Lommeregner
2009-01-30 05:34:55 UTC
Jeg har lige købt en lommeregner, men når jeg fx. taster 4,7 ÷ 25% så
skriver den at resultatet bliver ÷81,2. Windows lommeregner siger 3,5
hvilket vel også er det rigtige (25% er ca. en fjerdel).
Hvad kan jeg have overset?

/Peter
Knut
2009-01-30 05:48:17 UTC
Post by
[...]
Nu er det ikke givet du kan lave en formel på den måde på den lommeregner -
jeg ville sige 4,7 * 0,75 eller 4,7 * 75%

knut
Peter Knutsen
2009-01-30 17:07:50 UTC
Post by Knut
Nu er det ikke givet du kan lave en formel på den måde på den lommeregner -
jeg ville sige 4,7 * 0,75 eller 4,7 * 75%
Eller 4,7 * (1-0,25) hvis man nu f.eks. ikke lige gider regne ud at
"-25%" er det samme som "75% af".

Hvis lommeregneren ikke har parantesfunktion, så har den muligvis en
hukommelse som man kan gemme ting i, der kan bruges på næste samme måde.
alternativt kan man sige 1-0.25 = * 4,7 = altså med en mellemregning.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
Hans Paulin (6310)
2009-01-30 08:57:09 UTC
Post by
Jeg har lige købt en lommeregner, men når jeg fx. taster 4,7 ÷ 25%
Skal du ikke bruge tegnet"-" i stedet?

Det andet er vel et "dele"-tegn!?
Hans
www.zofiaoghans.dk
2009-01-30 12:58:14 UTC
Hehe det er minus-tegnet jeg bruger
Hans Paulin (6310)
2009-01-30 09:03:24 UTC
Post by
Jeg har lige købt en lommeregner, men når jeg fx. taster 4,7 ÷ 25% så
skriver den at resultatet bliver ÷81,2.
Jeg får 18,8 på min med de samme tegn :o)
Hans
www.zofiaoghans.dk
Allan G
2009-01-30 09:10:51 UTC
Post by Hans Paulin (6310)
Post by
[...]
Og min skriver 3,525 Men det er en HP så jeg er nød til at skrive 4,7 enter
25% -

Mvh Allan
Hm
2009-01-30 09:20:08 UTC
Peter prøv dette:

4,7 x 25% minus = 3,525

Hanne
2009-01-30 12:59:28 UTC
Post by Hm
4,7 x 25% minus = 3,525
Jeps det virker, men sådan gider jeg ikke regne! hehe
Jeg har alle dage gjort som Windows lommeregneren også gør. Sjovt nok kan
dette Impega maskine ikke finde ud af det.
Erik Olsen
2009-01-30 17:52:46 UTC
Post by Allan G
Post by Hans Paulin (6310)
Post by
[...]
Mine HP-lommeregnere har ikke en %-tast.

Det behøver jeg forresten heller ikke, jeg regner altid 25 % som 0,25.
Men mine forsøg på at eftergøre jeres regnestykker giver nogle sjove
resultater eller et fejl-bip, så det må være nogle af jer som har en
alternativ forståelse af hvad % er.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Jesper Poulsen
2009-01-30 18:07:47 UTC
Post by Erik Olsen
Mine HP-lommeregnere har ikke en %-tast.
HP48 og HP16C?
Jesper Poulsen
Erik Olsen
2009-01-30 18:21:48 UTC
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
Mine HP-lommeregnere har ikke en %-tast.
HP48 og HP16C?
En HP48SX her og en HP48GX i firmaet.

Jeg kan se at mine to HP15C (den mest pålidelige type lommeregner jeg
ejer eller har ejet) faktisk har en %-tast, men jeg bruger den aldrig.
Jesper Poulsen
2009-01-30 19:01:21 UTC
Post by Erik Olsen
En HP48SX her og en HP48GX i firmaet.
Fin regner :-)
Post by Erik Olsen
Jeg kan se at mine to HP15C (den mest pålidelige type lommeregner jeg
ejer eller har ejet) faktisk har en %-tast, men jeg bruger den aldrig.
Har du 2 stk? *savle*
Jeg har ingen... Jeg har en HP32S og den har også tegnet (ubrugt tegn).
HP16C har det heller ikke, så derfor skød jeg som jeg gjorde.
Jesper Poulsen
Erik Olsen
2009-01-30 19:22:17 UTC
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
En HP48SX her og en HP48GX i firmaet.
Fin regner :-)
Ja, jeg er meget glad for dem begge.
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
Jeg kan se at mine to HP15C (den mest pålidelige type lommeregner jeg
ejer eller har ejet) faktisk har en %-tast, men jeg bruger den aldrig.
Har du 2 stk? *savle*
Min kone har også en ;-)

Jeg bruger dem på værkstedet og til at tage med ud af huset. Jeg har
oplevet af knuse displayet på en HP48GX ved at transportere den i
rygsækken sammen med andre ting, så jeg tager helst en af HP15C'erne
med.
Jesper Poulsen
2009-01-30 20:53:26 UTC
Post by Erik Olsen
Ja, jeg er meget glad for dem begge.
Min SX'er ligger her ved siden af.
Post by Erik Olsen
Min kone har også en ;-)
:-)
Post by Erik Olsen
oplevet af knuse displayet på en HP48GX ved at transportere den i
rygsækken sammen med andre ting, så jeg tager helst en af HP15C'erne
Har du ikke minimanualen i 48'eren taske?
Den dækker displayet perfekt. Jeg kan fint tage min 48'er med, selv om
det oftest er 32S'eren der kommer i tasken, pga. størrelsen (eller
mangel på samme).
Jesper Poulsen
Erik Olsen
2009-01-30 21:13:20 UTC
Post by Jesper Poulsen
Har du ikke minimanualen i 48'eren taske?
Den dækker displayet perfekt. Jeg kan fint tage min 48'er med,
Du siger noget, det skal jeg prøve at finde ud af. Det er så længe siden
jeg har brugt taskerne at jeg har glemt det.

Det var sikkert det der gik galt dengang. HP udskiftede i øvrigt
regneren med det knuste display da den blev indsendt til reparation. Jeg
forventede at få en regning, men der kom ingen.
Master Fat Bastard
2009-01-31 12:26:04 UTC
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
En HP48SX her og en HP48GX i firmaet.
Fin regner :-)
næ. røvelendig og som en 80286 pc.
hvis man laver simple ting er de sikkert udmærket.
Allan G
2009-01-30 20:30:24 UTC
Jeg burde skifte batteri på den og dens makker da de snart er gamle. Meget
gamle. Altså baterierne.
/Hehe en gammel HP11C

Det er lige skrevet i huske bogen og bliver gjort hurtigst muligt.

Mvh Allan
Holst
2009-01-30 10:39:54 UTC
Post by
Jeg har lige købt en lommeregner, men når jeg fx. taster 4,7 ÷ 25% så
skriver den at resultatet bliver ÷81,2. Windows lommeregner siger 3,5
hvilket vel også er det rigtige (25% er ca. en fjerdel).
25 % er ikke cirke en fjerdedel. Det er præcis en fjerdedel.
Post by
Hvad kan jeg have overset?
Har aldrig regnet procentregning med %-tegnet. I dit tilfælde vil jeg
sige 4,7 * 0,75, men det er en anden historie. Mon du bruger
divisionstegnet i stedet for minustegnet?
2009-01-30 13:03:31 UTC
Post by Holst
25 % er ikke cirke en fjerdedel. Det er præcis en fjerdedel.
Jo, men du ved vel hvad jeg mener?
4,7 minus 25% giver 3,5.
Men 3,5 plus 25% giver ikke 4,7. Det giver knap 4,5. Derfor skrev jeg ca..
(afhængig af hvad vej man regner).
Post by Holst
Har aldrig regnet procentregning med %-tegnet. I dit tilfælde vil jeg
sige 4,7 * 0,75, men det er en anden historie. Mon du bruger
divisionstegnet i stedet for minustegnet?
Nej jeg bruger godt nok det rigtige tegn. Det må være opbygningen af
lommeregneren, men har dog aldrig oplevet at man ikke kunne gøre som jeg
efterlyser. Selv med Windows XP lommeregner forløber det lige ud af
landevejen.

/Peter
Holst
2009-01-30 13:11:32 UTC
Post by
Post by Holst
[...]
Se, her viser du jo en af de store forståelsesmæssige problemer, man
ofte oplever. Når man taler om procent, er det vigtigt at vide, hvad det
er en procentdel af.

Moms er en typisk faldgruppe for mange. Momssatsen er som bekendt 25 %,
så hvis en varer ekskl. moms koster 80 kr., så er momsen 20 kr. og den
samlede pris 100 kr. ... og af de 100 kr. udgør momsen nu 20 % ...
Post by
[...]
Prøv at læs lommeregnerens manual. Jeg har personligt aldrig regnet
procentregning ved anvendelse af %-tegnet.
Peter Knutsen
2009-01-30 17:11:15 UTC
Post by
Post by Holst
[...]
3,5 plus 33,3% skulle gerne give 4,7, fordi plus 33% er det "modsatte"
af minus 25%.

Tænk på tallet 100. Fjern så 25%. Så er du nede på 75.

Læg så 33%,3 oveni, så kommer du op på 100 igen (næsten - hvis du bruger
1/3 i stedet for 33,3% så kommer du op på *præcis* 100,0000).

Desuden har Holst ret. 25% er præcist en fjerdel, hvadenten du tager en
fjerdel fra (hvis du tager en fjerdel fra 100 så får du 75) eller lægger
den til (hvis du lægger en fjerdedel til 100 så får du 125).
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
Jensen
2009-01-30 11:08:58 UTC
Post by
[...]
At lommeregneren er fra IT Factory?
Thomas
Anders
2009-01-30 13:11:02 UTC
Post by
[...]
Hvis du tager de 4.7 og dividere det med 1.25 = 3.76 og det er en fjeredel.
Holst
2009-01-30 13:15:24 UTC
Nej, 3,76 er ikke en fjerdedel. Derimod er 3,76 hele 4/5 af de 4,7.
Jesper Poulsen
2009-01-30 15:22:33 UTC
Post by
Hvad kan jeg have overset?
Manualen til lommeregneren. Lommeregneren regner på den måde som den er
udviklet til at regne. Hvis du får stukket en af mine lommeregnere i
hånden, så vil du ikke ikke kunne regne det ud på samme måde som du er
vant til fra Windows' regner.
Jesper Poulsen
2009-01-30 20:24:40 UTC
Post by Jesper Poulsen
[...]
De lommeregenre jeg har brugt de sidste 30 år har kunne klare at regne 100
minus 25% og kommet frem til 75. Men det er åbenbart vanskeligt for nogle
regnemaskine-fabrikanter, har jeg nu opdaget. Derfor min forviring.

/Peter
Erik Olsen
2009-01-30 20:32:53 UTC
Post by
[...]
Jeg ville regne det som 100-25 % = 100-25/100 = 100-0,25 = 99,75.

Det er i mine øjne den eneste rigtige metode. Hvis det er noget andet du
mener, skal det formuleres anderledes.
Jesper Poulsen
2009-01-30 21:00:30 UTC
Post by Erik Olsen
Jeg ville regne det som 100-25 % = 100-25/100 = 100-0,25 = 99,75.
HP32S får det til 75.

100 ENTER 25 % - -> 75

50 ENTER 25 % - -> 37,5

Og det oprindelige regnestykke:

4,7 ENTER 25% - -> 3,525
Jesper Poulsen
Erik Olsen
2009-01-30 21:09:39 UTC
Post by Jesper Poulsen
HP32S får det til 75.
100 ENTER 25 % - -> 75
50 ENTER 25 % - -> 37,5
Det er lidt snyd, for den beregning er egentlig 100*(1-25 %) =
100*(1-0,25) = 100*0,75 = 75.

Men det er det sædvanlige med procentregning. Metoden er egentlig
opfundet for at købmænd og bogholdere skulle kunne regne deres
regnestykker lidt lettere, men fakta er at dem der har brug for
procentregning, forstår det alligevel ikke til fulde, og dem der gør,
kan sagtens klare sig uden procentregning.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
2009-01-31 08:22:28 UTC
Post by Erik Olsen
Jeg ville regne det som 100-25 % = 100-25/100 = 100-0,25 = 99,75.
Det er i mine øjne den eneste rigtige metode. Hvis det er noget andet
du mener, skal det formuleres anderledes.
Hvordan skal det formuleres anderledes? Hvis man vil trække 25% fra 100, så
taster man da 100 minus 25% (100 - 25 % =). Længere kan den virkelig ikke
være.
Studo
2009-01-31 09:05:25 UTC
Post by
Post by Erik Olsen
[...]
Det følger ihvertfald ikke den matematiske notation der undervises i i
skolerne. (som jeg husker det...)

Som nævnt længere oppe i tråden vil du nok også komme i problemer med
andre regnestykker som eks 10-5/2=

Som Erik Olsen er inde på er det du skriver: (ren dobbeltkonfekt, men med
et led mere)
100 - 25 % = 100 - 25 * 1/100 = 100 - 25/100 = 100 - 0,25
Erik Olsen
2009-01-31 10:36:45 UTC
Post by
Post by Erik Olsen
[...]
Hvor har du dog lært den besynderlige notationsform?
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
2009-01-31 17:01:23 UTC
Post by Erik Olsen
Hvor har du dog lært den besynderlige notationsform?
Jeg skriver bare hvad der skal indtastes på lommeregneren:
100 - 25 % =
Et hundrede minus femogtyve procent lig med

Hvis du ikke kan følge med til det, så ved jeg ikke... hehe
Det kan da godt være at det er helt forkert rent matematisk, men det er i
hvert fald brugervenligt og lige ud af landevejen sålænge vi snakker
lommeregnere.

peter
Erik Olsen
2009-01-31 17:11:28 UTC
Post by
Post by Erik Olsen
Hvor har du dog lært den besynderlige notationsform?
100 - 25 % =
Et hundrede minus femogtyve procent lig med
Hvis du ikke kan følge med til det, så ved jeg ikke... hehe
Det er bestemt ikke en vedtagen notation. Hvis din hensigt er at lade
andre forstå hvad du skriver, bør du anvende et 'sprog' som andre
forstår. Hvis det bare er et forgæves forsøg på at trolle eller blære
dig, så glem det.
Post by
Det kan da godt være at det er helt forkert rent matematisk, men det
er i hvert fald brugervenligt og lige ud af landevejen sålænge vi
snakker lommeregnere.
At en lommeregner regner efter en metode som forekommer forståelig for
dem der kender den pågældende lommeregner, og uforståelig for andre,
siger ikke ret meget. Det er derfor der laves manualer til lommeregnere.

Jeg vil tro at man i pågældende manual kan læse hvordan lommeregneren
fortolker og bruger de pågældende tastetryk.

Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost på
en HP med RPN.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
2009-01-31 19:42:23 UTC
Post by Erik Olsen
[...]
Jeg ved ikke hvad det er for et sprog jeg skal tale, for at I herinde
kan/vil forstå hvad det er jeg siger.
Jeg har et forståelses-problem med en lommeregner, som ikke virker på samme
måde som de maskiner jeg har brugt de senste 30 år. Derfor mit indlæg.
Post by Erik Olsen
[...]
Der står intet i manualen. Ellers havde jeg ikke spurgt her.
Det eneste eksempel på procent-regning er:
Find 6% of 100: 100 x 6% = 6
Post by Erik Olsen
Jeg vil tro at man i pågældende manual kan læse hvordan lommeregneren
fortolker og bruger de pågældende tastetryk.
Der tror du så forkert.
Post by Erik Olsen
Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost på
en HP med RPN.
Ja det er muligt. Hvilken relevans har det for mit spørgsmål? Nu er det vist
mere dig der forsøger at blære dig.
Men jeg har fået så meget indblik i lommeregnere nu, at jeg kan forstå at de
har et forskelligt funktions-mønster for de samme taster. Og det var jeg
ærlig talt ikke klar over.

Mvh Peter
Erik Olsen
2009-01-31 19:45:55 UTC
Post by
Post by Erik Olsen
Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost
på en HP med RPN.
Ja det er muligt. Hvilken relevans har det for mit spørgsmål?
Som skrevet til sammenligning, dvs. for at vise at lommeregnere er
forskellige.
Jesper Poulsen
2009-01-31 23:36:04 UTC
Post by Erik Olsen
forstår. Hvis det bare er et forgæves forsøg på at trolle eller blære
dig, så glem det.
Erik, '%' er en funktion på line med 'Cos'. Den bruger de to tal der er
indtastet og tager det sidste tal som procentsats af det første.
Post by Erik Olsen
Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost på
en HP med RPN.
Men %-funktionen fungerer helt på samme måde på en RPN-regner.
Jesper Poulsen
Studo
2009-02-01 08:39:53 UTC
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
[...]
Siden hvornår er Cos begyndt at anvende to tal?
Post by Jesper Poulsen
Post by Erik Olsen
Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost på
en HP med RPN.
Men %-funktionen fungerer helt på samme måde på en RPN-regner.
Vi har allerede konstateret at sådanne %-funktioner virker forskelligt
alt efter lommeregner. Nogle gange følges matematikken ikke, og så
reageres der som Peter gerne vil have det.
Pointen er nok mere at har man ikke styr på notationen i matematik, så er
en RPN-regner ret bøvlet at bruge.
Jesper Poulsen
2009-02-01 11:14:31 UTC
Post by Studo
Siden hvornår er Cos begyndt at anvende to tal?
Det er irrelevant hvor mange tal der anvendes. Det er en funktion som
tager et antal parametre og giver et resultat!
Post by Studo
alt efter lommeregner. Nogle gange følges matematikken ikke, og så
Matematikens love er irrelevante for en funktion. Den kunne også skrive
"Hello World!" på displayet. Det er en funktion som anvendes på den måde
som den er beregnet til at blive anvendt. Og på en RPN-regner gør
%-funktionen præcis som det Peter er vant til.
Post by Studo
Pointen er nok mere at har man ikke styr på notationen i matematik, så er
en RPN-regner ret bøvlet at bruge.
Det er også irrelevant i denne sammenhæng.
Jesper Poulsen
Studo
2009-02-01 11:48:26 UTC
Post by Jesper Poulsen
Post by Studo
Siden hvornår er Cos begyndt at anvende to tal?
Det er irrelevant hvor mange tal der anvendes. Det er en funktion som
tager et antal parametre og giver et resultat!
HVorfor er det irrelevant?
http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_functions

Tilbage til "funktionen" procent. lidt at starte med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Percentage
Som det er nævnt mange gange i denne tråd, er det noget af en antagelse
lommeregneren skal lave for at kunne tolke % (hundrededele), altså
X*1/100, til at give det resultat der her efterspørges.

200-25%=199,75

Der efterspørges en lommeregner der skal tolke dette som
200-25% = 200*(100-25)/100 = 200*(1-0,25) = 150

Hvordan kan lommeregneren se at du ikke mener
(200-25)% = 1,75

Derfor er "funktionen" % der efterspørges ikke en korrekt beskrivelse
hvis du skal skrive det videre til andre. De vil sandsynligvis blive
forvirrede.
Der er så lommeregnere der åbenbart gør som der efterspørges. Jamen, godt
for jer. Det er bare stadig forkert notation og gør at i bliver svære at
forstå. A smule of ich prøver ein wortersammensætnung to make, as ein
sentence. Jeg har skrevet en sætning du _måske_ forstår, men der er ikke
meget sammenhæng til et sprog. Det samme gør sig gældende hvis man vil
have 100-25% til at være 75.
Post by Jesper Poulsen
Post by Studo
[...]
For at tage din 'Hello world!'... Der er stor forskel på om du skriver
det i java, C, C++, Basic osv. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilket
værktøj der benyttes. Ja, du når samme resultat, men forstår du ikke
værktøjet er det sværere at nå i mål.
Post by Jesper Poulsen
Post by Studo
Pointen er nok mere at har man ikke styr på notationen i matematik, så
er en RPN-regner ret bøvlet at bruge.
Det er også irrelevant i denne sammenhæng.
Egentlig ikke, når det nu er brugervenligheden af en lommeregner der er
grundlaget for diskussionen.
Jesper Poulsen
2009-02-01 17:13:33 UTC
Post by Studo
HVorfor er det irrelevant?
Det er en funktion der får nogle parametre og giver et resultat!
Post by Studo
For at tage din 'Hello world!'... Der er stor forskel på om du skriver
det i java, C, C++, Basic osv. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilket
Nej, for resultatet bliver det samme. Funktionen "Hello World!" giver
samme resultat uanset hvilket sprog den er skrevet i.

Om jeg skriver en %-funktion i RPL eller SYSRPL på min HP48 ændrer ikke
noget. Den tager 2 parametre som ligger i stak-register 2 hhv.
stak-register 1 og giver et resultat som kommer til at ligge i
stak-register 1. Funktionen kommer til at dække over f(x,y)=x*y/100.
Post by Studo
Egentlig ikke, når det nu er brugervenligheden af en lommeregner der er
grundlaget for diskussionen.
Det er en FUNKTION der er grundlaget for diskussionen. En FUNKTION. Ikke
en lommeregnertype.
Jesper Poulsen
Studo
2009-02-01 18:11:07 UTC
Post by Studo
[...]
JA, men der er unægteligt stor forskel i hvad du skal taste for at få det.
Post by Jesper Poulsen
[...]
tja, funktionen skal åbenbart også holde styr på forskellige notationer
så du har en f(x,y,z)
100 - 75%
100 * 25%

men det er stadig svært at få 100-25% til 75 med dit forslag
(100*25/100=25)

Efter normal tankegang, så bør procentfunktionen blot være f(x)=x/100
ikke mere, ikke mindre.
Sådan læser vi forskelligt.
Jesper Poulsen
2009-02-01 20:13:38 UTC
Post by Studo
JA, men der er unægteligt stor forskel i hvad du skal taste for at få det.
Nope, det er bare at trykke på en knap. Det er en funktion, ikke et sprog.
Post by Studo
tja, funktionen skal åbenbart også holde styr på forskellige notationer
Nope. Den tager de to værdier der ligger til den. Den udregner kun
procentdelen.
Post by Studo
men det er stadig svært at få 100-25% til 75 med dit forslag
(100*25/100=25)
%-funktionen regner ikke regnestykket ud, den beregner kun procentdelen,
ligesom det Peter er vant til.
Post by Studo
Efter normal tankegang, så bør procentfunktionen blot være f(x)=x/100
ikke mere, ikke mindre.
Din tankegang. Ikke HP's tankegang. Eller Peters, for den sags skyld.
Post by Studo
Sådan læser vi forskelligt.
Du er ret ene om den måde at læse på. HP læser det på samme måde som
Peter. Og HP har immervæk lavet lommeregnere i mere end 35 år.
Jesper Poulsen
Erik Olsen
2009-02-01 11:26:35 UTC
Post by Erik Olsen
Jeg kan forestille mig at du, til sammenligning, vil være helt lost
på en HP med RPN.
Men %-funktionen fungerer helt på samme måde på en RPN-regner.
Jaja, jeg har jo også tilstået at jeg aldrig har brugt %-tasten på mine
HP15C.

Jeg kan godt forstå %-funktionen. Det der bare har undret mig, er
subtraktionen; det må jo betyde at regneren gemmer den oprindelige værdi
i sin regnehukommelse. Jeg ved at en HP gør det (HP15C f. eks. har fire
værdier i stakken), men jeg forventede ikke at en billig lommeregner
gjorde det.

Jeg synes procentregning er noget opreklameret lort. Jeg angiver så vidt
muligt ikke værdier i %, f. eks. hellere en virkningsgrad som 0,85 end
som 85 %. Men jeg er naturligvis miljøskadet.
J. E.
2009-01-31 02:25:24 UTC
[...]
At du ikke skal taste som du tænker, hvis det er meningen at få resultatat
af 25% trukket fra 4,7 ... plus eller minus vælges EFTER procentresultatet.

Tast 4,7 (gange-tast) 25 (%-tast) (minus-tast) (=-tast)

resultat herefter 3,525

Procenttasten er faktisk rigtig smart, men man skal lige vænne
sig til at tænke lidt omvendt. Personligt falder det ret naturligt
når man bruger det ofte.

Lige i ovenstående tilfælde er det dog lidt letterre at taste 4,7 X 0,75
men læg mærke til kun ét taste-tryk mindre og du får ikke %-satsen.
2009-01-31 08:25:08 UTC
Post by J. E.
[...]
Brugervenlighed? Det er muligt at matamatisk begavede personer kan
gennemskue at skulle taste minus og plus først og sidst og hvornår ellers,
men hvis man vil trække 25% fra 100, så taster man 100 - 25 % =
Længere kan den altså ikke være. Og sådan er alle de lommeregnere også
indrettet som jeg har brugt tidligere. Inkl. den der ligger i Windows
(hvorfor mon).
s***@aaks.dk
tisse mand
g***@apps.vejle.dk
spurgt
a***@aaks.dk
købe en ny
y***@appsodense.dk
du har overset din mor
m***@aaks.dk
/Peter
m***@apps.vejle.dk
fisse
hej jeg hedder lars
2020-03-09 18:32:39 UTC
Post by
[...]
mnhjun9hubv rft mb hjkgyi,mv fgjkbghjukyvbhgjuvkgkibftvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvpikvbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

nmhbvgder vtfgbgt vbcdf d5tpikfcv drtxcsdet