UTC
Post by Kim Ludvigsen
... hvis man ikke får målt korrekt op med vand/ris, risikerer man nemt
at det går galt, så man ender med brændte ris eller noget klistret
stads. Riskogeren gør det lidt nemmere at ramme rigtigt.
Jeg har ingen problemer med at ramme rigtigt. Jeg bruger kun
brune ris, og jeg måler ris og vand op på øjemål. Jeg går efter
at risene skal være dækket af ca. 1 cm vand i min gryde - uanset
mængden. Og jeg koger dem kun i 25 minutter. 1 Time!? Så får man
vel grød?

Spiseris har aldrig kogt over for mig, men grødris skal jeg være
over hele tiden.
Kim Ludvigsen
2020-01-26 08:14:59 UTC
Og jeg koger dem kun i 25 minutter. 1 Time!? Så får man
vel grød?
De koger ikke i en time, jeg tror, maskinen lader dem stå i blød lidt,
før varmelegemet tændes, og så tager det jo også lidt tid, inden vandet
begynder at koge.

Vandet begynder at koge hurtigere, når det er hvide ris.
Post by Bertel Lund Hansen
Spiseris har aldrig kogt over for mig, men grødris skal jeg være
over hele tiden.
Man kan også lave risengrød i en riskoger. Jeg har dog ikke prøvet, for
jeg har ikke kunnet finde grødris her, selvom udbuddet af ris ellers er
meget stort. Kunne ellers være mums med risengrød med kanel og en smørklat.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2020-01-26 08:29:16 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Hvordan er udbudet af mælk?

Ville det være dyrt at sende en pose grødris til Thailand?
Kim Ludvigsen
2020-01-26 08:46:04 UTC
Post by Kim Ludvigsen
[...]
De har frisk mælk, men jeg bruger ikke så meget mælk, så jeg køber
langtidsholdbar mælk i en kasse med små kartoner á 250 ml. Der står
Thai-Denmark på kassen.
Post by Bertel Lund Hansen
Ville det være dyrt at sende en pose grødris til Thailand?
Jeg tror, det er dyrt den vej, det er meget billigere at sende noget den
anden vej. Men jeg har skrevet grødris på listen over, det jeg skal have
med herned næste vinter. Det virker bare lidt som at tage sand med til
Sahara.

Der er mange ting, man ikke kan købe her, men det har så den fordel, at
jeg glæder mig til at komme hjem og få dem igen. Og så er de mere
kedelige af forårsdagene også nemmere at kapere.
Mvh. Kim Ludvigsen
Bertel Lund Hansen
2020-01-26 12:00:29 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Bertel Lund Hansen
Hvordan er udbudet af mælk?
De har frisk mælk, men jeg bruger ikke så meget mælk, så jeg køber
langtidsholdbar mælk i en kasse med små kartoner á 250 ml. Der står
Thai-Denmark på kassen.
Jeg tænke mere på om de har sødmælk, letmælk, minimælk,
skummetmælk og kærnemælk.
Kim Ludvigsen
2020-01-26 12:39:22 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Bertel Lund Hansen
[...]
Jeg har aldrig tjekket udvalget, jeg bruger blot mælk til frikadeller,
pandekager og kartoffelmos. Du kan få en ide om udvalget her:
https://shoponline.tescolotus.com/groceries/en-GB/search?query=milk

Der kan danske butikker for øvrigt lære noget. Levering af varer koster
6-12 kroner, men der er ofte kupon-tilbud, så leveringen er gratis,
eller så man får op til 10 procent rabat på købet i forhold til, hvis
man selv køber ind i butikken.

Og så er det meget nemmere at få leveret drikkevarer end at skulle have
dem på scooteren - postevandet er ikke drikbart, så alle drikkevarer
skal købes i butikker.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-26 12:52:00 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Der kan danske butikker for øvrigt lære noget. Levering af varer koster
6-12 kroner,
Det er da også dyrt i sammenligning med prisniveauet dernede! Og vel
ganske sammenligneligt med udbringning herhjemme.

Og så kan man i øvrigt i nemlig.com få udbringning ned til 19 kr hvis
man er fleksibel med tiderne.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Kim Ludvigsen
2020-01-26 13:47:52 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Som nævnt er der ofte - læs: næsten altid - kupontilbud, så
udbringningen er gratis, eller så det endda bliver billigere end at selv
købe ind i butikken.

Ved min forrige ordre fik jeg gratis levering, fordi jeg købte noget
flaskevand. Gangen før fik jeg 200 baht rabat, fordi jeg købte for mere
end 1900 baht. Og kuponen udløses efter normalprisen, så da jeg købte
tilbudsvarer fik jeg reelt 200 baht rabat på køb til 1700 baht.

Det finder du vist ikke danske butikker, der kan matche på internetkøb.

100 baht er godt 22 kroner.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-26 21:50:35 UTC
Post by Kim Ludvigsen
100 baht er godt 22 kroner.
Ja, valutaen er overraskende stabil. Den har ligget på det leje i årvis.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Kim Ludvigsen
2020-01-27 01:57:28 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
100 baht er godt 22 kroner.
Ja, valutaen er overraskende stabil. Den har ligget på det leje i årvis.
Suk! Nu får du mig til at græde.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-27 08:47:22 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Suk! Nu får du mig til at græde.
Øh, mig ikke forstå??!
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Kim Ludvigsen
2020-01-27 09:49:11 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
Suk! Nu får du mig til at græde.
Øh, mig ikke forstå??!
Jeg troede, du var sarkastisk.

Det er ikke mere end nogle få år siden, at kursen lå på 16-17 kroner, så
det er en ganske pæn stigning, at vi nu skal betale over 22 kroner for
100 baht.

Jeg har lavet en side med priser på almindelige varer i Thailand, som
turister kan have interesse i, og prisen i baht har været yderst stabil,
siden jeg lavede siden for ca. seks år siden. Jeg opdaterer siden en
gang årligt, og på grund af kursændringerne kan der være nogle pænt
store udsving i krone-priserne.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-27 11:16:18 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Jeg troede, du var sarkastisk.
Ok, det var jeg ikke :)
Post by Kim Ludvigsen
Jeg har lavet en side med priser på almindelige varer i Thailand, som
turister kan have interesse i
Vil gerne se!
Post by Kim Ludvigsen
og prisen i baht har været yderst stabil,
siden jeg lavede siden for ca. seks år siden.
Det var det jeg mente. Når jeg skrev i årevis kunne det godt misforstås
som "mange år". Men jeg mente nu bare nogle år. Vi var der sidst for 3
år siden og overvejer om vi skal derned igen i år.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Kim Ludvigsen
2020-01-27 11:53:07 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
Jeg har lavet en side med priser på almindelige varer i Thailand, som
turister kan have interesse i
Vil gerne se!
https://rejse-til-thailand.dk/priser

Det er som sagt meget lidt priserne er steget i den tid jeg har tjekket
priser - nogle er endda faldet. Men kursen ...
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
[...]
Jeg veksler i september, og alene fra 2018 til 2019 er kursen faldet med
ti procent. Jeg kan ikke lige huske, hvordan kursen var for tre år
siden, men den er helt klart dårligere nu - i øjeblikket er kursen den
laveste i de ti år, jeg har besøgt Thailand.

Men der er dem, der har det værre - jeg talte for nylig med en russer,
og han fortalte, at kursen på rubler er halveret i forhold til for nogle
år siden.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-27 14:05:25 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Men der er dem, der har det værre - jeg talte for nylig med en russer,
og han fortalte, at kursen på rubler er halveret i forhold til for nogle
år siden.
Den tyrkiske lira ligger på en tredjedel af hvad den var for 4-5 år
siden. Det gør det selvfølgelig dejligt billigt for os...
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Martin Larsen
2020-01-27 14:09:29 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Martin Larsen
Vil gerne se!
https://rejse-til-thailand.dk/priser
Tak.

Hvor er priserne indhentet henne? Vi rejser altid i nordthailand, Chiang
Mai og omegn, og det forekommer mig at priserne er væsentligt billigere
der end i dit skema.
Kim Ludvigsen
2020-01-27 16:01:57 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
Post by Martin Larsen
[...]
Priser på tandpasta og den slags er fra 7-Eleven og Family Mart, og de
skulle vist være ens i alle egne af Thailand. Priserne i restauranter og
deslignende er fra Patong på Phuket - nok det dyreste sted i Thailand,
og som jeg skriver i artiklen, så overraskes man sandsynligvis kun i
positiv retning. Jeg nævner også et eksempel på, at maden netop kan
koste omkring det halve i Chiang Mai.

Men selv her på Phuket kan forskellen være stor. Jeg nævner fx en soft
ice i McDonalds til 25 baht, i min lokale McDonalds i Phuket Town koster
den 10 baht.
Mvh. Kim Ludvigsen
Martin Larsen
2020-01-28 08:34:21 UTC
Jeg nævner også et eksempel på, at maden netop kan koste omkring det
halve i Chiang Mai.
Ja det gør du også. Jeg skimmede artiklen men åbenbart lidt for overfladisk.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Peter T.
2020-01-27 14:38:52 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Post by Martin Larsen
Post by Kim Ludvigsen
Jeg har lavet en side med priser på almindelige varer i Thailand, som
turister kan have interesse i
Vil gerne se!
https://rejse-til-thailand.dk/priser
Er der taget højde for at priserne kan variere helt op til en faktor 3 i
forhold til turistområder/ikketuristområder? Jeg handler typisk i
Pranburi og omegn når jeg er på ferie. Og her er det lokale priser og
ikke turistpriser, som jeg oplevede, da jeg havde to overnatninger i
Krabi. Prisen var i hvert fald en faktor 2 på alt fra mælk i den lokale
7-11 til restaurantbesøg.
Peter T.
Kim Ludvigsen
2020-01-27 16:07:19 UTC
Post by Peter T.
Post by Kim Ludvigsen
https://rejse-til-thailand.dk/priser
Er der taget højde for at priserne kan variere helt op til en faktor 3 i
forhold til turistområder/ikketuristområder?
Se mit svar til Martin.
Post by Peter T.
[...]
Jeg er helt med på prisforskellen ved restaurantbesøg, men er du sikker
på, at der er forskel på priserne i 7-Eleven? Det har jeg aldrig set.

Faktisk er jeg ganske imponeret over, hvor billige varerne er i
kioskerne i forhold til supermarkederne. Det er ikke ligesom de
opskruede priser i en dansk 7-Eleven.
Mvh. Kim Ludvigsen
Peter T.
2020-01-27 17:26:17 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Jeg er helt med på prisforskellen ved restaurantbesøg, men er du sikker
på, at der er forskel på priserne i 7-Eleven? Det har jeg aldrig set.
Jeg er bestemt ikke sikker. Måske har det været en lokal kiosk, jeg har
købt hos.
Post by Kim Ludvigsen
Faktisk er jeg ganske imponeret over, hvor billige varerne er i
kioskerne i forhold til supermarkederne. Det er ikke ligesom de
opskruede priser i en dansk 7-Eleven.
Enig.
Peter T.
Martin Larsen
2020-01-28 08:35:51 UTC
Post by Kim Ludvigsen
Faktisk er jeg ganske imponeret over, hvor billige varerne er i
kioskerne i forhold til supermarkederne. Det er ikke ligesom de
opskruede priser i en dansk 7-Eleven.
Enig.
Ja, det er også vores erfaring fra Chiang Mai hvor vi tit var i 7-Eleven.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Martin Larsen
2020-01-25 21:14:47 UTC
Post by Klaus Alexander Seistrup
Min nysgerrighed går på: Hvordan bliver de bedre i en riskoger?
Lige min tanke!
Post by Klaus Alexander Seistrup
3 dele jasminris til 5 dl kogende vand
Mener du 3 dele ris til 5 dele vand?

Jeg bruger lige dele ris og vand og så en sjat vand ekstra. Klarer det
på øjemål, og det bliver fint hver gang. Men vil da prøve 3+5.
Post by Klaus Alexander Seistrup
+ et dryp sesamolie så risene ikke koger over.
Skal det nødvendigvis være sesamolie?

Nu kan jeg ikke mindes nogensinde at have kogt ris over, det sker til
gengæld tit med pasta. Dur olietricket også til det?
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-25 22:31:52 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Klaus Alexander Seistrup
3 dele jasminris til 5 dl kogende vand
Mener du 3 dele ris til 5 dele vand?
Ja. Til én person, hvor ris er en væsentlig ingrediens, bruger jeg
1,5 dL ris og 2,5 dL vand. Kun hvis jeg har brug for en mindre portion,
bruger jeg forholdet 1:2 – fx 1 dL ris og 2 dL vand – men jeg er ret
pjattet med ris, så det er sjældent jeg laver så små portioner.

Det er yderst sjældent at jeg bruger andre slags ris end jasminris,
så jeg kan ikke sige hvordan 3:5 fungerer for fx basmati.
Post by Martin Larsen
Post by Klaus Alexander Seistrup
+ et dryp sesamolie så risene ikke koger over.
Skal det nødvendigvis være sesamolie?
Jeg bruger altid sesamolie, da jeg synes det er den olie der passer
bedst i smagen til jasminris. Butikkerne her på Bornholm har desværre
et lille og meget konservativt udvalg af økologiske, koldpressede
olier, så jeg har ikke frit valg på alle hylder.

Oliven synes jeg smager forkert i jasminris. Raps og solsikke minder
for meget om friture. Valnød smager for meget af valnød. Jordnød
kunne sikkert godt gå an, men det er næsten umuligt at få fat i. Det
samme med macadamia og avocado. Og jeg bruger slet ikke vindruekerne.

Hvis man ikke er vild med sesam, er jeg sikker på at andre olier har
den samme effekt. Kokos kunne nok osse gå an til visse retter, men
det plejer jeg ikke at have i huset.
Post by Martin Larsen
Nu kan jeg ikke mindes nogensinde at have kogt ris over, det
sker til gengæld tit med pasta. Dur olietricket også til det?
Når min ris kan finde på at koge over, skyldes det at jeg bruger en
forholdsvis lille kasserolle med tætsluttende låg, som sidder på i
hele kogetiden. De gange hvor jeg har glemt at komme olie i, har
jeg oplevet at der dannes skum, så låges skubbes til side og noget
af skummet løber ned på komfuret. Det sker ikke med olie i vandet.

Tricket dur ikke hvis man koger sushiris: de kan ikke klistre
sammen på den rigtige måde hvis der har været olie i vandet.

Mht. pasta, synes jeg at det fortrinsvis er temperaturen der er
afgørende. Jeg har aldrig låg på gryden når jeg koger pasta – i
stedet er jeg opmærksom på temperaturen, og kommer ikke olie i
vandet.

Min trykkogerbrugsanvisning anbefaler en smule olie i vandet hvis
man koger bønner – netop for at undgå at der dannes skum – så det
er da et forsøg værd når der skal koges pasta (til gengæld synes
jeg at jeg engang læste at man så risikerer at sovsen ikke sidder
ordentligt fast, så…).
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Peter T.
2020-01-25 23:12:30 UTC
Post by Martin Larsen
Nu kan jeg ikke mindes nogensinde at have kogt ris over, det sker til
gengæld tit med pasta. Dur olietricket også til det?
Skru ned på 2 lige netop når pastavandet kommer i kog, da det skal ligge
lige under boblepunktet, hvor det kan passe sig selv. Så slipper du for
problemet med at det koger over. Og kogetiden bliver højst forlænget
med 1-2 minutter.
Peter T.
Lyrik
2020-01-26 05:55:40 UTC
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nu er jeg jo en ris Neofyt. Så jeg målte 2 kopper ris til 3 kopper vand
+ salt og trykkede på knappen. Der er kun 'en knap.(Bemærk at der er en
tænd og slukknap bagpå som jeg overså og troede den var defekt!;-))

Så glemte jeg alt om den og skar kyllingebryst i strimler og stegte på
panden med karry, løg og Lurpak smørbar.+ et drys salt.

Da det stegte var færdigt så jeg at riskogen stod på gul lampe, hvilket
var en indikator for "færdig og jeg holder varm".
Kogeren er udelukkende Analog!(Man kan få digitale monstre, men den
enkle analoge anbefales)
Teknikken er en magnet og kogende vand. Rock solid. Vandet koger under
glaslåg med et lille rundt hul i. Indtil risen har opsuget alt vandet.
Så stiger temperaturen, da vand kun kan blive 100 grader varmt og de 100
grader kun holdes så længe der er vand. Risen kan blive varmere. Men
magneten mister så magnetisme så den slår over på "Gul" som er hold varm.
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvor lang tid gik der? Jeg tænkte ikke på tiden, men den føltes ikke
"For lang".
Det var fordi jeg begyndte med ris og vand og derefter kunne tillade mig
at glemme alt om det.
Hvor stor? Som en lille cylindrisk gryde med glaslåg. Udtagelig
teflon-foring med ris og let at gøre ren.

MvH
jens
Martin Larsen
2020-01-26 12:54:59 UTC
Post by Lyrik
Hvor lang tid gik der? Jeg tænkte ikke på tiden, men den føltes ikke
"For lang".
Det betyder heller ikke så meget hvor lang tid noget tager hvis det står
og passer sig selv.

Jeg koger i øvrigt æg i mikroovn hvis jeg kun skal bruge ét. Det er ikke
meget hurtigere, men det passer sig selv. Og bruger noget mindre energi.

I øvrigt koger jeg altid æg med kun 1-2 cm vand i gryden og tætsluttende
låg. Det er rigeligt.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Peter T.
2020-01-25 23:05:29 UTC
Post by Lyrik
[...]
Jeg har kun hørt godt om riskogere. Samleveren vil bare ikke have en
stående når jeg har foreslået sådan en. Men jeg kan forstå på tråden
her at det må hun nok leve med. :)
Peter T.
Lyrik
2020-01-30 10:26:12 UTC
Jeg har kun hørt godt om riskogere.  Samleveren vil bare ikke have en
stående når jeg har foreslået sådan en.  Men jeg kan forstå på tråden
her at det må hun nok leve med. :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har lyn-tabt 2 kilo siden jeg har fået den. Det er fordi jeg laver
havregrød i den hver morgen. Det giver mæthed uden fedtindtag.

Man bør som brugsanvisningen siger, rengøre den mens den er varm.
Indsatsen op i vasken og vand !
Så løsner den resterende grød sig og bliver til "Vandmænd" der kan tages
op med fingrene og smides i posen.
Resten af vandet hældes igennem en sigte, jeg bruger
evigheds-kaffefilter,- og smides i posen. Så er den ren og klar til
næste kogning.

Alle tiders slankekur!

jens
Martin Larsen
2020-01-30 11:15:14 UTC
Det er fordi jeg laver havregrød i den hver morgen.
Du kan også lave det direkte i skålen i mikroovnen. Mindre opvask!
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-30 12:02:09 UTC
Post by Martin Larsen
Det er fordi jeg laver havregrød i den hver morgen.
Du kan også lave det direkte i skålen i mikroovnen.
Mindre opvask!
Man kan osse lave overnight oats ved at hælde mælk/yoghurt eller
plantemælk på havregryn og lade dem stå i køleskabet natten over.
Mindre strømforbrug!
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Martin Larsen
2020-01-30 12:03:40 UTC
Post by Klaus Alexander Seistrup
Man kan osse lave overnight oats ved at hælde mælk/yoghurt eller
plantemælk på havregryn og lade dem stå i køleskabet natten over.
Mindre strømforbrug!
Ja det har jeg godt hørt/læst. Men smager det ligesom kogt havregrød?
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Bertel Lund Hansen
2020-01-30 12:19:56 UTC
Post by Martin Larsen
Ja det har jeg godt hørt/læst. Men smager det ligesom kogt havregrød?
Ikke mere teori. Prøv det!

Med tak til Harry Motor der dermed lukkede debatten om hvad der
var værst: at to biler kørte frontalt sammen hvor begge kørte 60
km/h eller at en bil med 60 km/h kørte ind i en betonmur.
Martin Larsen
2020-01-30 13:31:14 UTC
Med tak til Harry Motor der dermed lukkede debatten om hvad der
var værst: at to biler kørte frontalt sammen hvor begge kørte 60
km/h eller at en bil med 60 km/h kørte ind i en betonmur.
Hvem er Harry Motor?

Hvis bilerne er ens og vejer det samme inkl. passagerer, er det samme
effekt. Standsning fra 60 km/t til 0 på x sekunder.

Vejer den ene bil mindre, går det værst ud over den. Er den også
"blødere", optager den noget af stødet fra den anden og bliver dermed
også hårdere ramt.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Bertel Lund Hansen
2020-01-30 14:07:57 UTC
Post by Martin Larsen
Hvem er Harry Motor?
Min far har været medlem af FDM lige siden vi fik ny bil i
60'erne, og FDM udgiver "Motor". De havde (har?) en brevkasse
hvor man kunne spørge om råd, og den blev redigeret af en fyr der
hed Harry til fornavn og aldrig blev kaldt andet - ejheller
underskrev sig med andet - end "Harry Motor". Det var for øvrigt
Füchsel der illustrerede hans artikler.

Jeg mindes en tegning hvor en mand kommer slæbende med motoren
til sin bil der står med gabende motorhjelm bag ham. Konen står i
døren og siger:
- Er du sikker på at der stod at du skulle fjerne motoren fra
strømfordeleren?

Til dem der ikke lige er med:
Uneel Zbgbe eåqrqr sbyx gvy ng swrear *ebgbera* sen
fgeøzsbeqryrera uivf qr ine areiøfr sbe ng qrerf ovy fxhyyr oyvir
fgwåyrg.

Men Harry Motor havde altså også fået spørgsmålet om de to biler
hvor mange mente at det var værst at køre ind i muren.

En anden gang var opgaven:
En bil er monteret med ramper med hjul så man kan køre op på dens
tag og ned igen mens den kører. Den og en anden bil kører i
retning mod hinanden hver med 60 km/h. Hvad vil speedometeret
vise i den rampeløse bil når den lige er på tagen af rampebilen
(og ingen af dem bremser)?

Den slags spørgsmål affødte mange indlæg med vidtløftige
forklaringer.
Klaus Alexander Seistrup
2020-01-30 13:32:55 UTC
Post by Martin Larsen
[overnight oats]
Ja det har jeg godt hørt/læst. Men smager det ligesom kogt
havregrød?
Nej, men det er dejlig cremet uden at være klistret.

Til 1 portion plejer jeg at bruge

· 1½ dL grove havregryn
· 1 spsk havreklid
· 1 spsk afskallede hampefrø
· 1 spsk chiafrø
· 1 knsp vaniljesukker eller stødt kanel
· 1 nip salt
· evt. sødt (sukker, honning, stevia, …) svarende til ~1 tsk sukker

Bland alle ingredienserne grundigt sammen.

Tilsæt

· 3½ dL plantemælk (jeg plejer at bruge mandel eller soja)

Bland grundigt. Tildæk og opbevar i køleskabet til næste dag.

Kom et par spsk rosiner eller fx æble i tern på. Omnomnom…
🐸 Klaus Alexander Seistrup
Thomas Corell
2020-01-30 13:27:59 UTC
Post by Martin Larsen
[...]
Nu er en del af nydelsen, for mig, at det er varm havregrød. Lidt svært
at opnå med dit forslag ;)
--
People have settled down in ignorance and craving,
constructed truths,
then settled down in the results of ignorance and craving
Martin Larsen
2020-01-30 13:37:01 UTC
Post by Thomas Corell
Nu er en del af nydelsen, for mig, at det er varm havregrød. Lidt svært
at opnå med dit forslag;)
30 sekunder i mikroovnen løser vel det problem....
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Thomas Corell
2020-01-30 14:10:05 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Thomas Corell
[...]
Så lad være med at lave den i microovnen, men i stedet varme den i
microovnen ? Så forsvinder pointen jo li'som ;)
--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?
Martin Larsen
2020-01-30 15:27:41 UTC
Post by Thomas Corell
Så lad være med at lave den i microovnen, men i stedet varme den i
microovnen ? Så forsvinder pointen jo li'som;)
Næh. Det tager 2-3 minutter at koge havregrøden. 30 sekunder at varme den.

Pointen er altså at man får hurtigere havregrød med mindre
energiforbrug. Og sikkert også en anden karakteristik end hvis den var
kogt frem for "langtidsopløst".
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Thomas Corell
2020-01-30 15:48:20 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Thomas Corell
Så lad være med at lave den i microovnen, men i stedet varme den i
microovnen ? Så forsvinder pointen jo li'som;)
Næh. Det tager 2-3 minutter at koge havregrøden. 30 sekunder at varme den.
1 dl havregryn, 2 dl vand, 90 sekunder. Hvis den skal varmes fra kold er
det omkring 40 sekunder. En besparelse på 0,010 kWh, pr. portion.
Post by Martin Larsen
Pointen er altså at man får hurtigere havregrød med mindre
energiforbrug.
Pointen (nu klippede du den væk igen), var at man kunne spare strømmen
til mikroovnen, ved at lade grøden stå i blød, natten over.

Jeg bemærkede at så fik man kold havregrød.
Post by Martin Larsen
Og sikkert også en anden karakteristik end hvis den var
kogt frem for "langtidsopløst".
Det er jeg ikke i tvivl om, men det er ikke emnet.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Martin Larsen
2020-01-30 21:26:48 UTC
Post by Thomas Corell
Pointen (nu klippede du den væk igen),
Hvad ævler du om? Jeg har ikke klippet nogen pointe væk. Jeg har bare
citeret hvad jeg svarer på.
Post by Thomas Corell
var at man kunne spare strømmen
til mikroovnen, ved at lade grøden stå i blød, natten over.
Nej, pointen (min) var at man kunne spare opvasken ved at lave den
direkte i skålen. Det med energiforbruget kom fra en anden.
'
Energiforbruget for en portion havegryn uanset hvordan man laver den er
fuldstændig uden betydning.
--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk
Thomas Corell
2020-01-31 07:53:39 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Det jeg kommenterer på/efter og citerer (og du klipper væk hver gang) er:
| Man kan osse lave overnight oats ved at hælde mælk/yoghurt eller
| plantemælk på havregryn og lade dem stå i køleskabet natten over.
| Mindre strømforbrug!

Prøv selv at gå tilbage i denne del-tråd, så vil du kunne se det ved
selvsyn.
Mind is everything, everything is mind
Thomas Corell
2020-01-31 07:54:30 UTC
Post by Thomas Corell
[...]
Den pointe jeg kommenterer på/efter og citerer (og du klipper væk hver
gang) er:
> [...]
| Mindre strømforbrug!

Prøv selv at gå tilbage i denne del-tråd, så vil du kunne se det ved
The ability to speak several languages is an asset,
but the ability to keep your mouth shut in any language is priceless
Peter T.
2020-01-30 17:15:17 UTC
Post by Lyrik
Jeg købte en "Wilfa" model nedsat i "Imerco" til halv pris.
Mest fordi jeg ikke har spist ris i et par år nu!;-)
Jeg stod og gloede på riskoger i en isenkræmmer i går. Der var OBH og
Tefal. Besluttede mig for ikke at købe nogen før jeg har spurgt jer.

Hvilken mærke og model riskoger har I andre?
Peter T.
Kim Ludvigsen
2020-01-30 18:21:08 UTC
Post by Peter T.
Hvilken mærke og model riskoger har I andre?
Her i Thailand har jeg en thailandsk Panasonic-model. Jeg må krybe til
korset og erkende, at selvom jeg anbefaler en riskoger, så har jeg rent
faktisk ikke en hjemme i Danmark. Jeg kunne simpelthen ikke finde en,
jeg kunne lide, da jeg tjekkede udvalget, så jeg er også interesseret i
anbefalinger.
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyrik
2020-01-30 19:23:21 UTC
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den her:
https://www.imerco.dk/wilfa-rc5s-riskoger?id=100382333

Hilsen
jens
Peter T.
Peter T.
Kim Ludvigsen
2020-01-31 20:39:21 UTC
Post by Lyrik
https://www.imerco.dk/wilfa-rc5s-riskoger?id=100382333
Der står, at den er funktionelt indrettet med forudindstillede
programmer - men det ser ud som om, den kun har ét program?

Jeg har for øvrigt den her, som jeg ikke har kunnet finde i Danmark:

https://www.panasonic.com/ca/consumer/home-appliances/rice-cookers/microcomputer-controlled/sr-df181.html

Den er jeg meget glad for, omend den har en stor mangel, som de i sjovt
nok i manualen beskriver som et plus - den har ikke en bip-lyd, der
fortæller, når den er færdig. OK, risene holdes varme, men det er altså
alligevel rart nok at kunne høre, når de er færdige i stedet for at
skulle tjekke, hvilken lampe der lyser.

Den risspatel, der medfølger - også til din riskoger - er for øvrigt et
køkkenværktøj, som jeg ikke vidste, jeg savnede.
Mvh. Kim Ludvigsen
Peter T.
2020-02-03 13:32:56 UTC
Post by Lyrik
Post by Lyrik
[...]
Medlemspris 199. Ikkemedlemmer 399. Jeg bliver så træt.

Indrømmet. Jeg magtede ikke det der medlemspjat for gud ved hvilken
gang. Det ville have taget mig maks 5 min, men jeg besluttede at betale
fuld pris og skynde mig ud af butikken. Dumt ikke at bruge 5 minutter
ekstra og spare 200 kr. Men jeg får bare så lange løg af sådåan noget.
Peter T.
Lyrik
2020-02-04 16:28:40 UTC
Post by Lyrik
Post by Lyrik
[...]
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg gik ind i butikken i Nakskov. Der var den stablet til 199,- uden at
være medlem købte jeg den til den pris.

mvh
jens
Peter T.
2020-02-04 18:36:42 UTC
Post by Lyrik
Jeg gik ind i butikken i Nakskov. Der var den stablet til 199,- uden at
være medlem købte jeg den til den pris.
Typisk butikker i landkommuner. :) Jeg har brugt den to dage i træk til
de ellers klistrede basmatiris. Selv samleveren herhjemme er nu
overbevist om værdien i den. For de er stort set perfekt kogte.
Peter T.
Bertel Lund Hansen
2020-02-05 08:18:01 UTC
Post by Lyrik
Jeg gik ind i butikken i Nakskov. Der var den stablet til 199,- uden at
være medlem købte jeg den til den pris.
Angående medlemstilbud:

Dengang FDB (nu Coop) introducerede medlemstilbud, købte jeg
begejstret en isoleret flyverdragt til 300 kr. - kun for
medlemmer.

Ugen efter var de sat ned til 100 kr. og kunne købes af alle. Så
meget for medlemstilbud.
Kim Ludvigsen
2020-02-05 08:26:01 UTC
Ugen efter var de sat ned til 100 kr. og kunne købes af alle. Så
meget for medlemstilbud.
Det svarer til en gammel tegnet vits (hm, hvad er det nu, man kalder dem?):
Første billede viser en plakat med "Sidste dag med de gamle priser" i
varehuset.
Næste billede viser varehuset med plakater med "Stort udsalg" og "Alt
nedsat 50 procent".
--
Mvh. Kim Ludvigsen