Rengøring med brunsæbe og salmiakspiritus?
Mads Madsen
2005-01-02 13:26:36 UTC
Hej

Så skal vi til det igen....
Kuglegrill´en har været brugt nytårsaften og jeg har læst at jeg kan
gøre den ren igen med brunsæbe samt salmiakspiritus.

Jeg har læst at risten skal i en plastiksæk godt indsmurt i brunsæbe.
En kop med salmiakspiritus skal stilles ind i plastsækken.
Mixtuten skal nu stå 12-24 timer og risten skal så nemt kunne spules
ren med haveslangen.

Jeg er jo lidt nervøs da både brunsæbe og salmiakspiritus hver forsig
er skrappe sager.

Mine spørgsmål er så;
-- Har nogen gode erfaringer med ovennævnte råd?
-- Kan hele Weber kuglegrillen (Låg og kuglekrop) mon holde til at få
behandlingen?
-- Er tidsrummet 12-24 timer OK?
-- Kan alm. haveslangevand som jo er kold vand, godt spule resterne af
sæben væk?
-- Må der godt komme brunsæbe i regnvandsafløbet?

Det var så grillen, men hva´ med Voss komfur bageplader mv.;

-- Kan jeg gøre det samme med den bagepladerne?
-- ...og den aftagelige ovnrude?
-- ...måske hele ovnlågen som jo kan tages af (ydersiden er hvid og
måske er det ikke emalje men malet)?

Hvis det kunne lykkedes på denne nemme måde ville det jo være skønt.
Jeg syntes jeg gennem tiden har brugt mange timer på rengøring af
grill, ovn, ovnplader, ovnrude osv...og jeg hader det.

Mvh.
Mads
Mads
2005-01-02 15:18:02 UTC
Post by Mads Madsen
Jeg har læst at risten skal i en plastiksæk godt indsmurt i brunsæbe.
En kop med salmiakspiritus skal stilles ind i plastsækken.
Jeg plejer nu bare at hælde en sjat ned i sækken. En hel kopfuld er
ikke nødvendig.
Post by Mads Madsen
-- Har nogen gode erfaringer med ovennævnte råd?
Ja, det er en ren mirakelkur. :o)
Post by Mads Madsen
-- Kan hele Weber kuglegrillen (Låg og kuglekrop) mon holde til at få
behandlingen?
Det tør jeg så ikke svare på, for jeg ejer ikke en Weber, men hvis det
er emalje, så burde den kunne tåle det. Der er sikkert nogen grill
eksperter der ved det.
Post by Mads Madsen
-- Er tidsrummet 12-24 timer OK?
Ja
Post by Mads Madsen
-- Kan alm. haveslangevand som jo er kold vand, godt spule resterne af
sæben væk?
Ja, evt i samarbejde med en børste.
Post by Mads Madsen
-- Må der godt komme brunsæbe i regnvandsafløbet?
Om det ryger i den udvendige kloak eller i køkkenvasken er
vist lige gyldigt. Det er jo heller ikke de store mængder der
handler om. Der ryger jo også sæbe i kloakken bår du vasker
bilen. :o)
Post by Mads Madsen
Det var så grillen, men hva´ med Voss komfur bageplader mv.;
-- Kan jeg gøre det samme med den bagepladerne?
Jeps. Det har jeg selv gjort adskillige gange.
Post by Mads Madsen
-- ...og den aftagelige ovnrude?
Intet problem.
Post by Mads Madsen
-- ...måske hele ovnlågen som jo kan tages af (ydersiden er hvid og
måske er det ikke emalje men malet)?
Jeg har aldrig prøvet med hele lågen, men nu sviner jeg heller ikke
så meget når jeg laver mad at det har været nødvendigt. :o)

mvh Mads
Bertel Lund Hansen
2005-01-02 15:45:04 UTC
Post by Mads
Post by Mads Madsen
[...]
Er det overhovedet nødvendigt med salmiakspiritus? Jeg vil ikke
have det i huset fordi det er smadderusundt blot ved indånding.
Brun sæbe derimod dufter kun svagt og uskadeligt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Bertel Lund Hansen
Mads
2005-01-02 15:54:44 UTC
On Sun, 02 Jan 2005 16:46:02 +0100, Bertel Lund Hansen
Post by Bertel Lund Hansen
Er det overhovedet nødvendigt med salmiakspiritus?
Det virker 10 gange bedre og hurtigere en hvis man kun
bruger brun sæbe
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg vil ikke
have det i huset fordi det er smadderusundt blot ved indånding.
Netop derfor man bruger en plastiksæk og om muligt gør det
udendørs. Der er jo ingen der har foreslået at man skal
bruge det til at rense sine bihuler med. ( selvom mine nu
godt kunne trænge til en omgang ) ;o)

mvh Mads
Erik Olsen
2005-01-02 16:33:00 UTC
Er det overhovedet nødvendigt med salmiakspiritus? Jeg vil ikke
have det i huset fordi det er smadderusundt blot ved indånding.
Jeg tror det er meningen at det skal foregå udendørs.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
s***@gmail.com
2018-11-13 16:08:50 UTC
Regnvandsafløb og kloakafløb er altså ikke det samme . Regnvandsafløb er til........regnvand.Og undgå i det hele taget brug af kemikalier, både i hjemmet og på job .
Thomas Nørgaard
2005-01-03 11:18:18 UTC
Post by Mads Madsen
Hej
Så skal vi til det igen....
KuglegrillŽen har været brugt nytårsaften og jeg har læst at jeg kan
gøre den ren igen med brunsæbe samt salmiakspiritus.
<snip>
Jeg plejer bare at sprøjte hele skidtet med K2R ovn- og grillrens. Lade det
stå i et døgn og så vaske det hele rent med en stiv børste. Det virker fint.
Har prøvet med andre mærker (f.eks. Sterling fra netto) det er ikke nær så
godt...

Et lille tip: Når det hele er rengjort og tørt er det en god ide at sprøjte
det med madolie, så er det nemlig ren olie der brænder fast og ikke
"madsnask" det gør grillen nemmere at rengøre næste gang.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus